• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskada

Torbjörnh

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
Hej har fått Fuktskada under Vintern Håller på att Torka upp Husbilen Det ser ut som att jag tog det i tid Tror inte att jag Måste Öppna upp Ska Göra en Fuktmätning få se hur det ser ut om det är mycket blött det ser ut att vara listerna runt Takluckan
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskada

Har hft läkge från främre takluckan, tog bort och tätade om. inga skador invändigt då jag har ett tygklädd aluminium innertak. Glasfiber yttertsk.

Jägarn
 

Torbjörnh

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
Sv: Fuktskada

Det ser ut som att Föregående Ägare Har Gjort Ett Stort Misstag inte Meddelat att Husbilen Hadde Hål i Taket Det och Skarvarna Har han Tätat Med Fönsterkitt inte konstigt att det blir vattenskada då man gör så Dåligt Arbete Jag Håller på att Försöka att Torka upp Taket Ger mig inte Det Ska Bli Torrt Sen Så Får Jag Byta Ut Mattan i Taket Så att Det Blir Snyggt och Bra igen Han Sålde Den i befintligt skick Min fråga Har man Rätt att undanhålla Information som det är uppenbart att man Visste Det då det syns helt klart och Tydligt en Oberoende Husbilsreparatör Såg Direkt felet Nu Torkas den ur iallafall Viktigast är att Fukten Försvinner
 

Torbjörnh

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
Sv: Fuktskada

Uppdatering Fuktskadan Har Varit på Traktor och Husvangsservice i Arvidsjaur och Dom Meddelade mig att det Kostar 100 000 att reparera Felet och det är inte Ekonomiskt Försvarbart Sen så Har det Blivit Svartmögel Uppe i Taket Det Rinner Vatten och Följer Kablarna Till Ljusarmaturen Över Spisen har köpt den Hösten 2016 Vad Tycker ni Att Jag Ska Göra har Betalat 58000 för Någonting som inte är Värt så Mycket och om jag inte får tillbaka pengar ifrån den Här så har jag inget Grundkapital för Någon annan Heller Har inte Pengar att Fixa Den och Klarar inte av Det på Grund av Reumatisk Värk att Reparera Kan Ni På Husbilsklubben Komma Med Goda Råd åt Mig Tack För att Husbilsklubben Finns Citroeng C25D Pilote årsm 1988
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Fuktskada

Uppdatering Fuktskadan Har Varit på Traktor och Husvangsservice i Arvidsjaur och Dom Meddelade mig att det Kostar 100 000 att reparera Felet och det är inte Ekonomiskt Försvarbart Sen så Har det Blivit Svartmögel Uppe i Taket Det Rinner Vatten och Följer Kablarna Till Ljusarmaturen Över Spisen har köpt den Hösten 2016 Vad Tycker ni Att Jag Ska Göra har Betalat 58000 för Någonting som inte är Värt så Mycket och om jag inte får tillbaka pengar ifrån den Här så har jag inget Grundkapital för Någon annan Heller Har inte Pengar att Fixa Den och Klarar inte av Det på Grund av Reumatisk Värk att Reparera Kan Ni På Husbilsklubben Komma Med Goda Råd åt Mig Tack För att Husbilsklubben Finns Citroeng C25D Pilote årsm 1988

Nja du skulle väl kollat den innan köp så få tillbaks nåt är väl svårt
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fuktskada

Köpa av privatperson | Hallå konsument - Konsumentverket

Om varan inte är som du förväntade dig
Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller.*Om du köper en vara i befintligt skick kan du därför inte räkna med att varan är felfri. Men varan kan ändå anses felaktig om:

-varan inte är som säljaren har sagt
-varan är i mycket sämre skick än du kunde förutsätta, till exempel utifrån vad varan kostar
-säljaren har låtit bli att berätta för dig om fel av mer allvarlig karaktär som hen kände till

Mitt råd är att kontakta en konsumentvägledare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskada

Kruxet är också att man skall kunna "bevisa" att säljaren verkligen visste om skadan och valde att mörka den.

Om skadan som du säger nu "syns klart och tydligt" kan det också hävdas att du själv borde ha sett den när du undersökte fordonet vid köpet. Fuktskador är ju tyvärr väldigt vanliga på så gamla och billiga bilar och därmed något som definitivt kan förväntas finnas. Därmed också något som du bör ha kollat väldigt noga efter vid köpet.

Personligen tror jag din enda möjlighet är att vädja till säljarens samvete och försöka få någon form av ersättning och sedan sälja bilen som ett renoveringsobjekt.
Trist!
 

Torbjörnh

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
Sv: Fuktskada

Det Syntes ingenting då Jag Köpte Den Säljaren Berättade Hur Fin Den Var På Alla Sätt Det Enda Som Var Dåligt Enligt Honom är Smygläcka på Vänster Fram Hela Taket är Fullt Med Bucklor och Små Hål Jag upptäckte det inte Efter Vintern Föregående Ägare Skyller på Mig För att Jag Inte Har Haft Den Täckt och Värme i Den Hela Vintern Det Tyckte Han
Han Har Varit upp på Taket Men inte Sett Det Påstår Han Trots att Yrkes Folket Alldrig Har Sett ett Husbils Tak i Så Dåligt Skick
Nästa Husbil Blir Firma som har Fukttestad Husbilen Eller om man Köper av Privatperson och Lånar Den och Far på Verkstad och Gör Fukttest
 
Toppen