• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktkontroll

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej,

Den ultimata djupkollen kan göras med inbyggda chips som avläses trådlöst.
//Conny

Ursäkta Gork, våra inlägg gick om varandra

Ja om husbilsbyggere hadde bygd inn chips, så hadde det vært bedre. Men de hadde sikkert tatt seg godt betalt for det og..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktkontroll

"Løsningen" er å bygge bilen i materialer som ikke trekker vatn. Neste problem da er at om det kommer inn vatn til det en har i bilen så har en just neste problem. Fordelen er at en kan tette lekarsen og ikke bekymre seg om det kan ha blitt noen varig skade.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Forsåvidt riktig Knut. Men dersom fukt blir liggende så får man mugg. Det skaper et skadelig miljø i bilen.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Har kollat priser på fuktkontroll och gick då in på Sv.Bilprovnings sida. Där kan man läsa att de vill att hb bl.a ska ha varit uppvärmd till 20 grader ett dygn innan kontrollen. Är det ett normalt förfarande hos andra företag? Har själv inte fått dessa instruktioner vid tidigare kontroller.:confused:

Varför köper man inte en kvalitetsbil i sollebrun från p så ingår fukt test i köpet i 5år har köpt 5 st bilar från sollebrun .kanonbra service löser problem per telefon.bättre service får man leta efter. Mvh Håkan
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej,
Som jag tidigare skrivit så råder det ett samband mellan temperatur på materialet, fukt, luftfuktighet och resistans så man måste mäta vid en refenstemperatur om man skall vara nogrann. Och inte minst för att eliminerar risken för is vintertid.

En "kula" reagerar till och med om man håller handen en bit i från. Så att bilen skall varit uppvärmd i "ett dygn innan kontrollen" låter rimligt för att uppnå en utjämningstemperatur.

Instrumentleverantörer är skeptiska till branschens kunskap om fuktmätning och sätt att mäta. En stor firma använder ”nålen” för att översätt ”kulans” värde till fuktkvot i husbilar med olika material - hepp!
Ett sundhetstecken är att man själva är skeptisk till metoden.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

"Løsningen" er å bygge bilen i materialer som ikke trekker vatn. Neste problem da er at om det kommer inn vatn til det en har i bilen så har en just neste problem. Fordelen er at en kan tette lekarsen og ikke bekymre seg om det kan ha blitt noen varig skade.
Hej,
Rätt Knut, som i mitt fall en självbärande sandwich- konstruktion med cellplast mellan glasfiber. Däremot kan kanske innesluten fukt i värsta fall förorsaka frysskador på vintern, men det är kanske inte något problem i en husbil (?).

En illustration till hur svårt det är att utestänga fukt är att se på frysare där man växlar temperatur liknande årstider, men mycket oftare och med större temperaturskillnader.
Vis av erfarenhet så dränerar man tätsvetsade rör och hålprofiler samt har högsta täthetsklass på motorer, som man sedan borrar dräneringshål i.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej,
Jag har hittat ett instrument GMK 210 Humadity detector för båt och husbil som kostar 1850 kr i Sverige.

Det tillverkas av GHM Messtechnik GmbH och fakta finns till höger på
https://www.ghm-group.de/fileadmin/GhmProduct/PDF/Datenblatt/en/ghm_gmk_210_datasheet.pdf

Det intressanta är att tillverkaren uppger att instrumentet dels har inställningar för material i en husbil och dessutom kan ange Fuktkvot (fukt i % av torrsubstans) eller vattenmängd i % av vått material. Det är första gången jag har hittat något oförstörande instrument med dessa möjligheter.

Instrumnetet har dessutom inställning från minst 10 till max 25 mm djup, och det finns en illustrerad beskrivning av det på sidan 5 i engelska handboken som jag rekommenderar att intresserade av ämnet fukt i båt och husbil att läsa
https://www.manualslib.com/manual/1203920/Greisinger-Gmk-210.html
//Conny
PS
OM det är lika bra som det låter skulle HBK kunna införskaffa ett ex. som fick gå runt bland medlemmarna.;)
DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Fuktkontroll

Att mäta RH i en husbil är inte lämpligt, skrev jag i inlägget, eftersom det är ett mtr som ska mätas. Att många mäter med "kula" är för att inte förstöra ytskiktet vid mätningen. Det finns många andra mätare som är bättre att mäta med som t.ex "kuben" som du kan mäta både golv och väggar med, men denna ska kalibreras med en metallplatta innan varje mätning. Alla dessa oförstörande mätare är bara en fuktindikering, inga exakta värden.
Har själv en GMK 210 när jag mäter väggar etc bakom möbler, skåp och där jag inte vill skada ytskikt etc.
Se länk, https://www.svenskatermoinstrument....e/gmk210-fuktmaetare-foer-bat-och-husbil.html
Denna mätare är en specialmätare för de mtr som finns i husbilar, husvagnar och båtar, den mäter med 10-20mm djup.
När det gäller att mäta FK är det de testade mtr värde du anger inte ett värde som ligger i jämförelse med vad mtr väger.

Det var väl denna fuktmätare som Tommy hade.
Arne.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fuktkontroll

Dessa kapacitiva fuktmätare är inga nyheter även om de kanske blivit bättre med åren.

Jag har en Exotek MC-50 Humitest som jag köpte 1999 och den fungerar alldeles utmärkt fortfarande.
Den har också lånats ut till HBK medlemmar några gånger genom åren.
Man ställer in olika material innan mätning och referensmäter.
Givetvis måste man veta vad man gör när man mäter och inte tolka resultaten absolut utan mer som en indikation att det kan vara något att titta vidare på.
Speciellt om man mäter på husbilar med aluminiumskal så får man vara försiktig eftersom denna mätare mäter 30-50mm djupt och då störs av plåten.
Men genom att vinkla mätaren och göra många jämförande mätningar så brukar det inte vara problem att hitta var det är fuktigt.
All metall påverkar också mätningen så man bör ha en hum om konstruktionen innan man tror sig ha konstaterat att det är fuktigt på ett ställe.

Mer att läsa för den vetgirige:

http://www.moisturescanner.com/DTP-...50/Manual MC-50(Swe-Eng-Fin)ver4sidbruten.pdf
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Det var väl denna fuktmätare som Tommy hade.
Arne.
Hej Arne,
Jag tolkar det som att Tommy inte har läst manualen eller inte förstått den. För han oponerade sig hela tiden mot inställningar och speciellt det som mycket tydligt förklaras i manualens punkt 5.4.
//Conny

Hej Håkan,
Eftersom den bara hittar inställning av känslighetsgrupper för träslag (?) så uppfattar jag den bara går att använda för det som kallas "referensmätning" för annat material. Är det rätt?
//Conny
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fuktkontroll

Hej Arne,
Jag tolkar det som att Tommy inte har läst manualen eller inte förstått den. För han oponerade sig hela tiden mot inställningar och speciellt det som mycket tydligt förklaras i manualens punkt 5.4.
//Conny

Hej Håkan,
Eftersom den bara hittar inställning av känslighetsgrupper för träslag (?) så uppfattar jag den bara går att använda för det som kallas "referensmätning" för annat material. Är det rätt?
//Conny

Rätt kul att läsa dina inlägg Conny, ena gången refererar du till sådant jag skrivit i tidigare inlägg och samtidigt anser du jag inte begriper det här med fukt. Vilka inställningar opponerade jag mig mot??
Kan kanske för tydlighetens skull informera om, att mäta fukt i byggnader med olika material ingår i min profession vilket jag gör varje vecka. Jag gör också vid olika tillfällen oberoende fuktutredningar.
Detta sagt som lite info bara.:)
 
Senast ändrad:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej. Ursäkta att jag lånar tråden, fortsätter ni att fukttesta efter att garantitiden för fukt gått ut?

Hälsningar Sanddammaren
Kan vara bra att kolla varje år efter garanti. Jag har 5 års garanti, 4:e året droppade det vatten på stora takluckan. 5:e året droppade det från luckan över sängen. Nu fick jag allt på garanti. Rapido hade använt något skit till tätning vid tillverkningen som torkade och släppte. Så har du inte själv en bra fuktmätare så testa varje år. Kostnaderna blir svindlande om fukten sprider sig. Själv köpte jag en bra fuktmätare för några år sedan, så jag testar själv nu när garantin har gått ut.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll
Hej, Jag har hittat ett instrument GMK 210 Humadity detector för båt och husbil som kostar 1850 kr i Sverige.
Det tillverkas av GHM Messtechnik GmbH och fakta finns till höger på
https://www.ghm-group.de/fileadmin/GhmProduct/PDF/Datenblatt/en/ghm_gmk_210_datasheet.pdf
Det intressanta är att tillverkaren uppger att instrumentet dels har inställningar för material i en husbil och dessutom kan ange Fuktkvot (fukt i % av torrsubstans) eller vattenmängd i % av vått material. Det är första gången jag har hittat något oförstörande instrument med dessa möjligheter.
Instrumnetet har dessutom inställning från minst 10 till max 25 mm djup, och det finns en illustrerad beskrivning av det på sidan 5 i engelska handboken som jag rekommenderar att intresserade av ämnet fukt i båt och husbil att läsa
https://www.manualslib.com/manual/1203920/Greisinger-Gmk-210.html
//Conny
PS OM det är lika bra som det låter skulle HBK kunna införskaffa ett ex. som fick gå runt bland medlemmarna.;)
DS

Hej,

Efter exakt två månader så tar jag tillbaka ovan sagda, och hävdar det rakt motsatta. I mellantiden har jag nämligen botaniserat i fuktmätning och har bearbetat sammanlagd närmare tvåhundra mejl, instruktioner, diagram, telefonsamtalsreferat och hemsidor. Samt haft kontakter med instrumenttillverkare i USA och Tyskland och en ”guru” på mätningar i Norge som flera svenska forskare pekar med hela handen på.

Även om jag inte haft fokus på just GMK 210, så har jag mina tvivel då instrumentet kan främst kan ställas in för närmare hundra olika träslag. Och undantaget är ”z.B. /bspw Styropor”, mer känt som EPS eller Frigolit. Om det skriver man ”Styropor gedämmt hier können messbar Wasseransammlungen entstehen“. Medan exempelvis rosa XPS som i nutida KABE Travle Master inte tar åt sig vatten, och till och med är tätare än det enklare PUR som HYMER lanserar som ”vattentätt”.


Eftersom inställning är samma för material med så skilda egenskaper som hos glasfiberarmerad plast (?), EPS och XPS. För det tankarna till en tumstock som även kan användas som skjutmått. Värdet det eventuellt visar är med andra ord inte trovärdigt ens som indikation på fukt.

//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Eftersom antalet mejl, instruktioner, diagram, telefonsamtalsreferat och hemsidor i min utredning nu uppgår till aktningsvärda femhundra (500) och ständigt ökar, så funderar jag på om ärade medlemmar i HBK kan bidra med att beskriva vad det är för enhet/sort som noteras i era mätprotokoll, samt vem som kontrollerat, vilket instrument man har använt (brukar stå på protokollet) och vad det är för fabrikat, modell och årsmodell på er husbil.
Försök om möjligt förklara hur enheten/sorten definieras, helst med en formel.
Notera på förekommen anledning att "%" inte är en enhet utan bara betyder hundradelar.
//Conny
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Den enda slutsatsen jag drar av alla inlägg är att man bör fundera om man överhuvudtaget ska köpa en husbil med alla de risker det innebär med fukt. Ju mer man läser ju mer villrådig blir man, Jag köpte en plåtis som för min del verkar vara mindre känslig för fukt
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Den enda slutsatsen jag drar av alla inlägg är att man bör fundera om man överhuvudtaget ska köpa en husbil med alla de risker det innebär med fukt. Ju mer man läser ju mer villrådig blir man, Jag köpte en plåtis som för min del verkar vara mindre känslig för fukt

Man ska inte oroa sig så mycket. Givetvis ska man vara uppmärksam och sköta om sin husbil, men det gäller väl allting man äger. En husbil har man för att njuta av den, inte för att ständigt oroa sig. Det är trots allt "bara" materiellt... ;)

//Jocke
 

luzt

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21388
Medlemskap
2022
Hej,
Eftersom antalet mejl, instruktioner, diagram, telefonsamtalsreferat och hemsidor i min utredning nu uppgår till aktningsvärda femhundra (500) och ständigt ökar, så funderar jag på om ärade medlemmar i HBK kan bidra med att beskriva vad det är för enhet/sort som noteras i era mätprotokoll, samt vem som kontrollerat, vilket instrument man har använt (brukar stå på protokollet) och vad det är för fabrikat, modell och årsmodell på er husbil.
Försök om möjligt förklara hur enheten/sorten definieras, helst med en formel.
Notera på förekommen anledning att "%" inte är en enhet utan bara betyder hundradelar.
//Conny

Så finns det någon fuktmätare som använder en mätmetod som är tillförlitlig?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Varför skall man oroa sig för fukt? Om man kontrollerar husbilen utvändigt på de ställen där vatten kan ta sig in & åtgärdar de brister man hittar så är det väl inget att oroa sig för-
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet for mange er ikke de feil en ser, men de som ser ok ut men som ikke er det. Eksempel butyltape som ikke har festet i et lite område og lekasjen blir synlig et godt stykke fra. Reparasjoner som ikke er utført grundig nok gir nye problemer og er vanskelig å finne. En annen klasse er kuldebroer og kondensvatn som fører til skade hovedsaklig i golv. Grundige fuktkontroller hvor målingene rapporteres til produsenten er en viktig del av skadeforebyggende tiltak og forbedringer på nyere modeller. En nesten klassisk var N+B Flair før 2002 hvor det ble fuktskade på golvet i hjørnene bak på biler hovedsakliig i Scandinavia og ingen langs Middelhavet. Årsak kondens på ringankeret som festet side vegger til bakveggen, Løsningen ble nytt materiale i indre golvvplate i undre golv (det eneste i bilen som kunne skades av vatn!) og senere endret konstuksjon av hjørnene slik at det ikke ble kuldebro.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Varför skall man oroa sig för fukt? Om man kontrollerar husbilen utvändigt på de ställen där vatten kan ta sig in & åtgärdar de brister man hittar så är det väl inget att oroa sig för-

Vattenläckage från invändiga vattenledningar och vattenburen värme kan ju också orsaka stora skador, speciellt i äldre bilar med trä i detaljerna…
 
Toppen