• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktkontroll

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Jag köpte en "fuktmätare" med en kula framtill (se foto) när jag upptäckte en fuktskada i H-bilen (läs gärna om detta i nedan länk), och den går inte att kalibrera... Varför den skall kalibreras förstår jag inte riktigt

Hej,
En "fuktmätare" med kula mäter inte fuktkvoten som är "vattenmängden i en viss volym av ett material i förhållande till vikten av samma volym torrt material". Även om Tommy & Elisabeth inte håller med om definitionen utan att kunna förklara.

"Kulmätare" visar ett värde relativt resistansen och kallibrerar/nollställer sig själv inför varje mätning relativt luft. Om du håller handen några centimeter från kulan så lär den enligt en tillverkare ge utslag. Och visar 100 om du håller den mot torr metall.

Vi talar alltså om olika mätvärde likt äpplen och päron, om uttrycket tillåts.
//Conny
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fuktkontroll

Hej,
En "fuktmätare" med kula mäter inte fuktkvoten som är "vattenmängden i en viss volym av ett material i förhållande till vikten av samma volym torrt material". Även om Tommy & Elisabeth inte håller med om definitionen utan att kunna förklara.

"Kulmätare" visar ett värde relativt resistansen och kallibrerar/nollställer sig själv inför varje mätning relativt luft. Om du håller handen några centimeter från kulan så lär den enligt en tillverkare ge utslag. Och visar 100 om du håller den mot torr metall.

Vi talar alltså om olika mätvärde likt äpplen och päron, om uttrycket tillåts.
//Conny

Nu skriver du mot dig själv.
I mitt inlägg kan du läsa att en mätare med kula mäter du RH (relativa fuktigheten) som påverkas av många faktorer, temperaturen i mtr är den viktigaste parametern och denna fuktmätare går inte att kalibrera. Du kan mäta RH med en insticksmätare med spröt som slås in i mtr och dessa mätare ska kalibreras. Jag har aldrig påstått att en mätare med kula visar FK (fuktkvot). Jag använder mina mätare (en med kula o en med islagbara spröt) minst en gång per vecka så nog vet jag hur dom fungerar och har även för de som velat läsa lite om de fysikaliska lagarna länkat till bra läsning som förklarar lite om fuktproblematiken. :)
En förklaring vad RH är enligt de styrande ramarna för fuktmätning är:
Relativ fuktighet, eller RH, är ett mått för mängden vatten i gasform i luften jämfört med den maximala mängden vatten den kan innehålla vid en viss temperatur. Tex, om RH ligger på 50% vid 23°C innebär detta att luften innehåller 50% av vad den maximalt kan hålla vid 23°C.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fuktkontroll

Är inte bra att skriva saker och ting för att försöka övertyga andra om en viss sak om man själv inte är "med på noterna". Jag vet att det här med fukt är svårt och att informera på ett helt korrekt sätt ännu svårare.
Jag har tidigare försökt förklara de olika innebörden av RH o FK och vad som händer med våra bilar när vi säger att de är fuktskadade eller blir det fukt i dom.
Det bästa är naturligtvis att läsa sig till vad som gäller och här är tre länkar till enkel bra läsning. Denna text är grundläggande för alla oss som mäter fukt och skriver ett protokoll.
Jag har inte för avsikt att hoppa på någon men vill dela med mig av den kunskap jag har.
Relativ fuktighet - en enkel förklaring | Penthon
Fukt - Absolut och Relativ Fuktighet
Fuktmätningar | Byggnadskontroll
När ni då har läst lite av länkarna så ser ni att en mätare med kula inte är lämplig att mäta i en husbil. I husbilen mäter man mtr och då ska man mäta fuktkvoten (FK), nästan bara betong mäter man relativa fukthalten (RH).
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej Tommy & Elisabeth,

Jag misstror inte det du skriver om att vilja dela med av den kunskap du har och kan inte lastas för att jag inte förstår utan att få svar på två frågor.

Jag har beskrivit Fuktkvoten som "vattenmängden i en viss volym av ett material i förhållande till vikten av samma volym torrt material". Men har fått mothugg av dig som skriver att ”Fuktkvoten (Fk) har inget med det torra mtr att göra”. Så varför har du då själv en länk till ett dokument som säger att ”Fuktkvoten definieras som kvoten av vattnets vikt i fuktigt material och vikten av det uttorkade materialet.”?

Det är möjligt att jag missar något men RH, som du likställer med Rf, exemplifierar du bara med luft. Men vad har RH, som du säger att man mäter i betong för definition och ”sort”?
//Conny
PS
För att mäta Relativ fuktighet (Rf) i luft behöver man inget instrument utan det räcker att använda en termometer.
DS
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fuktkontroll

Jag var kanske lite otydlig i mitt första inlägg när det gäller fuktkvoten, men detta är ett utdrag av en av de länkar jag skickade med:
"Fuktkvot innebär att man mäter hur mycket lagrad fukt det finns i trä. Man mäter en procentsats som visar hur mycket vatten det finns per kilo trä. Om man till exempel mäter fuktkvoten till 15 % så innebär det att i varje kilo trä finns det 150 gram vatten lagrat.
Fuktkvot är ett enkelt sätt att avgöra hur hög relativ fuktighet som träet har utsatts för under de senaste månaderna, vilket är oerhört viktigt eftersom relativ fuktighet till stor del är direkt avgörande för om mögel kan växa eller inte."
Det Innebär att om du har en träbit i din hand som väger ett kilo och den har en FK på 20% så innehåller träbiten 20% eller 200 gram vatten.
Att mäta fukt i betong kan bara göras med en mätare som mäter RH om man ska vara 100%säker
FUKTMÄTNING I BETONG
Trots att betong är ett material mäter man relativ fuktighet i betong.
Betong består i princip av bindemedel och balast. Balasten består av sten, som inte tar åt sig och binder ytterst lite fukt. Bindemedlet (cementpulvret) bildar i härdad betong en porös struktur, som tar åt sig större delen av fukten. Fuktkvoten kommer således att variera med balast-innehållet, vilket inte ger den information man vanligtvis eftersträvar.

Det man istället mäter är relativa fuktigheten i betongens porsystem, vilket ger oss information om vilken luftfuktighet betongen befinner sig i jämvikt mot; eller vilken luftfuktighet kommer betongen att ge upphov till i det slutna rum, som uppstår om den byggs in. T.ex. i ett uppreglat golv, under en plast- eller linoleummatta, i en sparklåda under ett köksskåp etc.
Att mäta luftfuktighet enbart med termometer har jag aldrig gjort så jag kan inte svara på detta.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej Tommy,
Nu inser jag varför du menar att ”Fuktkvoten (Fk) har inget med det torra mtr att göra”. För exemplen nämner inte vad Fk är % av (basen i % beräkningen).

Men under texten ”Fuktkvoten definieras som kvoten av vattnets vikt i fuktigt material och vikten av det uttorkade materialet” i samma dokument, du själv som sagts länkar till, finns en formel ur vilken man kan lösa Fuktkvoten i % .

Fk X torrt material /100 = fuktigt material – torrt material vilket ger att
Fk =100 X (fuktigt material – torrt material) / torrt material.

Som du ser så måste man ha tillgång till vikten/värdet av/för torrt material av samma sort som man vill mäta för att kalibrera.

Åter till kulan
Jag kan inget om just den fuktmätare som muskatten använt sig av. Men den liknar den oförstörande fuktmätare som skall användas i exempelvis hus och båtar, enligt en firma som du länkar till. Så den borde inte vara olämplig för husbilar.

Åtminstone deras typ av kul- mätare anger inte Rf/RH i motsats till vad du skriver ”en mätare med kula mäter du RH (relativa fuktigheten)”. Eller så finns det flera förvillande lika kul- mätare.

Sedan funderar jag på vad du menar med att ”Nu skriver du mot dig själv”. Kan det vara så att du förväxlar ”relativt resistansen” med relativ fuktighet?
//Conny
PS
Människans hår är ett av de mest känsliga material för luftfuktighet som vi känner till.
DS
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fuktkontroll

Att mäta RH i en husbil är inte lämpligt, skrev jag i inlägget, eftersom det är ett mtr som ska mätas. Att många mäter med "kula" är för att inte förstöra ytskiktet vid mätningen. Det finns många andra mätare som är bättre att mäta med som t.ex "kuben" som du kan mäta både golv och väggar med, men denna ska kalibreras med en metallplatta innan varje mätning. Alla dessa oförstörande mätare är bara en fuktindikering, inga exakta värden.
Har själv en GMK 210 när jag mäter väggar etc bakom möbler, skåp och där jag inte vill skada ytskikt etc.
Se länk, https://www.svenskatermoinstrument....e/gmk210-fuktmaetare-foer-bat-och-husbil.html
Denna mätare är en specialmätare för de mtr som finns i husbilar, husvagnar och båtar, den mäter med 10-20mm djup.
När det gäller att mäta FK är det de testade mtr värde du anger inte ett värde som ligger i jämförelse med vad mtr väger.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Ang. Kulmätaren så gissar jag att den bara mäter motståndet i materialet därför ger den olika värden när andra material kommer in i mätområdet och jag tror att om du får utslag högt värde så är det nog bäst att också göra en test med instick mätaren innan du börjar riva ner din husbil....
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fuktkontroll

Conny, denna text har du i ditt inlägg nr 26, "Som du ser så måste man ha tillgång till vikten/värdet av/för torrt material av samma sort som man vill mäta för att kalibrera".
Vad är torrt material och hur vet du vikten, förklara så alla som läser tråden förstår vad du menar.
Du kalibrerar inte en FK mätare, om du behöver göra det så lämnar du in den ca vart tredje år, om du är certifierad fukttekniker gör du det varje år. Men det är inte säkert att den justeras men ska i vart fall kollas.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Conny, denna text har du i ditt inlägg nr 26, "Som du ser så måste man ha tillgång till vikten/värdet av/för torrt material av samma sort som man vill mäta för att kalibrera".
Vad är torrt material och hur vet du vikten, förklara så alla som läser tråden förstår vad du menar.
Hej,
Det är ju omtänksamt att du gör dig till tolk för "alla som läser tråden", men jag tror det är onödigt att förklara att procent innebär hundradel av något.

Om du förstår dokumentet i den länk du själv refererar till så är detta något det torra materialet i fråga.
//Conny
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fuktkontroll

Förstår fortfarande inte vad "något" är.
Så jag tror jag lägger mig och konstaterar om ni vill veta om er husbil är fuktskadad så sätt in en termometer och gå in utan mössa, så får ni svar.
Tack för mig.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Förstår fortfarande inte vad "något" är.
Så jag tror jag lägger mig och konstaterar om ni vill veta om er husbil är fuktskadad så sätt in en termometer och gå in utan mössa, så får ni svar.
Tack för mig.

Äntligen!
Jag hoppas verkligen att man kan lite på det till skillnad från andra saker du skrivit som är direkt fel:

Man mäter en procentsats som visar hur mycket vatten det finns per kilo trä. Om man till exempel mäter fuktkvoten till 15 % så innebär det att i varje kilo trä finns det 150 gram vatten lagrat.

Det Innebär att om du har en träbit i din hand som väger ett kilo och den har en FK på 20% så innehåller träbiten 20% eller 200 gram vatten.
//Conny
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Av detta resonemang i denna tråden så tyder det på att inte en enda husbilsfirma,bilprovningen utför en riktig fukttest som man också betalar för.
Dom använder ju bara kulmätare annars får man väl skicka bilen till ett laboratorium
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Av detta resonemang i denna tråden så tyder det på att inte en enda husbilsfirma,bilprovningen utför en riktig fukttest som man också betalar för.
Dom använder ju bara kulmätare annars får man väl skicka bilen till ett laboratorium
Hej,
Håll ut, det kommer mer avslöjanden när det senaste har sjunkit in.
//Conny
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Ang. Kulmätaren så gissar jag att den bara mäter motståndet i materialet därför ger den olika värden när andra material kommer in i mätområdet och jag tror att om du får utslag högt värde så är det nog bäst att också göra en test med instick mätaren innan du börjar riva ner din husbil....

Den med 2 pigger måler motstand.
Den med kule er en kapacitiv måler.
For å si det på en annen måte. Den benytter radiosignaler. Hvilken frekvens vet jeg ikke, men mulig ultralyd.
Enkelt forklart så er den en ustabil oscillator som påvirkes av bl.a. fukt.
Jeg har en tilsvarende med kule. Den kan kalibreres. Måten det gjøres på er at den legges på et sted man vet(tror) er tørr. Er man i tvil, så kan man teste/kalibrere på flere steder og sammenligne resultat. Denne kalibreringen vil være referanse for andre målinger. Man kan ikke lese nøyaktig fuktverdi med den, men den gir en god indikasjon på om der er fukt. Har f.eks. Kalibreringspunktet 10% fukt, så vil denne angi 0 i display. Alle økninger utover det vil være mer fukt.

Som du skriver om andre materialer i vegg/tak, så vil de gi utslag.
En ledning vil f.eks kunne gi endring i målt verdi. Det er vanskelig å skille mellom falsk måling (f.eks. ledning elller metall) og reell fukt. Men fukt vil opptre på den måten at målt verdi vil øke jevnt dess nærmere lekkasjepunkt man kommer.
Et annet objekt, ledning eller metall, vil ha en mye brattere stigning i verdi, samt at den vil falle tilsvarende på motsatt side.
Håper dette var forståelig. :wub:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Tack Gork ,
Det sista med instick som muskatten skriver gäller bara om den mätaren är kalibrerad för materialet i fråga

Att/om instrumenten med ”piggar” inte kalibreras beror på att de vanligen är inställda för att mäta fuktkvot i trä som används i huskonstruktioner.

För andra träslag eller tryckimpregnerat kan de kalibreras eller så justerar man resultatet. Vid sanering kan de visa fel på grund av saneringsvätska.

För andra material än de är kalibrerade för är värdet de visar inte fuktkvot, utan någon relation till resistans. I likhet med kul-mätare.

//Conny
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Riktig Conny.
Et problem med stikk probe er at den kun måler i overflaten.
På utsiden er det ikke mulig å måle da bilen består at glasfiber eller aluminium.
På innsiden er det kryssfiner eller annet fibermaterial på 3-4 mm tykkelse. Innenfor der er det treverk for ramme med skum, isopor eller annen materiale imellom som ikke trekker vann. En kapcitiv måler er bedre på den måten at den måler mer i dybden. 10-40 mm avhengig av type. Noen er justerbar for dybde. Men den gir som sagt ikke exakt verdi. Kun indikasjon.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej,
En typ av kula mäter 40 mm djupt vilket gör det onödigt att "sticka" för att kolla ytterligare.

En annan oförstörande mätare har inställning av djup ner till 25 mm samt 15 olika kalibreriingsmöjligheter för trä och plast.

Den ultimata djupkollen kan göras med inbyggda chips som avläses trådlöst.
//Conny

Ursäkta Gork, våra inlägg gick om varandra
 
Senast ändrad:

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Av detta resonemang i denna tråden så tyder det på att inte en enda husbilsfirma,bilprovningen utför en riktig fukttest som man också betalar för.
Dom använder ju bara kulmätare annars får man väl skicka bilen till ett laboratorium

Affezell.
Det er jo en kjent sak at husbilsfirma ikke finner fukt i bilen din før den dagen du skal bytte den inn.. :twitcy:
 
Toppen