• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I de land ville jeg kalle det villcamping, ingen plass i lovverk for å overnatte annet enn på godkjente plasser.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej!
Har ingen erfarenhet från vare sig Spanien eller Portugal, men i Frankrike har vi vid ett flertal tillfällen valt att övernatta på platser vid sidan av etablerade ställ- och campingplatser. Om detta sedan ska kallas fricamping eller vildcamping det vet jag inte, men vi har aldrig fått vidkännas några som helst negativa påpekanden eller reaktioner från den närmsta omgivningen. Tvärt om skulle jag vilja säga om man nu som vi vill räkna artiga hälsningar och vänliga leenden från förbipasserande som positiva signaler. Sedan gäller det ju att i hög grad också använda det sunda förnuftet när man väljer att övernatta på den typen av platser. Observera att jag skriver övernattningar, då vi naturligtvis aldrig skulle få för oss att stanna på denna typ av platser under flera dygn.
Staffan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kan inte påstå att vi tillhör ”frikampar” skaran (utanför Norden) även om det skulle kännas ekonomiskt lockande många gånger. Man ser tavlor med ”no camping” varningar och då är det bara att respektera och gilla läget, men även här finns undantag. Vi står nu 2 meter från ”icke kampa” skylten med varning om bortforsling, tillsammans med ca 20 andra husbilar.

Båda ställplatser, en på 60 och en på 40 husbilar är fullbelagda här i Dieppe, Frankrike. En stor och väl synlig blinkande röd tavla visar att alla platser är upptagna och vad gör man då? Polisen ronderar regelbundet, även en lastare för felparkerare och inte minst brödbilen som leverar till HB-turister. Ingen av dessa försöker köra bort oss husbils-övernattare som är mestadels Fransmän och Belgare där vi är den enda Nordisk registrerade. Som surtekruiser skriver, alla Svenskar är redan stationerade på den Spanska ”bäst”-kusten...

För egen del, vi behöver varken vatten, el eller tömning under några dagar och kan stå/sova på en helt vanlig personbilsparkering. Vi tvekade ett tag, men ville absolut strosa, handla och upptäcka Dieppe så vi chansade och står fortfarande på samma parkering för 4:e dagen. Snart dags att lätta på ankaret och dra några mil vidare mot Pireneer där flera HBK:are redan har passerat.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
hej ! trodde ni var på plats redan ?
Vi brukar stanna lite extra i Frankrike, speciellt i Dieppe om det finns möjlighet. Marknaden dom hade i lördags är bland det häftigaste vi har sett. Tänk dig, kolgrillad kyckling m.m. från ett lastbilsflak!!! Aldrig sett något liknande, bara med gasol...

Imorgon är arbetsdag i Frankrike, höstlovet är slut för barnen och det är ganska få husbilar kvar på ställplatserna. Vi har inkvarterat oss på en av dessa för 12€ dygnet (inkl allt) och därmed uphört med ”frikampingen” på närliggande P-plats med campingförbud och bortforslings- skylten.

Ganska lustigt att kalla något för frikamping när man ”bara” sover i husbilen (jag har faktiskt lagat mat också och nyttjat toan) liksom alla andra HB-besökare. Ingen, absolut ingen har haft ute en enda stol, markis eller piskat sina mattor offentligt. En natt till sen drar vi söderut igen med risk att vi stöter på varandra någonstans om några veckor ; ) Lätt att följa er resa med mycket bra beskrivningar, kör på bara...
 
Toppen