• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Franskt miljömärke

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Gokväll,är det Franska miljömärket ett måste för att passera landet?Även om man bara håller sig utanför städer.
Mvh:Göran
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Konstigt, men jag såg inga franska husbilar med dekal i vintras nere på Algarve. Däremot på alla holländska, några tyskar och några engelska.
Är det så att dom har något elektroniskt?
Eller är det fransmännens motvilja mot storebror?
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Nån som ansökt om Franska dekalen? Mycket att fylla i + skicka kopia på reg.beviset. Det är ju ganska stora miljözoner nu så det kan vara bra ha dekalen.

Man skulle bla ange under miljöfaktorer punkt V.7 CO2 g/km men där finns inget värde angivet på mitt reg.bevis. Det skall vara tre siffror skrev 000 för att komma vidare i formuläret. Frågan är om jag får miljömärket. Har det fungerat för någon av er andra som inte heller har något angivet CO2 värde?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag ansökte igår och har alltså inte hunnit få det. Problemet för mig var mest att den inte godtog kombinationen av min Euroklass (5) och första reg datum (170831). Jag skrev då tillverkningsdatum (1605) och fick en fråga om det verkligen stämde. Svarade ja trots att det egentligen var fel men de rätta uppgifterna vägrade den ju ta emot. Uppgiften on Co2 hoppade jag över eftersom den inte finns på reg beviset. Hoppas på tur och att de hittar vad som behövs på det bifogade reg.beviset. Är inte säker på att jag hinner få märket innan vi kör söderut 14/9 men har iaf ett digitalt kvitto på min beställning av det om vi skulle bli stoppade.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Sättet att skriva år månad och datum som vi gör i Sverige med årtalet först är vi mej veterligen ensamma om. Kan det varit problemet?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sättet att skriva år månad och datum som vi gör i Sverige med årtalet först är vi mej veterligen ensamma om. Kan det varit problemet?
Nej jag skrev det som de ville ha det. Jag misstänker att de tycker att min bil från 170831 borde vara Euro6 men eftersom den är tillverkad maj 2016 är den tyvärr bara Euro5.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Eller är det fransmännens motvilja mot storebror?[/QUOTE]

Fransmännen är inte lika lydiga som övriga européer. ex. försök kommunicera med dem på engelska.
Vet inte vem som bestämmer ( kanske Bryssel ) att varje land ska ha egen märke .Bojkotta den lag ?
Till slut så varan framruta ska se ut som en julgran . det ska bli över 20 styck .

På min har jag en grön 4 och det ska räka, vill dem inte acceptera min bil så struntar jag i det land och vänder kossan tillbaka.
Ha det trevligt på vägarna och vaga vara lite olydiga.

Mvh
 
Senast ändrad:

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag kollade för att beställa märket. Då finns olika klasser och tittar man på informationen där det står typ av fordon så gäller "car/camper" upp till 3,5 ton. Ingenstans hittar jag något alternativ för över 3,5 ton annat än lastbil (Truck).
Någon som vet???
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Någon som vet om detta miljömärke går att köpa vid gränsen mellan Tyskland/Frankrike eller Luxenburg/Frankrike ???
Vi befinner oss i Mosel på väg ner till Spanien och vi har glömt att beställa detta märke.
OBS ! Vi ska EJ köra in i någon större stad utan endast köra i transit genom Frankrike.
Tacksam för svar från dig som vet om märket går att köpa på plats vid franska gränsen !
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Vi har haft samma dilemma, hittade inte någon som sålde, utom på internet. Laddade ner appen Green Zones, och får man lita på den så är det inte bara städer som omfattas utan stora områden.
 
J

Jarn

Guest
Jag har också funderingar kring detta då vi ska passera Lyon området som ju är en sådan zon.
Det jag nu har lyckats läsa mig till så behövs det inte där om man håller sig på motorvägarna och bara kör igenom området.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Toppen