• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framfjädringen igen, fjädrar vs al-ko acs?

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Hej
Detta med framfjädring har ju stötts blöts ett antal ggr, är på g att göra nåt på min 3axlade 250 chassie 4,5t som gått 7200 mil.
Vill gärna få upp fören då jag tycker det är otrevligt liten markhöjd på främre ep-stödbenen o tycker mig ha fattat att byte fjädrar ger mer cm?
Men vill gärna höra hur ni som bytt tidigare upplever det hela.
Att endast byta fjädrar hos tex Dohini däck är ju i mitt fall 10000 billigare men är det osmart eller?
Tacksam för åsikter.
Kenneth
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Min HB är också 3-axlig på 4,5T & jag var inte nöjd med höjden fram. Jag köpte Lesjöfors (art.nr. 4026169) förstärkta fjädrar & monterade dessa tillsammans med nya stötdämpare, alltså hel nya fjäderben men förstärkta. Resultatet blev en nästan 10cm högre framdel.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej, inte originaldämpare. Jag köpte Monroe's gasstötdämpare kpl. med lager & Lesjöfors förstärkta fjädrar på ebay. Jag betalade för ett år sedan ca. 3000:- för allt inkl. frakt. Hela jobbet gjorde jag själv. I & med att man sätter ihop hela paketet på bänken & sedan monterar det på plats i bilen så var det ganska enkelt. Det enda som var besvärligt var att få det på plats eftersom i fjäderben väger 25 - 30kg. Efter bytet gjorde jag en framhjulsinställning.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Vår Hymer (Fiat)var väldigt låg fram och slog i anslagsgummina. Jag valde att köpa Goldschmitt fjädrar och kombinera med Monroes bästa fjäderben, samtidigt bytte jag topplagren och tätningarna för dessa. Gjorde jobbet själv, ganska enkelt och höjden ökade med 7 cm fram. Gjorde även en fyrhjulsinmätning direkt efter fjäderbytet sammantaget blev det en helt ny bil att köra, kursstabil, stadig och mycket mer okänslig för sidovind. Det är nu ca 6 år sedan bytet och vi har rullat många mil men bilen känns fortfarande lika stadig och bra. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Al-Ko benen så jag kan inte jämföra.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Såå då var det bytt, Dohini däck kändes som den rätta firman, och det visade sig vara rätt val.
Snabbt o enkelt var det åtgärdat av proffsen.
Behövde inte byta stötdämparna(olja) men gjorde det ändå (sachs gasdämpare) när det lika var läge för det.
10.400:- fattigare och 7cm högre!
Men betydligt billigare än ett tex alko acs byte(ca 17000:), som förmodligen inte hade gett 7 cm höjn enl vissa förståsigpåare.

Fart hindrena känns betydligt mjukare :)
 
Toppen