• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotokurs med systemkamera

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Ser att många ger dig råd om vad man kan göra med olika kameror, Rawfiler, storlekar på sensorer mm.

Gissar på att detta är helt okänt för dig eftersom du vill gå en kurs.

Mitt råd är därför: Köp en 7-10 år begagnad systemkamera som går att ställa in helt manuellt och som har automatiskt fotoläge också. Du ska kunna få en begagnad sådan för under två tusen. Den kameran tar garanterat lika bra bilder, skarpa och tillräckligt högupplösta, som små automatkameror för nästan samma pris.

Gå kursen och se hur det utvecklar sig med ditt intresse.

Blir du biten av fotografering kommer du garanterat vilja byta upp dig senare och/eller komplettera med fler objektiv och andra tillbehör.
Men det kommer du troligen att göra även om du nu köper en ny/nyare kamera som är mycket dyrare.
Vad man behöver för typ av, ellet finesser på, kameran vet man oftast inte innan man lärt sig grunderna.

Om det visar sig att det inte var så kul som du trodde så har du en billigt inköpt kamera som funkar bra för dig i det automatiska läget livet ut, utan att behöva kunskapen från kursen.

/ Leif
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Fotokurs med systemkamera

Jag har jobbat som fotograf i 25 år och får emellanåt frågor från folk som funderar på att investera i en systemkamera. Tips som följer grundar sig i att jag alltid använt Nikon och således kan detta fabrikat bäst. Canon, Pentax, Sony etc bygger säkert lika bra kameror men dessa har jag ingen större erfarenhet av.

Eftersom du inte angivit någon budget blir det svårt att ge konkreta och handfasta råd. Jag utgår ifrån att du behöver en kamera att komma igång med och se om detta är något för dig.

En begagnad Nikon D3100 ska i dag gå att få med normalzoom för cirka tvåtusen kronor. Bättre kamera för de pengarna är svårt att hitta. D3000 som inte är mycket sämre börjar hitta ner på priser om 1500:-. En bra och billig början. Vill du fortsätta vill du ha mer och bättre grejor. Dessa två alternativ har allt du behöver för att lära dig att fotografera från grunden.

Med lite större budget kan du få semiprofessoinella D300 med en riktigt bra normalzoom från Sigma eller Tamron för cirka 5000:-. Jag använde själv en sådan i mitt yrke under något år, en riktigt bra kamera som är vädertätad, snabb och har lätt åtkomliga inställningar för en mer driven fotograf.

Samma peng, 5000, får du ge för D7000 med ett lite enklare objektiv. D7000 är relativt jämförbar med D300. Jag föredrar D300 men D7000 är inget dåligt val.

Allt mellan dessa två alternativ avråder jag ifrån om du inte kan få det betydligt billigare än normalt. Tids nog kommer du antingen att vilja uppgradera eller tröttna. Fördelen med begagnat är att den stora värdeminskningen redan har skett, det är lätt att få nästan lika mycket tillbaka som man gav för en begagnad kamera vid byte/försäljning.

Oavsett vilket önskar jag dig lycka till med din nya hobby och hoppas att du hittar en bra kamera att komma igång med. Som jag skrev tidigare finns det andra märken som säkert är lika bra. Tumregeln är begagnat, har en kamera överlevt de första månaderna brukar den hålla en livstid. Reklamationerna kommer tidigt eller inte alls.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fotokurs med systemkamera

Skulle gärna vilja ha svar på min fråga.
Nu är det så att FOTOKURSEN KRÄVER ATT JAG HAR EN SYSYEMKAMERA.

Kanske ska strunta i kursen och fortsätta ta bilder med iPhones kamera.
Den är ju så bra.

Natti Natti

Detta inlägg med en fråga/påstående har du fått svar på men tyvärr så är det flyttat till en annan tråd.

En fördel med en systemkamera är att man kan använda en rejäl blixt. Om du funderar på blixt till din nyköpta systemkamera så får du kanske gå en kurs också enbart på den. Bruksanvisningen på denna blixt på bilden är på 121 sidor!
Dom riktigt stora bilderna beror inte på kameran, snarare att fotografen är på rätt plats vid rätt tillfälle.

P.S. Bilden är tagen med min mobil.
 

Bilagor

  • Blixt.jpg
    Blixt.jpg
    2,7 MB · Visningar: 9
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Fotokurs med systemkamera

Ett annat förslag: köpte igår en begagnad Panasonic GX7 med kitzoomen 14-42 på Blocket för 2700 kr. Är riktigt nöjd med den kameran, fast istället för zoomen kör jag Lumix 25/1.7 plus en hel gamla manuella Nikkor och Olympusobjektiv :)
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Fotokurs med systemkamera

Bra att det löste sig för dig, men här kommer iaf mitt råd till dig som en försenad julklapp.
Införskaffa en NY instegskamera, dom är bra mycket bättre idag än en 4-5 år beggad betydligt dyrare kamera. Utvecklingen har gjort enorma kliv framåt sista åren. Jag är själv Sony frälst men det beror mer på ett Minolta förflutet (Sony köpte upp Minolta och alla Minolta objektiv passar på Sony) men jag rekommenderar iaf till nya fotografer Canon eller Nikon. Inte för att kvaliten är bättre, men att hitta begagnade objektiv till Canon och Nikon är så ofantligt mycket lättare. Vad bör man då tänka på vid köpet av den första kameran......En bra instegskamera tycker jag, men bara huset. Skippa kitobjektivet (det är den som oftast följer med i ett paket, det objektivet är nästan alltid skräp) och kika lite mer på eftermarknadens objektiv, Sigma och Tamron. Dessa två fabrikat, finns några till håller en mycket hög kvalite i förhållande till pengen, och det finns hos varje tillverkare några riktiga guldägg. Gäller bara att veta vilka det är......Cyberphoto är ett företag som testar alla sina objektiv och det är ärliga recensioner där det inte är helt ovanligt att de dyra original objektiven får stryk av ett billigare eftermarknadsobjektiv. Bättre att skaffa bra objektiv till att börja med och en instegskamera ( bara huset). Skulle du tröttna, eller vill byta så går det att få tillbaka pengar på bra optik, men ett beggat hus är värt i princip ingenting.....Ganska snart, om intresset håller i sig så byter man upp sig på huset, har redan en bra optik och fyller på väskan med ytterligare ett bra objektiv.....
 
Toppen