• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotokurs med systemkamera

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Funderar på att börja en fotokurs på medborgarskolan i Stenungsund i vår.
Kursen kräver att jag har tillgång till en systemkamera.
Finns det någon som kan rekommendera mig någon?
Funderar på om jag kanske ska köpa en begagnad. Ser att det finns en hel del på ex blocket.
Men kan inget om detta. Idag knäpper jag bara med IPhonen.

Skulle vara kul att kunna dokumentera mer när man är ute med husbilen.

God fortsättning
Malin
 
Senast ändrad:

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Det blir så grymt mycket bättre bilder med en systemkamera så absolut ska du satsa på det tycker jag, det är ett av mina stora intressen när vi är ute och åker.

Det är väldigt personligt vad man gillar för modell, själv har jag alltid haft Canon och kommer aldrig att skaffa någon annan. Jag har idag en 700D som jag tycker fungerar utmärkt, mycket bra kamera med behändig storlek.

//Mattias
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fotokurs med systemkamera

För vanlig landskapsfotografering så duger i stort sett vilken systemkamera som helst. Där blir fotokunskapen viktigare än tekniken. Vill man ägna sig åt sportfotografering däremot så kan det kosta hur mycket som helst!

Jappe
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Fotokurs med systemkamera

Mange telefoner i dag har helt greie kameraer. For meg er den største skillnaden om jeg tar jpg eller raw-filer. Det er mye større muligheter for redigering av raw-filene. Ellers er jeg enig i at det beste kameraet er det du har med deg. Hvis du skal velge en systemkamera så se på de spegelløsa. De er mye mindre og det er mye større mulighet for at du tar det med deg. Se på Olympus sine. Dere får ursäkte min svorsk. Jeg oversetter noen ord jeg vet er vanskelige å forstå på norsk.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fotokurs med systemkamera

De flesta tänker nog på spegelreflexkameror i samband med begreppet systemkamera. Betänk då att det finns åtskilliga alternativ till detta i form av spegelfria, ofta väldigt kompakta, systemkameror med optisk eller elektronisk sökare som påminner om mätsökarkameror. Dessa har mycket av de traditionella spegelreflexkamerornas funktioner men i mindre hus med kortare avstånd mellan objektivfattning och sensorplan. Detta ger stora möjligheter att via olika adaptrar montera nästan alla objektiv som tillverkats till kameror med utbytbara objektiv. De har nu funnits så pass länga att de börjat bli vanliga på begagnatmarknaden.

En sådan kan vara Sony a7 med 24Mp sensor i småbildsformat eller de något mindre Sony NEX med sensor i APS-C format eller halvformat som det hette förr. Med en lämplig adapter är utbudet av objektiv i det närmaste oändligt oavsett vilket kameramärke adaptern är gjord för.

Sedan finns ju avancerade kompaktkameror med sökare och zoomobjektiv som också har nästan lika många inställningsmöjligheter som systemkameran vad exponeringsinställningar och RAW-format anbelangar. Men det är kanske helt uteslutet i kurssammanhanget som beskrevs i trådstarten.
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Fotokurs med systemkamera

Tänkte mer på att man kanske kan dokumentera på ett helt annat sätt
Om man har gått en fotokurs.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Jag har foto som intresse och mitt inlägg står för en åsikt som JAG har om mitt eget fotograferande.

Strunta du i tråkiga inlägg och fortsätt med din plan och lycka till med kursen.

//Mattias
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Fotokurs med systemkamera

Skulle gärna vilja ha svar på min fråga.
Nu är det så att FOTOKURSEN KRÄVER ATT JAG HAR EN SYSYEMKAMERA.

Kanske ska strunta i kursen och fortsätta ta bilder med iPhones kamera.
Den är ju så bra.

Natti Natti
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Jag håller bland annat på med fotografering i mitt yrke, men detta är mina personliga uppfattningar och råd.

Köp en billig instegskamera, om du fastnar för det kommer du att inom nått år att köpa en ny kamera, oavsett vad du köper idag.

Jag har gått igenom canon, nikon och kör numera med pentax.

Favoriten genom alla är en gammal nikon d70 , framförallt för det underbara brusets skull vid konsertfoto.

Komposition är a och o, och där skapas ett foto.
Att sedan tekniskt kunna hantera sin kamera är ett plus, att manuellt kunna förstå och ställa in slutare, bländare och exponeringstiden gör att man kan skapa fina saker.

När jag skickar ut mitt folk för att göra reportage, så säger jag till dom att använda autoläget och plåta i raw. Då kan jag rädda det mesta på hemmaplan i photoshop.

Min personliga rekommendation är en billig nikon d3300 eller canon 1200d.

Vill du starta med en begagnad så t.ex en nikon d3100 eller nått sånt.

Det finns gott om objektiv/blixtar och andra tillbehör att köpa till senare när behovet uppstår.

Personlig favorit. Nikon d70 eller d90, med batterigrepp för att ha nått att hålla i.

Titta gärna på tradera, väldigt mycket prisvärda saker där.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fotokurs med systemkamera

Funderar på att börja en fotokurs på medborgarskolan i Stenungsund i vår.
Kursen kräver att jag har tillgång till en systemkamera.
Finns det någon som kan rekommendera mig någon?
Funderar på om jag kanske ska köpa en begagnad. Ser att det finns en hel del på ex blocket.
Men kan inget om detta. Idag knäpper jag bara med IPhonen.

Skulle vara kul att kunna dokumentera mer när man är ute med husbilen.

God fortsättning
Malin

Hej igen Malin :)
Hur mycket har du tänkt dej att den får kosta? :rolleyes:
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Skulle gärna vilja ha svar på min fråga.
Nu är det så att FOTOKURSEN KRÄVER ATT JAG HAR EN SYSYEMKAMERA.

Kanske ska strunta i kursen och fortsätta ta bilder med iPhones kamera.
Den är ju så bra.

Natti Natti

Skaffa en billigare systemkamera och genomför kursen, det blir säker kul och givande

//Mattias
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Jag håller bland annat på med fotografering i mitt yrke, men detta är mina personliga uppfattningar och råd.

Köp en billig instegskamera, om du fastnar för det kommer du att inom nått år att köpa en ny kamera, oavsett vad du köper idag.

Jag har gått igenom canon, nikon och kör numera med pentax.

Favoriten genom alla är en gammal nikon d70 , framförallt för det underbara brusets skull vid konsertfoto.

Komposition är a och o, och där skapas ett foto.
Att sedan tekniskt kunna hantera sin kamera är ett plus, att manuellt kunna förstå och ställa in slutare, bländare och exponeringstiden gör att man kan skapa fina saker.

När jag skickar ut mitt folk för att göra reportage, så säger jag till dom att använda autoläget och plåta i raw. Då kan jag rädda det mesta på hemmaplan i photoshop.

Min personliga rekommendation är en billig nikon d3300 eller canon 1200d.

Vill du starta med en begagnad så t.ex en nikon d3100 eller nått sånt.

Det finns gott om objektiv/blixtar och andra tillbehör att köpa till senare när behovet uppstår.

Personlig favorit. Nikon d70 eller d90, med batterigrepp för att ha nått att hålla i.

Titta gärna på tradera, väldigt mycket prisvärda saker där.

Måste bara instämma lite.

En Canon 1200D gör ett fint jobb, inte speciellt dyr som ny heller jämfört med vad man får. Köper du begagnad så undvik de äldre modellerna. Som jag nämnt innan kör jag en 700D som standardkamera och eftersom det är ett stort intresse bär jag gärna med mig den trots storleken.

Vill avråda den ännu billigare och enklare Canon 100D, har en sådan som jag har lite som slit och släng om jag ska upp och klättra eller liknande. Med ett litet objektiv kan jag ha den i en väska i bältet. Dock är den inte speciellt snabb i sin processor och behöver "tänka länge" men annars är den bra.

//Mattias
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Att ta ett foto med en automatkamera kan alla, resultaten är dock väldigt skifftande.

Att lära sig fotograferingskonsten har mycket med att lära sig hur en bild blir till. För att lära sig hantera det behöver man en kamera som inte bara är automatisk. Om man lär sig hur olika inställningar på kameran påverkar bilden så kommer man mycket längre och får oftare fina bilder, och har troligtvis roligare under tiden.

Rekommenderar dig att köpa en begagnad (digital) systemkamera, Nikon eller Canon, det är stora märken och kan lätt köpas begagnat för väldigt lite pengar. ca. 500 kr och uppåt för kamerahus och en orginalzoom optik (är bra att börja med tycker jag).

Förslagen du redan fått låter vettiga. Kan lägga till Nikon D80 som är en lämplig nybörjarkamera, begagnat säljs den billigt för att det såldes så många av den när den kom ut på marknaden.

Hoppas att du hittar en kamera och lycka till på kursen.

/Leif
 
Senast ändrad:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Fotokurs med systemkamera

Hej igen Malin :)
Hur mycket har du tänkt dej att den får kosta? :rolleyes:

Tyvärr så vet jag inte hur mycket jag vill lägga.
Min första tanke var bara att gå någon kurs och träffa
ny vänner.
Men vill inte heller köpa den allra billigaste som kanske inte
alls passar
Detta är så nära jag kan svara på din fråga idag.

/Malin
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fotokurs med systemkamera

Alla inlägg om mobiltelefoner och annat ovidkommande har flyttats till denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t93076/

Var vänliga och respektera trådskaparens önskemål om råd inför köp av en systemkamera! Vill ni diskutera mobiltelefonernas kamerafunktion kan det göras i en egen tråd eller i den tråd som länkats till här ovan.

//Michael, HBK Web
 
F

Fd.16159

Guest
Sv: Fotokurs med systemkamera

Nikon D90 är ett bra alternativ som är lagom avancerad när man är ny med systemkameror. D90 har fortfarande mycket att ge även när man har blivit mer erfaren. Det finns fortfarande kamerahus att få som är nya. Begagnade exemplar och tillbehör finns också.

D90 har mer än tillräckligt av inställningar för man ska klara de flesta situationerna.

Jag använder den med 2st zoomobjektiv till landskap, panorama, djurliv, HDR med gaffling och RAW där den är utmärkt.

Vad den klarar mindre bra är video. Om blixtfotografering ska lyckas bra behövs separata blixtaggregat men det är inte mitt intresse.

Skulle jag byta ut D90n mot något nytt så ligger Nikon D5500 närmst till hands. Det är en lagom avancerad kamera som man inte växer ur med en gång utan kan ha glädje av en längre tid.

Nikon D5500 är ju ny modell medan Nikon D90 lanserades senhösten 2008.
En enklare modell är Nikon D3300 med ett lägre pris och låg vikt men som troligen känns för enkel efter ett tag.

Vid ett köp av en begagnad kamera så är det av vikt att veta hur många exponeringar som genomförts. En proffskamera klarar 100.000 exponeringar och övriga kameror ligger därunder. Det finns web-sidor där man kan kolla genom att ladda upp en bild och få tillbaka antalet exponeringar. Det finns även appar för denna kontroll. Sökord ”camera shutter count” bör täcka det mesta.

Bosse
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.773
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fotokurs med systemkamera

Många bra tips i tråden. Men kontentan är att du ska köpa dig en systemkamera och gå genom kursen. Vilken du köper är mindre viktigt. Efter kursen kan du betydligt bättre avgöra hur du vill fortsätta ditt fotograferande och vilket system som passar dig bäst.

Det viktiga är att du går kursen och att du gör det med en systemkamera. Det gör dig på kort tid till en betydligt bättre fotograf än de flesta av oss självlärda! =) Jag har plåtat i hela mitt liv men ska gå kurs nu som pensionär!

:-/<rister

PS, redigering. Malin! Du skulle kanske kolla med de som arrangerar de kurser du sneglar på. Ibland riktar de sig in på någon eller några tillverkare, eller om de har några generella rekommendationer. Systemen skiljer sig åt lite grand och som nybörjare kan det vara väldigt störande!
 
Senast ändrad:

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Fotokurs med systemkamera

Som så många redan konstaterat så är det väldigt liten skillnad på bildkvalitén i moderna systemkameror. Mina tips blir sensorstorlek på minst APS-C men gärna fullformat om stålarna finns. Då får du möjlighet att plåta i svagt ljus och även leka med kort skärpedjup och ta snygga porträtt. Håll dig till något av de stora märkena som Canon, Nikon eller möjligen Sony och Pentax. Då får du tillgång till massor med objektiv och tillbehör, både begagnat och nytt. I övrigt Tycker jag att du ska försöka att komma till en affär där det finns ett hyfsat stort utbud att klämma och känna på. Många frågetecken rätas ut när du får kamerahuset i handen och får klämma och känna lite. Då känns det oftast Givet. Lycka till!
 
Toppen