• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotografera med mobilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Nu låter du lite bitter ;) Jag tycker nog att alla kategorier har sin beskärda del av mer eller minde bra bilder. För egen del gillar jag utmaningen att ta bilder som inte går att arrangera och regissera. Man får helt enkelt vara lite mer på tårna och fånga ögonblicket. Men det är väl kanske för att jag är ganska dålig på att regissera... :) Blir också uppriktigt imponerad av fotografer som kan göra en solnedgång, som det går tjugo på ett dussin, intressant. Hatten av för alla grymma naturfotografer här i forumet. Det är verkligen inte min grej. Däremot tycker jag att även sportbilder kan vara roliga ibland :)

20150106-180927_PH15404_5547.jpg

Bra bild..se att liraren har stor fokus på vad han ska göra med pucken.
Men du..jag vill inte vara någon pekpinne..men sargen lutar neråt de blir liksom lite nerförsbacke på isen..men jag förstår dej de går fort och du vill ha klubba och puck med i bilden. Men jag köper det.
Leffe S
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Bra bild..se att liraren har stor fokus på vad han ska göra med pucken.
Men du..jag vill inte vara någon pekpinne..men sargen lutar neråt de blir liksom lite nerförsbacke på isen..men jag förstår dej de går fort och du vill ha klubba och puck med i bilden. Men jag köper det.
Leffe S
Tycker inte det stör alls på en actionbild. Tillför istället rörelse. Men det är ju en smaksak. Däremot på en landskapsbild/horisont hade det...:yes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

För att återgå till trådens rubrik.
Det kan vara svårt att i så gott som totalt mörker ställa in skärpan med en mobilkamera.
Räddningen finns i form av fotoappar där avstånd, bländare, tid m.m. ställs in manuellt.
Halide kan även fotografera i RAW-format.

DBBE1D66-169B-4C3B-AE6A-C49950FAB246.png
Skärmdump från Halide
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Kan du velge jpg komprimering? En reduksjon i kvalitet fra 90% til 80% kan i mange tilfeller halvere filstørrelsen. JPG bruker flatekompresjon ved å dele opp bildet i polygoner med samme farge. Går en for langt ned i kvalitet blir dette synlig på bilder av moln. Facebook ser ut til å benytte sin egen kompresjon med et resultat som ser ut som 60% av RAW bildet.

Google Photo med valgt høy oppløsning og ikke orginal (gratis lagring) omformer bilder som har for høy bildekvalitet til å holde seg under grensen. Men grensen flytter seg fra tid til annen i retning stadig større bilder. Grensen er i dag 16 Mpixler så et bilde på 20 Mpixler som hentes ned igjen skulle være redusert i størrelse.

Jag har nu lärt mig hur jag kan använda Google foto. Det måste först upp i molnet och vända.
Jag har också skaffat en app, minska bilder, lika enkel att använda som namnet.
Så nu fungerar det med min Xperia Knut.

Och för att göra det ännu enklare, här jag ställt om kameran i mobilen till 8 mp, det räcker.

Om man nu vågar skoja till det i ett så allvarligt ämne som foto, så är det inte alltid infrastrukturen räcker till för att kunna nyttja alla märken med full effekt.
DSCN1732.JPG

Hälsn. Krister. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Av någon outgrundlig anledning tar iPhone bilder i format 4:3 vilket betyder att man måste beskära i efterhand för att få 16:9. Från drygt 12 megapixel till ca 9.

Vill man som jag se utsnitt 16:9 direkt i sökaren kan man fotografera i kamerans videoläge och ta stillbilder samtidigt med avtryckaren som dyker upp på skärmen. På så vis slipper man besväret att beskära bilden i efterhand och får en video på köpet. Kanske videoklippet innehåller något intressant som gick näsan förbi vid exponeringen?

%255BUNSET%255D

16:9
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Är inte helt säker men vilket format som bilderna tas i verkar bero på sensorns form.
Olika sensorstorlekar kan ha olika form, en del är kvadratiska medan andra är mer rektangulära. T.ex En kamera med 1 2/5 sensor tar bilder i 4:3 format (om hela pixelantalet skall utnyttjas) medan en kamera med 1" sensor tar bilder i 3:2 format. Sedan varierar det mellan 3:2 och 4:3 format med större sensorstorlekar.
Antagligen har IPhone en sensorform där 4:3 format är idealiskt för att utnyttja hela sensorn.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Man lär sig något nytt varje dag. Er diskussion gör att jag förstår valen av mp lite bättre på min Xperia.
Kameran har Sony Exmor RS sensor, och skärmbilden på valen av megapixlar ser ut såhär.
Screenshot_20171228-104932.png

Det betyder då antagligen, för att nyttja sensorn fullt ut, så är det 4/3 formatet och 23 mp som gäller om jag fattar det rätt.

Krister.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Är inte helt säker men vilket format som bilderna tas i verkar bero på sensorns form.
Antagligen har IPhone en sensorform där 4:3 format är idealiskt för att utnyttja hela sensorn.

Är klar över detta men valfriheten saknas.
En 4:3 bild passar varken för bildspel eller för att visas på TV-skärm.
Det finns fotoappar där exponeringen kan skalas ned till 16:9 men funktionen saknas i iPhones egen kameraapp.

Kuriosa i sammanhanget är att skärmen på iPhone X har 19:9.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Fotografera med mobilen

Man lär sig något nytt varje dag. Er diskussion gör att jag förstår valen av mp lite bättre på min Xperia.
Kameran har Sony Exmor RS sensor, och skärmbilden på valen av megapixlar ser ut såhär.
Visa bilaga 132263

Det betyder då antagligen, för att nyttja sensorn fullt ut, så är det 4/3 formatet och 23 mp som gäller om jag fattar det rätt.

Krister.

Om man vill visa sina bilder på en TV så skulle jag valt 20 mp 16:9 format. det är också viktigt att man håller telefonen i liggande läge när man filmar eller tar kort.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Det var det som var problemet jag hade från början. Med 20 mp var det problem att visa foton på Hbk, för det är ett max på 7,63 mb för visning på sidorna, och många av mina foto låg över denna gräns.
Men det går att använda Google foto eller appen Minska bilder, för att visa på Hbk.
Screenshot_20171228-192024.png
Screenshot_20171228-193329.png
Screenshot_20171228-193930.png
(Det är gratisverisionen av appen, så man får leva med reklam.)

Så tack för tipset.

Krister.
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Hej Knarrevik!

Du är en duktig fotograf samt redigerare
Vilka Appar använder du för kamera & redigering till din iPhone/iPad?
Kör själv med Google photo samt Snapseed vilket ibland inte är 100 på ett IOS system.
Provar just nu appen Procam 5
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Google Foto är ett måste för att minnet inte skall bli fullt och en bättre fotoapp än Snapseed finns inte i enkelhet och mångsidighet.
Appen klarar mycket mer än vad man ser vid första anblicken!

PS! Det går bra att spela in ett antal makro på appen för att snabba på olika funktioner.
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Kan du visa hur man spelar in macro? Hittar inte denna funktion.
Kan ju vara bra om man vill ändra storlek på många foton samtidigt.
Har även försökt med dubbelexponering men får det inte att fungera, vill inte acceptera att öppna bild två....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Inte helt enkelt att visa men när du utfört vissa funktioner går de att spara som en stil (makro)

44CE5323-6EC4-4B3E-8E9F-9AF551C912C5.png

På så vis kan man spara olika stilar för olika ändamål.
Varje stil kan innehålla många olika funktioner av de 28 som finns tilgängliga.
Förutom ramar använder jag mest detaljer, bildjustering och perspektiv och ibland pensel och healing.

D54721AE-DDBC-4490-9CC1-D19BB3E70C37.png

Upprätning och beskärning är dock bäst att utföra individuellt för varje bild.
 
F

F.d. 24279

Guest
Jag fotograferar också med mobilen android Google nexus 6P...här är det i Passau med domen St.Stephan
IMG_20170517_110325.jpg IMG_20170518_103325.jpg IMG_20170518_103325.jpg IMG_20170518_103303.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen