• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fossilfri el

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Med fossilfri el menas el som genereras utan inverkan av bränslen med fossilt ursprung; vattenkraft och vindkraft men även kärnkraft anses vara fossilfri.

Ursprungsgarantier
Ursprungsgarantier kan erhållas av den som genererar el via vattenkraft, vinkraft eller solkraft. Dessa ursprungsgarantier kan sedan säljas vidare. Exempelvis kan ägare av kolkraftverk köpa ursprungsgarantier och på så sätt erbjuda sina kunder "grön" el, oftast till ett högre pris.

Den som sålt sina ursprungsgarantier kan således inte längre hävda att den el som levereras är förnybar. Detta har fått till följd att den el som används för att ladda elbilsbatterier i Sverige och Norge till mer än 70% består av fossil - och kärnkraftsel. Man hävdar istället att man har en marginal så att den el som används till elfordon alltid har ett fossilfritt ursprung. Detta resonemang haltar dock betänkligt eftersom någon annan konsument då i samma utsträckning hänvisas till fossil- och kärnkraftsel enligt principen att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Sanningen är att enda sättet att nå målet om minskad fossil - och kärnkraftsdel i elproduktionen är att minska vårt elberoende. Att hävda att ökad användning av el till exempel för drift av fordon är miljövänlig är direkt felaktig. Dessutom måste elbilsbatterier hålla i minst 15000 mil eller 15 år för att ens kunna mäta sig med dagens motorer och bränslen. Så 15 års garanti på elbilsbatterier är en nödvändighet.
BBa
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns väl egentligen ingen fossilfri el att köpa för hur skiljer man på detta i ledningarna? Om jag köper fossilfri el så är ju denna uppblandad med fossil-el. Alltså, så länge det inte finns 2 ledningsnät så finns det inte heller fossilfri el. Den enda fossilfria elen finns bara vid källan, sedan blandas den upp med resten på nätet. Om alla leverantörer (även dom som bara levererar fossilfri el) köper el utifrån vid brist så är denna inte fossilfri & dom lever inte upp till sina löften om det dom säljer. Fossilfri el, vilket skitsnack, det handlar bara om gimmick & pengar.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Ja, Bennsan, du har givetvis rätt. Jag brukar förklara fenomenet enligt följande. Tänk dig att du har en tank som rymmer 100 liter mjölk. Du fyller den till hälften med standardmjölk sedan 25 liter ekologisk mjölk, sedan 12,5 liter getmjölk samt 12,5 liter mjölk från fjällkor. Allt är i samma tank. Du kan sedan erbjuda dina kunder getmjölk tills den andelen tagit slut dvs 12,5 l och på samma sätt kan du göra med resterande innehåll i tanken tills respektive andel är förbrukad. Därför kan tysk kolkraft säljas som grön el med köpta ursprungsgarantier.
BBa
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Var kan jag köpa ett elavtal med garanterat 100% kolkraft (helst brunkol), man vill ju inte bli lurad.
Hej !
Det enkla svaret är att det är omöjligt, eller lika svårt som att köpa garanterad komjölk ur en tank som innehåller 12,5% getmjölk. Så det är nog enklast att vänja dig vid att bli lurad, ett öde du i så fall delar med alla som tror att elen som driver elbilen är miljövänlig.
BBa
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Hej !
Ja, Bennsan, du har givetvis rätt. Jag brukar förklara fenomenet enligt följande. Tänk dig att du har en tank som rymmer 100 liter mjölk. Du fyller den till hälften med standardmjölk sedan 25 liter ekologisk mjölk, sedan 12,5 liter getmjölk samt 12,5 liter mjölk från fjällkor. Allt är i samma tank. Du kan sedan erbjuda dina kunder getmjölk tills den andelen tagit slut dvs 12,5 l och på samma sätt kan du göra med resterande innehåll i tanken tills respektive andel är förbrukad. Därför kan tysk kolkraft säljas som grön el med köpta ursprungsgarantier.
BBa

Men om jag kräver att jag endast köper mjölk ur tanken om motsvarande mängd ekologisk mjölk fylls på måste ju leverantören se till att den mängden tillförs, alltså har jag då bidragit till att ekologisk mjölk måste produceras.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Alldeles riktigt. Men eftersom den ekologiska produktionen är mycket större än efterfrågan så tjänar bolagen på att sälja rättigheter till den ekologiska delen till utlandet. Detta medför att trots att vår ekologiska produktion är ca 50% av vårt behov. så blir andelen ekologisk mjölk i tanken endast ca 16 %.
BBa
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Hej !
Alldeles riktigt. Men eftersom den ekologiska produktionen är mycket större än efterfrågan så tjänar bolagen på att sälja rättigheter till den ekologiska delen till utlandet. Detta medför att trots att vår ekologiska produktion är ca 50% av vårt behov. så blir andelen ekologisk mjölk i tanken endast ca 16 %.
BBa
Och därför hänger det på oss konsumenter att vi ställer krav och väljer den ekologiska mjölken för att driva på omställningen
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju samma där, det handlar bara om pengar. Bonden får mer betalt, mejeriet & handlaren får mer betalt, vi producenter får bara betala. Korna äter väl samma gräs, eller finns det ekologiskt sådant? Att inte gödsla med konstgödsel kan väl inte räcka, det nedfall som förekommer hamnar ju på allt gräs.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det finns väl egentligen ingen fossilfri el att köpa för hur skiljer man på detta i ledningarna? Om jag köper fossilfri el så är ju denna uppblandad med fossil-el. Alltså, så länge det inte finns 2 ledningsnät så finns det inte heller fossilfri el. Den enda fossilfria elen finns bara vid källan, sedan blandas den upp med resten på nätet. Om alla leverantörer (även dom som bara levererar fossilfri el) köper el utifrån vid brist så är denna inte fossilfri & dom lever inte upp till sina löften om det dom säljer. Fossilfri el, vilket skitsnack, det handlar bara om gimmick & pengar.

Du har rätt.
Sverige har ganska stor andel fossilfri el från vattenkraften och kärnkraften samt tidvis även vindel, men den räcker inte till.
Speciellt på vintern måste vi importera el, och den är långt ifrån fossilfri.

Lek med tanken att ALLA kryssar i rutan för grön el i sitt abonnemang. Hur många tror på fullt allvar att man då får enbart grön el?
Eller ska vi låta bli att importera el och släcka ner för några?

Nä, man får bara betala mer för samma el

Gå in på denna länk från Svenska Kraftnät så ser ni hur elen flödar ut och in i landet samt hur mycket som kommer från resp. kraftslag.
Kontrollrummet

PS: När detta skrivs eldar även Sverige fossilt med 6,7 %.
Det bruna i diagrammen som kallas "Värmekraft" är sådan el. Troligen eldar vi naturgas
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det stämmer ju Bennsan att bonden får mer betalt, men å andra sidan så blir produktionen betydligt lägre med ekologisk produktion så bondens timpenning blir inte högre, snarare tvärtom. Du har säkert rätt i att mellanhänderna tar åt sig endel och att vi får betala lite extra, men det är det värt att få en hög kvalite på produkten och framtagen på ett miljöriktigt sätt.
Detta inlägg är ju inget svar på trådskaparens fråga, men kan ju iaf jämställas med olja alternativt miljövänlig el.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Ännu en tråd om energi, härligt engagemang!

Vill bara påpeka att kraftvärme i Sverige använder till absolut största delen sopor och biobränslen. Inte olja eller naturgas som påstås ovan. Sedan kan man ju argumentera för att plastsopor är gjorda av fossil olja, men stor del av plasten går tyvärr inte att återvinna så alternativet är deponi eller elda upp den tillsammans med andra sopor. Pest eller kolera...
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Från ett koldioxidperspektiv är det bättre att lägga plastsopor i deponi, faktiskt. Men man måste ju ha någon bra stans att lägga dem, och det får ju inte läcka ut farliga ämnen ur plasten ner i grundvatten osv.

Det är inte alla runt om i världen som tycker att det vi gör (köper andra länders sopor och eldar upp dem för kraftvärme) är så miljövänligt, faktiskt.

Men det är ju onekligen ett väldigt effektivt sätt att värma bostäder och samtidigt få elström samtidigt som vi löser ett utrymmesproblem åt andra länder som inte har plats att deponera.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Hej.
Om jag har ett vattenkraftverk, får jag alltså rättigheter att producera en viss mängd fosilfri el, men dom rättigheterna säljer jag till ett kolkraftverk, då kan ju inte jag sälja fosilfri el. Hur får ni ihop det??
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Om du har ett vattenkraftverk så kan du ansöka om ursprungsgarantier hos energimyndigheten. Garantierna omfattar hela årsproduktionen av el. Dessa garantier kan du sedan sälja vidare exempelvis till en ägare av ett fossileldat kraftverk. Ägaren till det fossileldade kraftverket kan sedan erbjuda sina kunder att köpa grön el motsvarande de ursprungsgarantier som du har sålt utan att producera en enda kWh grön el.(greenwash) För din del innebär det att din gröna el inte längre anses som grön eftersom du ju har sålt dina ursprungsgarantier.Denna " låtsasmarknad" infördes av EU i början av 2000 talet och innebär att kolkraftverk kan redovisa lägre skadliga utsläpp med stöd av köpta ursprungsgarantier.
BBa
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Blir det samma sak om jag som ägare till vattenkraftverket inte producerar en enda Kwh?
Jag tjänar alltså pengar på den el jag kunde ha producerat, men väljer att inte producera?
 
Toppen