• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Nu kan vintern komma....bilen i nytt boende på landet i en typ lada. Elkopplad och termostaten på 9-10 grader, allt vatten urtappat köpt en s.k. Torrboll som grädde på moset. Kranarna lämnar jag öppna och som extra säkerhet fyllt lite spolarvätska i alla vattenlås. Batterierna laddas via laddare ombord.
Skall nu försöka hitta på någon form av inbyggnad av hytten för att kunna jobba där även när det är kallt, Skall bl.a byta instrumentbräda och värmepaket. Kommer också att förbereda lite för att byta från rattväxel till växelspak på brädan liknande modernare bilar då jag också vill byta till nyare låda. Inte helt enkelt kanske och en stor utmaning är ju hastighetsmätaren som på nyare lådan saknar wire. Finns ji unnödfall hastighetsmätare driven av GPS signal.....
På tisdag drar jag och min bättre hälft till Egypten på en veckas påminnelse om sol o värme, en tur endera till Kairo och pyramiderna eller Luxor och någons gamla grav.
Ha det gott
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
en stor utmaning är ju hastighetsmätaren som på nyare lådan saknar wire. Finns ji unnödfall hastighetsmätare driven av GPS signal.....
Ha det gott
---------------
Hejsan Bror, det finns massor med hastighetsmätare av olika modell och utseende som drivs av en väl placerad magnet med avkännare på en drivaxel, kardan eller liknande.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja har man inte jobb så köp en husbil, du verkar ha hur mycket energi som helst. Torrboll tror jag inte på var nog en av de första som testade en sån när det var nytt, mängden vatten den kan fånga upp är försumbar och den tar det från luften som ju växlar genom ventilationen på husbilen. Ska man få riktigt torrt är det en avfuktare som gäller och då med avstängd ventilation. Var försiktig med maten i Egypten har flera bekanta som åkt på magsjuka och blivit liggande hela veckan. Var länge sedan luxor la ned i Motala jobbade där.
Ser att du har dubbla backlampor på min bil är det rött glas på den vänstra så dimbakljus. via omkopplare på panelen, borde ju vara lika på din bil original.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Som du kanske vet så är det inte mycket original på vår bil. Snart bara hytten och ramen.
Energi har jag gott om och far lite överallt, flygplan i Västerås som kräver mycket tillsyn och omsorg. Älskar att vara i farten och kan jag sedan prestera något så är det grädde på moset.
Har i min gröna ungdom pysslat lite med modellflyg och har under åren samlat på mig motorer propellers radio och servon ritningar balsaflak mm mm och blir det tillräckligt kallt så kanske jag bygger någon modell.
Skall verkligen vara försiktig med käket i Egypten borde kanske inte äta något på en vecka, bara dricka öl. Calle Bonat var där för en tid sedan och han klagade på ilsken mygg. Är det inte det ena så är det de andra.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
God Fortsättning på det nya året om jag inte sagt det tidigare.
Har varit en sväng ut till gamla husbilen för att se hur den mår, ca 10 grader ombord, torrt och fint plus inga spår av några värmesökande små odjur.
Pannan är en Alde 3000 som bara verka gå och gå. Alltid påslagen och har varit så sedan dag ett. Kollade lite på cirkulationspumpen 12volt som sitter i expansionskärlet och tycker att ljudet eller surret från den ökat lite men har ju också en pump för 220 volt så den får ersätta 12v pumpen en stund.
Lastar också gamle Saab'en för resa till Murjek i morgon. 105 mil i förhoppningsvis bra väglag men kan nog komma en del snö upp emot Ö-vik efter det blir det bara kallare och kallare.
Hoppas se massor av husbilar på campingen i Jokkmokk inför vintermarknaden som tydligen kan bli kall o fin som vanligt, har varit där i många år och tror nog mig enbart minnas en gång då tempen visat mindre än 20 grader. Kallast har varit -36 och då är det kallt.
Tänker på husbilarna där det ju kan bli riktigt kalla om något går snett eller tar slut, se till att ha välfyllda gasolflaskor gärna ochså extra element se till att ha 16A säkring o h kabel härför. Går man runt på campingar på sommartid så ser man många som enbart har 1,5 kv.mm kabel. Tror väl inte att någon har dessa kablar numera......
Se till att ha varma kläder och riktiga skor gärna typ skoterkängor och kanske även skoteroverall. Annars går det ju bra ned riktiga åkarbrasor......

Återkommer.....
Hälsningar Bror.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Kul att se att du ärvid god vigör ohar nya ”tuffa” planer. Skall själv besöka Röros marknad i februari. Blir första riktiga vintertestet, där kan vara väldigt kallt, var där med barna när de var små 17 juni o fyra grader kallt. Som vintern här i Skåne. Trevlig resa, vi ser fram emot fortsatt ”renovering”.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Urea for avising av vei og rullebane er i fast form og nesten ren urea - AdBlue er 32% urea i vann. Søkte litt på nettet og fant at urea for avising er ikke lenger tillatt på flyplasser i USA grunnet algevekst i avrenningen fra plassene.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Börjar bli lite längre dagar och varmare ute.......dags att göra det som skall göras på husbilen nu. Snart är det ju dags att fara ut på nya äventyr.
Sitter och kollar lite på en större solpanel. Den som sitter där nu är för liten och dessutom med några år på nacken. Kollat lite på 130—140—150 och 160 w.
Vet inte så mycket om dessa om man skall välja mono eller poly varianten. Skiljer några kronor och effekt sinsemellan.
Funderat också lite på hur man på ett enkelt sätt skulle kunna luta solpanelen mot solen. Att kunna vrida på den blir nog för komplicerat.
Borde också bytt oljor och fulter
 
Toppen