• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vill gärna försöka lägga värmegolv i vår bil. Men om man köper ett golv som det ni visat i tråden, vad lägger man som ytskikt? Vad händer med vikten? Vi som har en Truma som blåser värme kan vi på något sätt utnyttja värmeväxlare?:confused:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Re: Fortsatt renovering

Vill gärna försöka lägga värmegolv i vår bil. Men om man köper ett golv som det ni visat i tråden, vad lägger man som ytskikt? Vad händer med vikten? Vi som har en Truma som blåser värme kan vi på något sätt utnyttja värmeväxlare?:confused:

Hej,
i mitt fall så kommer jag att använda någon typ av heltäckningsmatta ovanpå elslingorna. Skall vara hyggligt mjuk och dessutom lättstädad. Kravet är också flamklassat. Vikten vet jag ibte något om men gissar på runt 10 kg.
Vet inte riktigt hur du menar med värmeväxlare. Tror inte att golvvärmen ger så mycket så att man kan använda dess värme via värmeväxlare.
Värmeväxlare för mig står för vattenburen värme där man via en växlare kan tillgodogöra sig motorns värme t:ex under körning och omvänt att värma bilens motor med värmen från bodelens panna.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja du Bror så där är det. Jag har nämnt det förut att jag har totalt hantverkarförbud i huset.

Har barn som anlitat hantverkare och blivit mycket nöjda. Det tack vare idogt frågande efter referenser bland arbetskamrater och bekanta. Hantverkare som kan och vill utföra ett proffsigt arbete finns faktiskt. Möjligen är dessa svåra att få tag på eftersom de är så efterfrågade. Kan kanske också vara dyrare.

Tråkigt att det blir så där men hoppas att din fru kan läsa lusen av dem. De har skyldighet att rätta till sina misstag, tycker jag.

Hoppas det blir bra

Hälsningar
Alve


Hej Alve,
ja detta med hantverkare.....
Detta är inget vi bestämt själva utan allt ingår i stambyte i väran fastighet.
Vi bytte själva ut vårt kök 2016 med allt nytt samt naturligtvis ommålning av tak och väggar. Nu är en del av kortväggen och tak skadat i samband med stambytet och just detta vill vi ha tillrättat. Utgår ifrån att detta görs samt att div andra slarv-fuskfel åtgärdas.
Ett mycket stort problem i sammanhanget är att ingen av snickarna eller målarna förstår svenska så ett normalt samtal mellan jobbare och oss är omöjligt. Företaget de jobbar för gör ju nästan allt för att skylla från sig och slingra sig ur. Tur att vi fotograferade allt innan de började så nu blir det fight.
I ärlighetens namn så skall det framhållas att det finns massor av seriösa hantverkare. Tyvärr ingår dessa sällan i stora företag då de själva är bästa arbetsgivaren.
ha det gott
Hälsn. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Sålde idag min gamla drivlina med dieselsugmotor till en mera behövande som bygger om från bensin till diesel.
Köparen ifråga jobbar på en stor bilskrot och har tillgång till mycket nyare drivlinor/delar.
Eftersom han ville göra motorbytet by the book så rådfrågade han såväl bilprovning som trafikverket och fick besked att han inte skulle kunna göra registreringsbesiktning med en nyare typ av motor common rail då tillåtet effektuttag i förhållande till effekt på typintyget/registreringspapperet skulle vida överträdas. Man tillåter tydligen en höjning med max 15%.
Tydligen skulle en lätt lastbil ombyggd till husbil vid registreringsbesiktning per automatik ändras till pb2, undrar vad som ligger bakom detta...
Tur att man monterade en gammal td med mekanisk insprutningspump men kanske ligger pyrt till då jag även har intercooler. Skall inte registreringsbesikta!
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har idag varit och tittat till husbilen. Den mår super, 10 plusgrader invändigt tillräckligt med vätska i värmesystemet. Motorn startade omedelbart och gick som vanligt.
Längtar just nu lite till våren då man kan ta ut bilen och fara runt, njuta stort.

God jul och gott nytt år till alla,
nu drar jag till Metropolen Murjek för firande av jul och nyår, hoppas på bra väglag, väder har vi ju alltid men att köra 105 mil i modd pch snöoväder är mindre skoj även om det går.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............
Hälsningar Bror
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Har idag varit och tittat till husbilen. Den mår super, 10 plusgrader invändigt tillräckligt med vätska i värmesystemet. Motorn startade omedelbart och gick som vanligt.
Längtar just nu lite till våren då man kan ta ut bilen och fara runt, njuta stort.

God jul och gott nytt år till alla,
nu drar jag till Metropolen Murjek för firande av jul och nyår, hoppas på bra väglag, väder har vi ju alltid men att köra 105 mil i modd pch snöoväder är mindre skoj även om det går.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............
Hälsningar Bror
Lyckos som får köra skoter gissar jag :)
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Re: Fortsatt renovering

Vill gärna försöka lägga värmegolv i vår bil. Men om man köper ett golv som det ni visat i tråden, vad lägger man som ytskikt? Vad händer med vikten? Vi som har en Truma som blåser värme kan vi på något sätt utnyttja värmeväxlare?:confused:

Ja relativt vanligt söderöver.

Siroco
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Klockan är för länge sedan slagen sängdags men här sitter jag helt allena uppe i det jag kallar Metropolen Murjek. Ute är det just nu drygt minus 20 grader och massor av snö,vindstilla och klart. Gillar tystnaden och ensamheten här uppe. Har allt jag behöver i form av värme, käk lite vin samt härlig musik på radion. Tv med standardutbud är ju inget att skriva hem om.
Hade en jobbig resa upp med halka och snörök och utöver detta alla våra fina vilda djur när man kom tillräckligt norrut. Äter inte vilt så jag anpassar farten för att undvika att skada dessa varelser.
Senare Ikväll skall jag hämta min bättre hälft på Kallax för julförberedelser för att sedan på fredag ta emot våra barn och barnbarn för sedvanligt julfirande såsom det nästan alltid varit. Härliga tider!
Då blir det livligt i huset och man blir nästan ung på nytt.
Skulle kunna liknas men en härlig husbilstur och på en fin ställplats eller camping överraskas av ungarna. Trångt blir det nog men hjärterum och stjärterum.

Vill nu önska Er alla en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År.

Var rädda om varandra livet är inte så långt som man ibland önskar. Tyvärr

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Marita Bror
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Njaa, skulle kunna vara om jag hade en ultralätt eller flygande hammock. Flygmotorer skall nog ha lite mera pulver och sakna nerväxling/växellåda för rätt varvtal på propellern. Ju mindre prylar dessdå mindre krångel.

Hej,
Continental har ”växellåda” på C-421 har och jag vill minnas att det också fanns en SE Cessna med ”växellåda”. C-421 gick väldigt behagligt och lugnt med det lägre varvtalet på Propellrarna. Rätt skött så var det inga större problem.
Hur gör du med din Twin Comanche, ställer du av den och konserverar motorerna eller använder du den året runt?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
Continental har ”växellåda” på C-421 har och jag vill minnas att det också fanns en SE Cessna med ”växellåda”. C-421 gick väldigt behagligt och lugnt med det lägre varvtalet på Propellrarna. Rätt skött så var det inga större problem.
Hur gör du med din Twin Comanche, ställer du av den och konserverar motorerna eller använder du den året runt?

Bra motorer men kort TBO om jag minns rätt tack vare växeln. Vill minnas 1400 timmar jämfört med runt 2000 tim på ej växlade motorer.
Min Comanche är markförsäkrad och konserverad fram till mars april.
Flyger alldeles för lite och kommer nog att överväga försäljning. Var sak har ju sin tid och det är inte lika roligt längre plus att det är 10 mil till flygfältet. Att bara åka dit för en liten flygtur tar nästan hela dan...men då ingår flygsnack och fika.
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
FYI, Continentals växlade motor GTSIO–520 har samma TBO, 1600hrs, som de flesta av deras direktdrivna TSIO-520 motorer.
Ja det blev lite Off Topic, men God Jul i alla fall.
//Kenneth
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Äntligen går alla helger mot sitt slut så man kan få börja göra lite nytta.....
Har skaffat lite styvare papper och skall imorgon ner till husbilen och malla golvet för ny varm mjuk matta. Kommer att ha värmefolie under denna. Har också pysslat lite med fläktar och tempmätare till kylskåpet, tror det är ganska klart för montering. Monterar en strömbrytare i köksbänken för enkelt tillslag vid behov.
Har ju också att justera ventilerna men det är lite för kallt i hangaren för detta just nu. Måste också tillverka någon form av ventiltryckare för att kunna byta justerbrickor. Tror ventiljusteringen är nödvändig då det tickar lite för mycket på några ventiler. Ett annat sätt är ju att mäta upp alla spel och sedan demontera kamaxeln men det är också ett omfattande jobb och dessutom trångt. Synd att jag inte kan vänta till kamremsbyte då hade två flugor blivit på smällen.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...........
God Fortsättning tillönskas.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Skickligheten och den goda stämningen gör att man varje dag går in och kollar om det skrivits något nytt på den här tråden. Jag gläds över den enorma kunskap som visas både genom Brors renovering och alla kloka frågor och goda idéer. Dristar mig att ställa en fråga. Jag har en ganska ny bil med ett ända batteri, skall man kosta på sig solpaneler och ett batteri till, eller skall man köpa ett billigt elverk. Och på tal om billigt, vad skiljer Hondas elverk från Briggs&Strattons som kostar hälften. Eller Julas och Biltemas som kostar bara en fjärdedel. Jag begriper det inte. Tack på förhand för :spinny: någons sorts klok förklaring!

Hej skall du bara köra vår, sommar och höst så är det solceller som gäller, men skall du vara ut på vintern i norden så klarar du dig inte utan elverk (om du inte står på el plats) har själv nu varit ute i södra Finland i 2 veckor har stått på el 2 dygn när jag själv var till Estland och bodde på hotell resten av tiden har jag stått på gårdsplan 3 nätter utan el och resten på parkeringsplatser i Helsingfors utan el brukar köra elverket varje morgon 1-2 h timmar sen på kvällen en liten stund, tankade elverket i dag och det gick 8,5 l bensin har ett Tec 29 inbyggd.
Ha det Paffw
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Ja ni, tiden rullar på och nu har allt våren kommit även till Stockholmstrakten.
Har varit ut i hangaren idag och startat motorn efter vinterns vila. Startade som ett skott, glödde ett par gånger och startade sedan med full gas.
Har ju värme på hela vintern ca 5-7 grader och de dagar jag jobbat i bodelen så har jag höjt lite dagen innan. Härligt med lite värme om och när man nu vill göra något.
Måttat och klippt till en mall för matta. Har kollat runt lite på matta, vill man ha mysig matta så väger den också. Skall fara runt och kolla lite. Vill också ha mattan flamsäker/brandklasad om nu elden skulle komma lös.
Åker till dottern i England i två veckor från o med söndag och hemma igen den 28 april, då vid månadsskiftet skall bilen ställas på, måste också kolla hur det är med kontrollbesiktningen nu efter de nya reglerna..
Återkommer⏳.......
Hälsningar
Bror
 
Toppen