• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folkvett

F

F.d. 24550

Guest
Vi är ute med husbilen i helgen, första gången i Sverige sedan midsommar. Har verkligen sett fram emot detta. Står nu på en ställplats. Hälsade på grannarna, men möts bara av ett konstigt stirrande och ingen hälsning tillbaka. Det ser ut att bli en trevlig helg det här. Välkommen till Sverige! :(
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Folkvett

Jag är tyskfödd och det händer att jag startar samtal när jag tankar bilen eller i kassakön, så jag är nog ganska lättkonverserad. Men när det gäller ställ eller rastplats med husbilar så har jag gett upp hoppet.

Det intressanta är att om man kommer gående bland husbilar så blir man vänligt bemött men kommer man med bilen så stelnar folk till. Inte alla givetvis.

/M
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Folkvett

När jag står på ställplats eller camping företrädesvis nere i Europa, ser jag till att prata med grannarna oavsett nationalitet.
Alla vet sedan vem svensken är och f-n tar den obehörige som närmar sig min husbil när jag inte är där.
En del säger att själva resan är målet, men jag vill säga att mötet med olika människor och nationaliteter är målet.
Även om man inte kan alla språk så är det bra om man kan åtminstone hälsningsfraserna. Idag är det väldigt lätt att kolla fraserna på översättningsappar i mobilen.
Det går utmärkt att kommunicera med händer och fötter. Om inte annat så skapar det en del roliga episoder som alla har roligt åt och som bryter isen.

Lars
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Folkvett

Jag har också råkat ut för detta fenomen när jag stått på svensk ställplats. Utomlands har jag bara bra erfarenheter av. Speciellt en gång på AlpenCamp uppe vid Wankbahn i Garmisch-Partenkirchen. Vi kom dit sent på kvällen, ställde upp HB'n & skulle gå iväg med en sopkasse. Hinner bara till HB'n bakom & blir omringad av 4 tyska par som presenterade sig & började prata. Sopkassen, ja den gick en av damerna iväg med & vi blev bjudna på öl, snaps & korv. Kvällen blev väldigt lyckad trots att vi inte kunde tala tyska. Som tur var kunde en del engelska & resten klarade man med diverse gester & tecken. Jag är övertygad om att något sådant här inte skulle ske här hemma i Sverige. Det är en av orsakerna till att utomlandsresor är att föredra. Att möta kända & okända människor på resan är ju en del av upplevelsen.

Bennie
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Folkvett

Vår erfarenhet är att under högsäsong är det svårare att spontanprata med grannar oavsett var i Sverige du befinner dig, stor skillnad i Norge där möts man i 99 ggr av 100 av trevligt bemötande, i Sverige under vår o höstsäsong mycket bättre med spontansamtal under trevliga former
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Folkvett

Intressant diskussion, det låter nästan som att man är skyldig att umgås bara för att man har husbil, visst hejar man, men det kan ju förekomma att man bara vill koppla av ibland. Det kanske är olika beroende på vad man gör på vardagarna? Det kan ju hända att man får sin dos av umgänge på jobbet, (om man jobbar), är man fritidsforskare är det kanske annorlunda? :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Folkvett

Det handlar ju inte om att umgås, det handlar om att vara lite social och hälsa på varandra. Jag tror att du är en högfärdig och snorkig person om du inte besvarar min hälsning. Det skapar en massa negativ energi. Om jag ser någon som bryter sig in i din husbil så kanske jag tycker att du kan gott ha det så otrevlig som du är. Det är väl onödigt att göra sig ovän med folk helt i onödan?

Många gånger har det varit kontakten med andra som skapat minnesvärda stunder, och gett upplevelser som man kan minnas ett helt liv. Tillbakavisa det och lev ett liv i fattigdom. Ibland undrar jag om inte många svenskar lider av social fobi. Det är svart eller vitt, finns inga mellanlägen.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Folkvett

Det handlar ju inte om att umgås, det handlar om att vara lite social och hälsa på varandra. Jag tror att du är en högfärdig och snorkig person om du inte besvarar min hälsning. Det skapar en massa negativ energi. Om jag ser någon som bryter sig in i din husbil så kanske jag tycker att du kan gott ha det så otrevlig som du är. Det är väl onödigt att göra sig ovän med folk helt i onödan?

Många gånger har det varit kontakten med andra som skapat minnesvärda stunder, och gett upplevelser som man kan minnas ett helt liv. Tillbakavisa det och lev ett liv i fattigdom. Ibland undrar jag om inte många svenskar lider av social fobi. Det är svart eller vitt, finns inga mellanlägen.

Lördagkväll tror jag .......
// Janne
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Folkvett

Att besvara en hälsning har väl med artighet & anständigt uppförande att göra. Att bara glo tillbaka eller helt ignorera en hälsning är i mina ögon oförskämt. Men man får inte glömma att det finns blyga eller disträa människor eller rent av så kanske personen uppfattar hälsningen av någon annan orsak.

Bennie
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Folkvett

Att hälsa är ju bara - att hälsa. Jag har inga baktankar med det. Jag vill inte heller prata och umgås med alla, men jag tycker att hälsa är det minsta man kan göra. Det hör till vanligt hyfs och det kan man klara av även om man är blyg - man säger bara hej! Det känns konstigt att åka ut en helg, stå tillsammans med samma människor, några meter ifrån varandra bara, hela helgen och alla låtsas som att övriga inte existerar. För mig är det ett jättekonstigt beteende som jag inte alls förstår. Lyckligtvis finns det många trevliga svenskar också och ibland kan det bli väldigt trevligt här hemma också.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Folkvett

Att inte bemöta en hälsning är oartigt fick vi lära oss som barn av både våra föräldrar och andra vuxna och jag tror och tycker de hade rätt! Min erfarenhet är dock att de flesta är artiga oavsett vilket land.

Jag kan dock tycka det är än oartigare när man på arbetsplatsen säger "God Morgon" och bemöts med tystnad (trots att man hör) eller en tom (kanske förvånad) blick.

Jag jobbar på en stor arbetsplats med många människor men dem man träffar på kl. 7 på morgonen (eller tidigare) känns det konstigt (och avståndstagande) när de inte replikerar.

Det hör till vanligt hyfs att hälsa och handlar inte om något annat än hyfs!

// Niklas
 
Toppen