• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flytta avlopp/gråvattentank

F

F.d. 50645

Guest
Har min gråvattentank utvändigt och avloppsslangarna utvändigt.

Någon som testat att dra provisoriska avloppsslangar bak till garaget i husbilen som är uppvärmt.
Sen sätta in en provisorisk gråvattentank där?

Sen sätta på en backkoppling så man kan tömma gråvattentanken med en slang.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
gråvattenhinken kan man ha under diskbänken,det ser ingen.men toahinken har man under bilen,sen tömmer man den tidigt på morron...inga problem...

Nu blev jag nyfiken. Toahink under bilen? Tänker du potta? Men trådskaparen funderade ju på lösningar för att hantera gråvattnet vintertid, eller?
 
F

F.d. 54123

Guest
För att hindra den utvändiga gråvattentanken och de utvändiga ledningarna att frysa använder man med fördel koncentrerad spolarvätska som man häller en skvätt av i avloppen efter disk, tvätt och dusch. Toakassetten sitter oftast i uppvärmt utrymme och behöver ingen ytterligare åtgärd.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Vi är året-runt-åkare så vi beställde vår senaste bil Knaus BoxStar med uppvärmd gråvattentank via slang med luftvärme direkt från dieselvärmaren och 12V eluppvärmt avlopp från gråvattentanken. Rekommenderas - då är problemet inte längre ett problem. Vill man ha både hängsle och livrem kan man göra som flera redan rekommenderat; en skvätt spolarvätska i gråvattentanken.
 
Toppen