• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fler solceller, varför?!?

F

Fd.47585

Guest
Läser med stor förvåning hur husbilsägare har 3-6 solceller. Vi köpte vår första husbil för 2 år sen (3/2 2017), det är en 2013 Pilote halvintegrerrad, den har en solcell av okänd effekt monterad på fabriken. Vi har till idag kört bilen drygt 4.500 mil. Alltså kör vi året runt, vi har Truma värme, led belysning, 24" led-tv, laddar dator, iPad och två telefoner.
Vi försöker undvika campingar så mycket vi kan, ställplatser eller fricamping passar oss bättre. Jag har installerat en Nasa BM-1 för att ha lite koll på hur batteriernas laddning ser ut. Vi har aldrig varit under 70% på våra 2 st 100 Ah batterier i bodelen.
Jag är övertygad att nya solceller är effektivare än vår som ju är 7 år gamla, så varför sätter man så många solceller? Förstår att andra använder sina husbilar på annat sätt än vi, men vad gör man om man känner behov av fler än 2 solceller? Dessutom verkar ju de flesta bara köra på sommarhalvåret då solen står högre.
Ingen kritik, alla gör förstås som dom vill men undrar eftersom vår enda gamla ger oss tillräckligt med ström året om (på vintern är vi förstås bara ute fredag em till söndag em) och bilen är alltid ansluten till 230 volt hemma i veckorna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes diverse vindkraftverk som kan benyttes med en husbil, mest vanlig er en snurre på opp till 300W. Finnes og noen som benytter opp mot 600W - men disse rimelige med horisontal aksling og 3 til 6 bladet propell krever å stå relativt høyt over taket. Passer egentlig best på en båt.

Vertikal aksling vindkraft er ikke like mye følsom for turbulensen rundt bilen og kan stå direkte på taket, problemet er størrelsen - det er eksperimentert med løsninger hvor snurren legges ned på taket under forflyttning og reises opp for bruk.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jodå ... jag har funderat .... och funderat..... och kommit fram till att om jag installerar ett vertikal vindkraft så kommer jag säker att en dag att köra emot en gren eller en låg bro .... och sen har jag inget vindkraft mer.
När jag var på Kreta så var där under två vintrar ett par från Österrike, de hade inga solpaneler utan monterade upp ett större vindkraft.... men de stod också på samma plats i månader.... sällan de var utan el.

Tack för infon Knut.... just som du skriver så är det vertikala vindkraften bättre för en H-bil.... men allt som sticker ut är en risk.... och solpaneler sticker ganska lite ut :twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Helt rett, en årsak til at jeg aldri satset på vindkraft til mitt mobile hjem :D Den mest transportable jeg fant bygde drøyt 30 cm på taket når den var lagt ned og stakk over en meter opp når den var i drift. Men jeg kunne dekket hele taket på min over 8m lange husbil med solpaneler for mindre penger enn den enheten - og det var i 2008. Siden den tid er prisen på paneler fallt med over 70% og ingen endring på disse små vindkraft enhetene.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Sökte på "solpaneler 230V" första träff här! En fråga från en novis, ger solpaneler bara 12V eller kan de ge 230V? (Med tanke på mina tidigare reflektioner kanske frågan hamna totalt fel! Hjälp mig att hamna rätt!)
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sökte på "solpaneler 230V" första träff här! En fråga från en novis, ger solpaneler bara 12V eller kan de ge 230V? (Med tanke på mina tidigare reflektioner kanske frågan hamna totalt fel! Hjälp mig att hamna rätt!)

En liten utvikning från ämnet, men svarar ändå. (Hoppas ingen blir sur nu.)
Solpaneler ger alltid likspänning, oftast mellan 15-20 Volt.
Beror på hur mycket sol som lyser på dem.
Därför behöver man en spänningsregulator mellan dem och det man ska ladda upp.
Denna tråd går lite mer på djupet: Solpanel och Regulatorer..

Hälsar

Bettan o Einar
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
En liten utvikning från ämnet, men svarar ändå. (Hoppas ingen blir sur nu.)
Solpaneler ger alltid likspänning, oftast mellan 15-20 Volt.
Beror på hur mycket sol som lyser på dem.
Därför behöver man en spänningsregulator mellan dem och det man ska ladda upp.
Denna tråd går lite mer på djupet: Solpanel och Regulatorer..

Hälsar

Bettan o Einar
Tusen tack! Skall kolla vidare...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sökte på "solpaneler 230V" första träff här! En fråga från en novis, ger solpaneler bara 12V eller kan de ge 230V? (Med tanke på mina tidigare reflektioner kanske frågan hamna totalt fel! Hjälp mig att hamna rätt!)

Jodå ... det finns paneler som ger 230 Volt... de jag har sett är väldigt tunna och långa ca (30x300cm) går att rulla ihop... använder man dessa på en H-bil så skall de först kopplas till en steppdown enhet som tar ner spänningen till 15V om jag inte minns fel, sen kopplas det vidare till en laddare, typ solar regulator... går också att steppa ner till 230 V.... oftast har dessa paneler sämre verkningsgrad än de vi normalt använder till H-bilen.... jag har bara sett dessa paneler på nätet och vet annars inte så mycket om dem.... men de finns :swoon:

Här ser ni en.....
1 Panel ! 100w 319v dc roll up Flexible solar panel 100% flexible | eBay
 
Senast ändrad:

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Jodå ... det finns paneler som ger 240V... de jag har sett är väldigt tunna och går att rulla ihop... använder man dessa på en H-bil så skall de först kopplas till en steppdown enhet som tar ner spänningen till 15V om jag inte minns fel, sen kopplas det vidare till en laddare, typ solar regulator... oftast har dessa paneler sämre verkningsgrad än de vi normalt använder till H-bilen.... jag har bara sett dessa paneler på nätet och vet annars inte så mycket om dem.... men de finns :swoon:
Så ett kort svar är: 12V!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes paneler med innebygget inverter til 230V AC - har på hustaket 28 slike :D Teknisk sett er det samme panel som 24V paneler (72 celler) med en liten gridconnected inverter på undersiden, mine er på 250W pr panel og koblet i trefas.
 
Toppen