• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fler 80-talister?

F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Vi är ganska ensamma i kompisskaran att köra husbil. Finns det fler 80-talister i forumet som planerar europaresa i sommar?
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Vi är en 80-talist och en 70-talist. Vi var i Europa förra sommaren och i sommar velar vi mellan norrland och provence.
 

GustenMarre

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Motala
HBK-Nr
22926
Medlemskap
2025
Vi är födda 83 och 86 med två tjejer födda 11 och 13. Vi funderar på Kroatien och lite Österrike i år efter två senaste åren spenderats på Gotland...
 
F

F.d. 56481

Guest
Kul att höra att jag och frugan inte är de enda ”ungdommarna” här inne Dock är våra småttingar lite för små för att ta med till europa ännu (3,3,8,10) så vi får hålla oss i Svedala ett tag till
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Dock är våra småttingar lite för små för att ta med till europa ännu (3,3,8,10) så vi får hålla oss i Svedala ett tag till
De är i perfekt ålder för Italien och Kroatien. Har kompisar som var nere med 1 åriga tvillingar och barn i samma ålder som era. Många småbarnsfamiljer som njuter av värmen.
 
F

F.d. 26513

Guest
Härligt att höra att det finns fler 80-talister här inne.

Vi hade tänkt köra Kroatien i sommar men då vi gillar fricamping och ställplatser mer än tivolicampingar med pooler och shoppingcentrum blir det Italien istället. Först ett par dagar i alperna, sedan Italien och kanske Frankrike hem.
 
F

F.d. 55728

Guest
Hej!
Jag och frugan tillhör denna skara oxå! 70/80 tal. vi kör ner till Kroatien i sommar. Vi har 5 barn, 7-17år.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
70 talister här med utflugen dotter på 23 år, är det okej med fricamping i Italien? Vi har vart 5 år i rad i Kroatien och känner att det nu börjar bli trångt även i mitten på juni när vi brukar åka, funderat på Montenegro som alternativ men lockas av fri camping eller små billigare campingar då vi inte bryr oss om pool och jippon!
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Är -79 nära nog? I så fall är vi inne på det 5e året med husbil nu, två barn på 6 och 7,5. Förra sommaren besökte vi 7 länder söder ut i europa, innan dess var vi i alla nordens länder utom island (det kommer förhoppningsvis framöver) och i sommar blir det norra norden igen

//Peter
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Menar du att Kroatien skulle ha mera jippocampingar än Italien? Det måste du förklara. Min upplevelse, med över 40 års resande i Europa, är den klart motsätta.
Mvh
Staffan
 
F

F.d. 26513

Guest
70 talister här med utflugen dotter på 23 år, är det okej med fricamping i Italien? Vi har vart 5 år i rad i Kroatien och känner att det nu börjar bli trångt även i mitten på juni när vi brukar åka, funderat på Montenegro som alternativ men lockas av fri camping eller små billigare campingar då vi inte bryr oss om pool och jippon!

I Italien känns iaf utbudet av ställplatser bättre än Kroatien.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Menar du att Kroatien skulle ha mera jippocampingar än Italien? Det måste du förklara. Min upplevelse, med över 40 års resande i Europa, är den klart motsätta.
Mvh
Staffan
Booven, skrev visserligen inte ut ditt namn då jag hoppades att du förstod att det var dig jag ställde ovanstående önskan om en förklaring till. Ser fram emot ett klargörande av vad du grundar ditt påstående på.
Mvh
Staffan
 
F

F.d. 26513

Guest
Hejsan Staffan.

Jag påstår absolut inte att det ena landet har fler tivolicampingar än det andra. Dock är möjligheterna till fricamping och ställplatser större i Italien är Kroatien vad jag har kunnat hitta. Blir gärna motbevisad då siktet var ställt på Kroatien från början.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
På resor till Kroatien så har vi endast hittat en ställplats eller de kallar det ställplats liknar mer en camping med camping priser, igår satt jag mig ner och kollade på ställplatser i Italien och jag vart positivt överraskad av att det fanns så många!
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej Booven och Lasseboy!
Tack för klargörande. Håller helt med er båda gällande antalet ställplatser i Italien kontra Kroatien, även om allt italienarna också kallar ställplats kan liknas vid campingplatser. Sedan finns naturligtvis dess raka motsats. Gjorde gör två år sedan en reportageresa med husbil då jag besökte en rad ställplatser mellan Brennerpasset och Gardasjön och fann ett antal platser med benämningen ställplats, i bland annat Bordatlas, och som visade sig vara ett par ynka platser på en av personbilar överfull stadsparkering - föga lämpad som ställplats för en husbil.
Sedan, vad gäller Kroatien, så går det också att fricampa i landet men visst, lika bra som i Italien går inte. Var i höstas nere i Dalmatien under 10 dagar (flög till Zadar och reste sedan med hyrbil) och passar naturligtvis på att kolla möjligheterna till övernattning på såväl ställplatser som fricampare. Och faktiskt, det fanns en hel del som valde det senare alternativet och på riktigt attraktiva platser dessutom. Har man möjligheten - och önskemål om fricamping - så är naturligtvis en resa på hösten att föredra, men av denna tråds inledande rubrik så förstår jag att det är ett önsketänkande för många av er som enbart har en ordinär semester och barns sommarlov att tillgå. Annat är det gör oss pensionärer.
Själv sticker nog även vi ner till Italien och Kroatien framåt sommaren - eller mera trolig framåt hösten.
Mvh
Staffan
 
Toppen