Fler 80-talister?

Tråd startad i 'Familj och Ungdomar' av F.d. 26513, 17 Mars 2018.

1. F.d. 26513

F.d. 26513 Guest

Hejsan.

Vi är ganska ensamma i kompisskaran att köra husbil. Finns det fler 80-talister i forumet som planerar europaresa i sommar?

2. DavidS

DavidS HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21307
    Vi är en 80-talist och en 70-talist. Vi var i Europa förra sommaren och i sommar velar vi mellan norrland och provence.

3. Palte

Palte HBK Intresserad

Kommun:
    Herrljunga
    Frugan är 80talist jag är född 78. Vi drar till Kroatien för 3e sommaren i rad.

David & Mia och L-Å Lindell gillar detta.
  4. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Dartanjang, Los Suecos, Frudden och 1 annan gillar detta.
  5. GustenMarre

GustenMarre HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22926
    Vi är födda 83 och 86 med två tjejer födda 11 och 13. Vi funderar på Kroatien och lite Österrike i år efter två senaste åren spenderats på Gotland...

6. Pluringen

Pluringen HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25748
    Kul att höra att jag och frugan inte är de enda ”ungdommarna” här inne Dock är våra småttingar lite för små för att ta med till europa ännu (3,3,8,10) så vi får hålla oss i Svedala ett tag till

7. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    De är i perfekt ålder för Italien och Kroatien. Har kompisar som var nere med 1 åriga tvillingar och barn i samma ålder som era. Många småbarnsfamiljer som njuter av värmen.

8. F.d. 26513

F.d. 26513 Guest

Härligt att höra att det finns fler 80-talister här inne.

Vi hade tänkt köra Kroatien i sommar men då vi gillar fricamping och ställplatser mer än tivolicampingar med pooler och shoppingcentrum blir det Italien istället. Först ett par dagar i alperna, sedan Italien och kanske Frankrike hem.

9. David & Mia

David & Mia HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15047
    Hej!
    Jag och frugan tillhör denna skara oxå! 70/80 tal. vi kör ner till Kroatien i sommar. Vi har 5 barn, 7-17år.

10. F.d. 26513

F.d. 26513 Guest

Född 80-talist med ett barn på 17 år? Bra jobbat! ;)

David & Mia gillar detta.
  11. Lasseboy

Lasseboy HBK Medlem

Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11736
    70 talister här med utflugen dotter på 23 år, är det okej med fricamping i Italien? Vi har vart 5 år i rad i Kroatien och känner att det nu börjar bli trångt även i mitten på juni när vi brukar åka, funderat på Montenegro som alternativ men lockas av fri camping eller små billigare campingar då vi inte bryr oss om pool och jippon!

12. Peter Rydh

Peter Rydh HBK Medlem

Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    16042
    Är -79 nära nog? I så fall är vi inne på det 5e året med husbil nu, två barn på 6 och 7,5. Förra sommaren besökte vi 7 länder söder ut i europa, innan dess var vi i alla nordens länder utom island (det kommer förhoppningsvis framöver) och i sommar blir det norra norden igen

//Peter

13. Hymer

Hymer HBK Medlem

Kommun:
    Lessebo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    43
    Menar du att Kroatien skulle ha mera jippocampingar än Italien? Det måste du förklara. Min upplevelse, med över 40 års resande i Europa, är den klart motsätta.
    Mvh
    Staffan

14. F.d. 26513

F.d. 26513 Guest

I Italien känns iaf utbudet av ställplatser bättre än Kroatien.

Lasseboy gillar detta.
  15. Hymer

Hymer HBK Medlem

Kommun:
    Lessebo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    43
    Booven, skrev visserligen inte ut ditt namn då jag hoppades att du förstod att det var dig jag ställde ovanstående önskan om en förklaring till. Ser fram emot ett klargörande av vad du grundar ditt påstående på.
    Mvh
    Staffan

16. F.d. 26513

F.d. 26513 Guest

Hejsan Staffan.

Jag påstår absolut inte att det ena landet har fler tivolicampingar än det andra. Dock är möjligheterna till fricamping och ställplatser större i Italien är Kroatien vad jag har kunnat hitta. Blir gärna motbevisad då siktet var ställt på Kroatien från början.

Lasseboy gillar detta.
  17. Lasseboy

Lasseboy HBK Medlem

Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11736
    På resor till Kroatien så har vi endast hittat en ställplats eller de kallar det ställplats liknar mer en camping med camping priser, igår satt jag mig ner och kollade på ställplatser i Italien och jag vart positivt överraskad av att det fanns så många!

booven gillar detta.
  18. Hymer

Hymer HBK Medlem

Kommun:
    Lessebo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    43
    Hej Booven och Lasseboy!
    Tack för klargörande. Håller helt med er båda gällande antalet ställplatser i Italien kontra Kroatien, även om allt italienarna också kallar ställplats kan liknas vid campingplatser. Sedan finns naturligtvis dess raka motsats. Gjorde gör två år sedan en reportageresa med husbil då jag besökte en rad ställplatser mellan Brennerpasset och Gardasjön och fann ett antal platser med benämningen ställplats, i bland annat Bordatlas, och som visade sig vara ett par ynka platser på en av personbilar överfull stadsparkering - föga lämpad som ställplats för en husbil.
    Sedan, vad gäller Kroatien, så går det också att fricampa i landet men visst, lika bra som i Italien går inte. Var i höstas nere i Dalmatien under 10 dagar (flög till Zadar och reste sedan med hyrbil) och passar naturligtvis på att kolla möjligheterna till övernattning på såväl ställplatser som fricampare. Och faktiskt, det fanns en hel del som valde det senare alternativet och på riktigt attraktiva platser dessutom. Har man möjligheten - och önskemål om fricamping - så är naturligtvis en resa på hösten att föredra, men av denna tråds inledande rubrik så förstår jag att det är ett önsketänkande för många av er som enbart har en ordinär semester och barns sommarlov att tillgå. Annat är det gör oss pensionärer.
    Själv sticker nog även vi ner till Italien och Kroatien framåt sommaren - eller mera trolig framåt hösten.
    Mvh
    Staffan

MaBi, Olle&Lena och Lasseboy gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.