• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjärrstyra hemmet

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Funderar på någon bra lösning för att kunna ha koll på inomhustemperatur och värmesystem mm. i hemmet när vi är bortresta med husbilen. Jag har hittills använt en gammal iPhone4 med appen Presence som riktats mot en inomhustermometer. Det har funkat med nu har jag tänkt mig en lösning där jag kan kolla tempen men också styra en del annat. Någon som har testat Telldus Tellstick Net eller har något annat förslag?
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyra hemmet

Som sagt var - kanske inte lika kul...

Sedan är det ju bra att kunna ha lite koll på olika temperaturer där hemma när man är hemifrån. Jag har tex satt en temperatursensor i frysen så att jag direkt får ett sms om den inte orkar hålla frystemperatur. Särskilt bra när man som jag har ett 25 år gammalt frysskåp.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Har nu kompletterat med några fler av Xiaomi:s sensorer + ett par inomhuskameror och några ”Mi Flora”. De sistnämnda känner av hur blommor mår, om de behöver vatten eller mer näring. Datat från sensorerna visas i Grafana i HA som körs på Raspberry Pi:n och nås utifrån via internet.

grafana.png

Nästa projekt blir automatisk bevattning av krukväxter och tomatplantor i växthus och här behöver jag nog lite hjälp med idéer. Har testat med droppbevattning från högt belägen vattentunna men det har inte funkat särskilt bra. Någon som har förslag på lösning?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Toppen