• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjärrstyra hemmet

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Funderar på någon bra lösning för att kunna ha koll på inomhustemperatur och värmesystem mm. i hemmet när vi är bortresta med husbilen. Jag har hittills använt en gammal iPhone4 med appen Presence som riktats mot en inomhustermometer. Det har funkat med nu har jag tänkt mig en lösning där jag kan kolla tempen men också styra en del annat. Någon som har testat Telldus Tellstick Net eller har något annat förslag?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Fjärrstyra hemmet

Netonnet, Kjell o co, Claes Ohlsson mfl säljer startpaket som känns prisvärda.
Men man får kolla noga för innehållet i paketen skiljer sig en del.
Tellstick har mycket info på nätet hur man sätter upp systemen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fjärrstyra hemmet

Vi har ett larm från Verisure.
Bilden får jag upp i min iPhone.
1 = en smartplug som jag kan styra on/off via app:en. T.ex sätta på/av en radio, belysning etc.
2-4 är bl a rökdetektorer som också visar temperatur och luftfuktighet.
Ok, det kostar en slant i installation och sedan en kvartalskostnad men hemmet är bevakat för inbrott och rök/eld med utryckning från bevakningsföretaget.
Verisure.jpg

Tyvärr kan inte jag se bild från intrångssensorerna, det kan bara bevakningsföretaget göra.
För att råda bot på det har jag kompletterat med ett separat system med mylink Lite och två kameror DCS-930LB från Kjell & Co. Via en app ser jag bild och hör ljud.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Fjärrstyra hemmet

Ok, det kostar en slant i installation
Har ett likadant system och lyckades pruta ner installationskostnaden rejält. Hör med ditt försäkringsbolag de kan ev ha något förslag på larmföretag de rekommenderar. Vill du inte ha detta företag så ring runt och efterhör pris, larmföretagen vill ha dig som kund, spela ut de mot varandra för att få ett bra pris.
Något som också är av vikt i detta läge är att ta reda på hur stor uryckningsmöjlighet att det företaget du väljer. Det bör ingå fria utryckningar om larmet går, men för att väktare ska kunna åka ut och vara på plats inom rimlig tid så bör de ha en relativt stor del av ronderande väktare på orten.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyra hemmet

Jag mäter detta:

Värmepumparna.
Varmvattenberedaren.
Totala energiförbrukningen.
Temperaturen i 4 ventilationskanaler vid min FTX
Utomhustemperaturen.
Inomhustemperaturen.
Hobbyrum/Garagetemperaturen.
Luftfuktigheten.

Kvar att koppla in som jag visserligen redan mäter men inte kan följa på telefonen, datorn eller surfplattor via nätet, fungerar över hela världen där det finns uppkoppling.

Luftsolfångartemperaturen
Uterumstemperaturen.
Golvvärmen/handdukstorken.

Jag kan inte styra någonting, jag kan alltid skicka dit en nära anhörig om problem uppstår.

Använder mig av Logger 2020.
Länk: Logger 2020 datalogger startpaket

Nattsänkning eller att sänka temperaturen för att man ska resa bort en vecka är meningslöst då nästintill all besparing äts upp då man kommer hem igen och måste återsälla värmebalansen. Min besparing blir ca 15 kr för en vecka, då kommer man hem till ett hus som har 15-16 grader, ovärt!

Min varmvattenberedaren tar ca 90watt i värmeförluster, det jag har kvar att mäta när det gäller VV är hur lång tid det tar för att värma upp min helt kalla beredare, med dom siffrorna kan man sen räkna ut hur många dagar man måste vara borta innan det börjar bli lönsamt att stänga av VVB.

Man ska dock komma ihåg att alla hus fungerar olika!
Hursomhelst, det är kul att mäta och veta!
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyra hemmet

Någon som har testat Telldus Tellstick Net eller har något annat förslag?

Jag har haft en Tellstick Net några år. Den funkar bra med billiga fjärrstyrda brytare från tex Nexa. Jag har ett 20-tal sådana brytare både utanpåliggande, inbyggda och för utomhusbruk (motorvärmare). Funkar bättre med Tellstick Net för automatiska påslag än en skymningssensor eftersom man baserat på lokation kan sätta offset i förhållande till solned/soluppgång - tex att en lampa ska tändas en timme innan solnedgång.

Jag har en väderstation från Oregon också. Dess sensorer funkar med Tellstick Net. Jag kan alltså i deras app förutom att slå på/av ström även se temperaturen på ett antal ställen i huset och utomhus, luftfuktighet, vindriktning och vindstyrka samt mäta nederbörd. Det går också att bygga regler baserat på tex temperatur som att starta en fläkt när en temperatur överskrids, tex en ventilationsfläkt i pensionärskuvösen (den inglasade altanen).

Allt detta med förhållandevis billiga prylar utan installations- eller abonnemangsavgifter.

/Anders
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Fjärrstyra hemmet

Jag har haft en Tellstick Net några år. Den funkar bra med billiga fjärrstyrda brytare från tex Nexa. Jag har ett 20-tal sådana brytare både utanpåliggande, inbyggda och för utomhusbruk (motorvärmare). Funkar bättre med Tellstick Net för automatiska påslag än en skymningssensor eftersom man baserat på lokation kan sätta offset i förhållande till solned/soluppgång - tex att en lampa ska tändas en timme innan solnedgång.

Jag har en väderstation från Oregon också. Dess sensorer funkar med Tellstick Net. Jag kan alltså i deras app förutom att slå på/av ström även se temperaturen på ett antal ställen i huset och utomhus, luftfuktighet, vindriktning och vindstyrka samt mäta nederbörd. Det går också att bygga regler baserat på tex temperatur som att starta en fläkt när en temperatur överskrids, tex en ventilationsfläkt i pensionärskuvösen (den inglasade altanen).

Allt detta med förhållandevis billiga prylar utan installations- eller abonnemangsavgifter.

/Anders

Låter ju precis som det jag är ute efter.
Huvudsyftet med anläggningen i mitt fall är att kunna aktivera ett par elvärmefläktar om den ordinarie värmeanläggningen lägger av när vi är bortresta. Hände faktiskt förra vintern vid -25C. Ett kort strömavbrott löste ut en säkring till värmesystemet. Såg då med hjälp av Presence att temperaturen var för låg. En granne räddade situationen den gången.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyra hemmet

Ja, det borde funka med Telldus Net.

Det har kommit en TellStick ZNet Lite som även klarar z-wave vilket är en ny mer pålitlig kommunikation eftersom den är dubbelriktad och alltså kan kolla att en switch verkligen slagit till. ZNet Lite klarar att styra även 433 Mhz switchar (de billiga) men har tyvärr inte mottagning för sensorer på den frekvensen så man måste alltså köpa dyrare sensorer som går på z-wave till denna.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyra hemmet

Hej
Vi använder Tellus Tellstick sedan flera år, funkar utmärkt. Startpaketet kostar ca 1500:- men i julas så såldes det för 995:-, inga andra kostnader.

I appen ser jag och kan styra lampor, extra värme mm.

I appen (som nyligenuppdaterats till en bättre version) ser jag utomhustemperatur, temp vid inkommande vattenrör samt temp i det rum som brukar vara svalast.

Nu har vi varit ute i en månad o dagligen kollar jag läget hemma, det känns tryggt.

Testar också samma funktion i husbilen med ett GSM larm men det krånglar, troligen pga Telias kontantkort inte automatansluter till alla operatörer...
Hälsar Björn
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyra hemmet

Använder sedan några år Vera och z-wave. Är kul att kunna programmera som vill. Tex när någon öppnar en uthusdörr så tänd en lampa i huvudhusets övervåning efter 5 sekunder, efter ytterligare 5 sek så tänds det i nedervåningen. Har varningar när temp sjunker för lågt så det plingar till i telefonen. Lite lurig att programmera dock, inte helt logisk.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyra hemmet

Om du frågar mig om tempgivare så fanns det med i paketet. En burk för innetemperatur med extern avkännare som jag hängt utanför fönstret. Sedan köpte jag till en enkel givare som jag placerade vid känsliga vattenrör.

De anslöts trådlöst till Telnet grunkan. Funkar perfekt. Sensorer, brytare, schema mm styrs jag via iPad o iPhone. Hoppas en bild följer med,

hälsar Björn o Lena, just nu i Amsterdam.
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    98 KB · Visningar: 39

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyra hemmet

Jag har en Tellstick Net som är ansluten till larmet. Då kan saker ske via Tellstick Net om jag vill och jag kan fjärrstyra hemmet till viss mån. Vidare har jag en Tellstick Duo som styr belysningen i huset dagligen och hämtar värde från ett antal trådlösa sensorer. Den är ansluten till en Raspberry Pi som har ett program som heter HomeAutomation. Jag kan logga in från nätet och kolla temp eller kolla belysning m.m. En annan Raspberry Pi har något som heter owfs, One Wire File System, med en massa sensorer från Maxin. Allt når jag från nätet. Det finns alltså massor av möjligheter att kolla/styra om man vill.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Fjärrstyra hemmet

Jag har en Tellstick Net som är ansluten till larmet. Då kan saker ske via Tellstick Net om jag vill och jag kan fjärrstyra hemmet till viss mån. Vidare har jag en Tellstick Duo som styr belysningen i huset dagligen och hämtar värde från ett antal trådlösa sensorer. Den är ansluten till en Raspberry Pi som har ett program som heter HomeAutomation. Jag kan logga in från nätet och kolla temp eller kolla belysning m.m. En annan Raspberry Pi har något som heter owfs, One Wire File System, med en massa sensorer från Maxin. Allt når jag från nätet. Det finns alltså massor av möjligheter att kolla/styra om man vill.
Intressant lösning med Raspberry Pi.
Det ryktas om en TellStick ZNet Pro som klarar både z-wave och även äldre standard med mottagning på 433Mhz om jag uppfattat saken rätt. Blir nog att avvakta till den kommer ut på marknaden.

Daniel K
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Fjärrstyra hemmet

Det blev en Xiaomi gateway med sensorer från samma tillverkare. Jag har lagt in Gatewayen i Home Assistant (hass.io) som körs på en Raspberry Pi3. Larm och notiser utifrån förutbestämda kriterier går till mobilen. Är rätt nöjd med detta upplägg, inga abonnemangskostnader och enkelt att bygga ut med kameror och fler sensorer.


Daniel K
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrstyra hemmet

Låter ju precis som det jag är ute efter.
Huvudsyftet med anläggningen i mitt fall är att kunna aktivera ett par elvärmefläktar om den ordinarie värmeanläggningen lägger av när vi är bortresta. Hände faktiskt förra vintern vid -25C. Ett kort strömavbrott löste ut en säkring till värmesystemet. Såg då med hjälp av Presence att temperaturen var för låg. En granne räddade situationen den gången.

Just den saken kan du göra med vägguttagsansluten termostat, t.ex https://www.clasohlson.com/se/Frost--och-temperaturkontroll/36-1109

Det är enklare men kanske inte lika kul :)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Fjärrstyra hemmet

Håller med om att det enkla ofta är en bra lösning men som Mats S skriver, kanske inte lika kul :). Hemautomationsanläggningen kan fjärrstyras från mobil eller dator och fungerar både för övervakning och larm.

Daniel K
 
Toppen