• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiskekort Norge

F

F.d. 55573

Guest
Vilka regler gäller i Norge för fiske?
Är det som i Sverige, fritt fiske i havet?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiskekort Norge

Ja, du behöver inte ens lösa den statliga fisketrygden, vilket krävs vid inlandsfiske. Däremot gäller en del fångstbegränsningar vad gäller storlek på vissa arter och även en begränsning vad gäller mängden fisk du får föra ut ur Norge (15 kg filé + en "troféfisk").

aake
 
F

F.d. 55573

Guest
Sv: Fiskekort Norge

Tack för svaret.
Då är det bara att ta med fiskspöna och hoppas på något napp.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Fiskekort Norge

Hej, javisst ta med spöna!

Det finns fisk överallt utefter kusten i Norge!
Vi har fått massor av torsk, sej och makrill med spö i Norge.

Jag har rotat djupt i mina fiskelådor och använt gamla rostiga drag och fått fisk på alla typer....
Är det bara en krok i ena änden av draget så får man fisk :)

Lycka till /Roy
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fiskekort Norge

Hej!
Hur tolkar man detta?
Velkommen Til Myrfjord
"Citat"
Fiskekort
Skall du fiska i färskvatten kan du köpa ditt fiskekort via internett eller närmaste postkontor.
Avgiften är 220 Nok per person, för familjer 355 Nok. Personer under 16 år och över 67 behöver inte fiskekort.
"Slut Citat"
Behöver jag över 67 år betala för att fiska i insjöar & älvar i Norge,
någon som kan förklara?
Mvh.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiskekort Norge

Det er noe forskjell mellom de forskjellige vassdragene, men hovedregel er at barn og pensjonister slipper. MEN det er et stort unntak - lakseførende vassdrag har helt egne regler og ofte timeskort på avgrensede strekninger av elva. Også andre vassdrag kan ha lokale regler bassert på hva som gjøres av fiskeforedling i vassdraget.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiskekort Norge

Den staliga fiskelicensen ("Fisketrygden") behöver du vad jag förstår betala vid fiske i sötvatten även som pensionär. Det enda undantaget gäller ungdomar. Om fiskeravgiften

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiskekort Norge

Reglene for fiskerlisens ble endret i 2002 og gjelder nå kun for elver som fører laks, sjø-ørret og sjørøye - informasjonen er nå lettest tilgjengelig på Fiskeravgift i alle andre vassdrag er det kun lokale fiskekort.

Fiskerlisensen gjelder alle over 18 år. Lokale fiskekort har lokale aldersbestemmelser.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiskekort Norge

Min info er direkte fra Mijødirektoratet - det er de som administrer den sentrale avgiften. Siste regelendring var fra 1. januar 2013 da laveste aldersgrense for fiskeravgiften ble endret fra 16 til 18 år.

Den siden du peker til gjelder Måsøy kommune i nordvestre Finnmark.
 
Toppen