• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat's nya motorer

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiat's nya motorer

Håller med i det du skriver har också en 840 men jag saknar dock 3 L motorn.
Den nya drar mer bränsle och är mycket svagare under 2000 varv och den får växla mellan 5-6 så fort det tar emot. Kör man på farthållaren i 90 km så varierar hastigheten mellan 84 och 95 detta hände inte med 3 l motorn den varierade på Max 2-3 km

Det är kanske inte så underligt att den känns svagare vid ett visst varv om den är växlad runt 20% högre?
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Fiat's nya motorer

Hej!
En motor med rem är mycket billigare att tillverka.
Att kunden får betala det i dyrare service bryr väl inte tillverkaren om.

Mvh s670sl
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fiat's nya motorer

Man kan ju undra varför den inte skulle palla, 18o Hk på 2,3L är ju inte ett särskilt märkligt effektuttag idag. Om sedan karatäristiken är lite annorlunda är väl inget stort problem, man lär sig att köra den bil man har, bara att använda "musikörat" och växellådan. :)

Inget problem att köra en sådan bil, du har rätt i det.

Men, med högre vikt följer högre effektuttag över tid, direkt i proportion med förbrukat bränsle på tex 10 000 mil.

Efter 10 000 mil har 2,3 i detta exempel tillbringat mer tid med höga förbränningstemperaturer och därav åtföljande termisk belastning på ventiler, spridarspetsar samt kolv och kolvringar.
Lagerbelastningar ökar också på 2,3 om inte dimensionerna är samma i de två motortyperna. (föga troligt)

I dieselvärlden talas det om hur hårt en motor får belastas över tid och hur länge motorn då förväntas hålla.
Dessa kalkyler ser olika ut för en lastbil, båt, planande båt, personbil eller distributionsbil.

Jag är övertygad om att Iveco's kalkyl/tester för 180 hk 2,3l gav oacceptabelt kort livslängd.

Som sagt, varför annars "slösa" pengar på en dyrare lösning som man nu faktiskt har. (3,0an alltså)

Edit, näste steg upp från Daily, Eurocargo, har 4,5 l motor som minst.
Denna har två effektnivåer 160 och 190 hk.
Jaaaa vi sätter dit en 2,3 liters 180 hk, det funkar säkert......inte!
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiat's nya motorer

Jodå, det har byggts många stora skräpmotorer genom åren, enda skälet till att de har överlevt är i de flesta fall det extremt låga effektuttaget.
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Visste väl jag skulle sätta igång en lång tråd......Fast inte så många kvinnliga inlägg.. Själv ställer jag mig i den fållan att 3.0 l är en väldigt bra motor men hoppas att designer o mjukvaruutvecklare får till de nya att älska. Sen får vi väl se hur länge vi kan åka dieselbilar - är ju numera ett villebråd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiat's nya motorer

Inget problem att köra en sådan bil, du har rätt i det.

Men, med högre vikt följer högre effektuttag över tid, direkt i proportion med förbrukat bränsle på tex 10 000 mil.

Efter 10 000 mil har 2,3 i detta exempel tillbringat mer tid med höga förbränningstemperaturer och därav åtföljande termisk belastning på ventiler, spridarspetsar samt kolv och kolvringar.
Lagerbelastningar ökar också på 2,3 om inte dimensionerna är samma i de två motortyperna. (föga troligt)

I dieselvärlden talas det om hur hårt en motor får belastas över tid och hur länge motorn då förväntas hålla.
Dessa kalkyler ser olika ut för en lastbil, båt, planande båt, personbil eller distributionsbil.

Jag är övertygad om att Iveco's kalkyl/tester för 180 hk 2,3l gav oacceptabelt kort livslängd.

Som sagt, varför annars "slösa" pengar på en dyrare lösning som man nu faktiskt har. (3,0an alltså)

Edit, näste steg upp från Daily, Eurocargo, har 4,5 l motor som minst.
Denna har två effektnivåer 160 och 190 hk.
Jaaaa vi sätter dit en 2,3 liters 180 hk, det funkar säkert......inte!

Jag antar att Fiat har räknat med samma livslängd på alla motorerna i Ducaton och uppgraderat innehållet i 180Hk motorn så att den går de 30.000 till 40.000 mil som de ofta gör som arbetsbilar, hur många husbilar har gått eller kommer att gå så långt? I sådant fall känns det som att diskussionen egentligen bara har ett akademiskt intresse? ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Inget problem att köra en sådan bil, du har rätt i det.

Men, med högre vikt följer högre effektuttag över tid, direkt i proportion med förbrukat bränsle på tex 10 000 mil.

Efter 10 000 mil har 2,3 i detta exempel tillbringat mer tid med höga förbränningstemperaturer och därav åtföljande termisk belastning på ventiler, spridarspetsar samt kolv och kolvringar.
Lagerbelastningar ökar också på 2,3 om inte dimensionerna är samma i de två motortyperna. (föga troligt)

I dieselvärlden talas det om hur hårt en motor får belastas över tid och hur länge motorn då förväntas hålla.
Dessa kalkyler ser olika ut för en lastbil, båt, planande båt, personbil eller distributionsbil.

Jag är övertygad om att Iveco's kalkyl/tester för 180 hk 2,3l gav oacceptabelt kort livslängd.

Som sagt, varför annars "slösa" pengar på en dyrare lösning som man nu faktiskt har. (3,0an alltså)

Edit, näste steg upp från Daily, Eurocargo, har 4,5 l motor som minst.
Denna har två effektnivåer 160 och 190 hk.
Jaaaa vi sätter dit en 2,3 liters 180 hk, det funkar säkert......inte!

Ja någonstans finns det ju rimligen en brytpunkt där en motor måste upp i volym för att det överhuvudtaget skall gå att dimensionera gods, lager, ventiler och annat för ett högre effektuttag och tuffare klimat.
Det är ju också rimligt att anta att 3.0 motorn klarar en högre belastning. Fast då förutsätter vi ju förstås att dom är byggda lika "bra" rent tekniskt och med samma marginaler.
Det kan ju i praktiken faktiskt vara så att 3.0 motorn inte är lika bra konstruerad som 2,3 och att hållbarheten inte alls går i linje med den större volymen.

Jag har givetvis ingen aning men det är svårt att dra slutsatsen att 2.3 motorn inte håller för en vikt över 4,2 ton. Speciellt som det finns en hel del husbilar på 5,5 ton med den motorn i. Motorras har ju aldrig stått högt på listan över fel på våra husbilar.

Fast jag skulle själv också välja 3.0 motorn om jag kunde. Det känns liksom bättre och säkrare :D
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiat's nya motorer

Inget problem att köra en sådan bil, du har rätt i det.

Men, med högre vikt följer högre effektuttag över tid, direkt i proportion med förbrukat bränsle på tex 10 000 mil.

Efter 10 000 mil har 2,3 i detta exempel tillbringat mer tid med höga förbränningstemperaturer och därav åtföljande termisk belastning på ventiler, spridarspetsar samt kolv och kolvringar.
Lagerbelastningar ökar också på 2,3 om inte dimensionerna är samma i de två motortyperna. (föga troligt)

I dieselvärlden talas det om hur hårt en motor får belastas över tid och hur länge motorn då förväntas hålla.
Dessa kalkyler ser olika ut för en lastbil, båt, planande båt, personbil eller distributionsbil.

Jag är övertygad om att Iveco's kalkyl/tester för 180 hk 2,3l gav oacceptabelt kort livslängd.

Som sagt, varför annars "slösa" pengar på en dyrare lösning som man nu faktiskt har. (3,0an alltså)

Edit, näste steg upp från Daily, Eurocargo, har 4,5 l motor som minst.
Denna har två effektnivåer 160 och 190 hk.
Jaaaa vi sätter dit en 2,3 liters 180 hk, det funkar säkert......inte!

Är ju väldigt märkligt att det går att köpa en Iveco Daily med 2.3l motorn på bara 160hk i ett chassie på upp till 5.2 ton. Det finns tre olika versioner av 2.3 l motorn 120,140,160 HK. Sen är det 3.0 på 180/205 på chassiet upp till 7.2 ton. Har Iveco oxå tänkt fel? Sen är det ju så att om en motor går med 20% lägre varvtal så slits ju alla rörliga delar 20% mindre oxå.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fiat's nya motorer

Varför har Iveco en 3,0 motor vid 180 hk, och inte en 2,3?
(Dom har ju uppenbarligen all installation av 2,3 motor i produktion redan,
så vi kan utesluta produltionstekniska orsaker.)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Rem i stället för kedja - ett stort minus i mina ögon !
Vet någon tekniskt kunnig varför man återgått till rem ?

Bosses och Gerds husbilsresor

Det har varit rem på 2,3L motorn hela tiden så det är ingen återgång. Det är Fiorini-motorn ( Iveco 3,0 ) som har kedja. Denna motor är en liten lastbilsmotor och är byggd för att gå med högre belastning (vikt) under längre tid.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat's nya motorer

Jeg må sitere en spesialist på dieselmotorer da han så på en liten PSA diesel tidlig på 90 tallet. "Den motoren er overkill, den bør holde mange ganger lengre en bilen" bilen var en Peugeot 305 stasjonvogn. Som han sa det var en krympet lastebilsmotor som det ikke var tatt ut mer pr kubikk enn på en stor lastebilmotor. En million km uten problem var hans dom.

Men tilbake til Fiat og 2.3 motoren, denne startet rundt 2006 som en avløser for den gamle 2.8. Samme effekt, men et mye bredere dreiemoment og bedre mulighet for tilpasninger til fremtidige renhetskrav. Iveco sin 3.0 er av samme generasjon, men bygget for tyngre nyttekjøretøy med mye lengre kjørelengde.

Om en virkelig går inn for det så kan i teori en 2 liter diesel motor bygges opp til langt over 1000 hk, men på bekostning av holdbarhet. Stor turbo og rett oppsett av pumper og dyser sammen med en ekstrem programmering av motorkontrollen er det som skal til.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Det har varit rem på 2,3L motorn hela tiden så det är ingen återgång. Det är Fiorini-motorn ( Iveco 3,0 ) som har kedja. Denna motor är en liten lastbilsmotor och är byggd för att gå med högre belastning (vikt) under längre tid.


Vår motor är en Fiat 3,0 med 177 Hk och den har kedja !
Den nya motorn har rem !

Någon som vet varför ?

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Faktum är att 2,3 l motorn både kedja och rem! ?? Kedja mellan kamaxlarna och rem från veven upp till ena kamaxeln! På så sätt behöver inte kamremmen gå runt i lika många böjar, vilket troligen ger mindre påfrestning och längre livslängd.
//Göte J
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Remmen skall bytas efter 19200mil eller 4år dock högst 5år, står det i manualen.
Man undrar bara hur tidens tand kan slita så hårt på remmen ,men 19200mil klarar den!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Jag bytte efter 6 år och ca 6000 mil. Det enda som syntes att den var använd var att ryggen var lite blankare än på den nya och texten gick inte läsa längre.
//Göte J
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Fiat's nya motorer

Tillverkarna går över till små motorer för att klara avgaskraven .Samma effekt o vrid på pappret men i verkligheten är det skillnad .I labbet sänks bränsleförbrukningen och alla är nöjda.
Nu börjar fler tillverkare krypa till korset och ska ändra mjukvaran i redan sålda bilar vilket innebär att dom bluffat och lurat alla .
Ska man ha en viss effekt i en motor krävs en viss mängd bränsle oavsätt om motorn är stor eller liten.
 
Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Fiat's nya motorer

Svaret finns två inlägg ovanför ditt: 2,3-litersblocket har alltid haft rem.

Pålle

Pålle,

Jo, det är jag klar över men frågan är VARFÖR - är motorn mycket billigare att producera med rem i stället för kedja ?
Jag inbillar mig att en motor med kedja är att föredra då det ju inträffat att remmar gått av och att motorerna skurit !

Bosse
 
Toppen