• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.838
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Jag kan hålla med om att Fiat's draghuvud är prisvärt, men jag byter mot en Mercedes varje dag i veckan.
Om Fiat vore lyhörda så hade dom rättat till den helt galna utväxlingen på backen för länge sedan.
För övrigt var jag oense med dem som utsåg Fiat Ritmo som årets bil i Europa 1979, att de dessutom fått utmärkelsen ytterligare åtta gånger är nästan obegripligt:D

Hade Lars

Ser att listan gäller bilar i Danmark säger kanske mer om danskar än om Fiat:D:D

Måste få säga att jag gillar Fiats personbilar också. Vi har en Punto i släkten som vägrar ge upp. Ingen har velat köpa den men den är för bra för att skrotas. Nu finns faktiskt en seriös spekulant..., han som besiktigade den strax före jul! :)

Fiat är stora i hela Europa. Flera Årets Bil utmärkelser som Lars skriver ovan. Man har också alltid hållit sig väl framme i Co statistiken. Leder vid senaste mätningen 2011, dvs deras bilpark släpper ut minst Co per capita i Europa.

Fiat är stora och uppskattas i hela Europa, utom möjligen i Sverige! :)

:-/<rister
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: FIAT

Fiat är stora och uppskattas i hela Europa, utom möjligen i Sverige! :)
:-/<rister

...........ej heller i Norge.Det finns för många bra bilar till att man
ska slänga bort sina surt tjända pängar på sånt.

Annanhandsvärde är ju rakt ut sagt bedrövligt.Ska man vara ärlig,har
ju Fiat inte nån gång vart bland dom felfria ock så kallade "bra" bilarna,så
varför är dom nu så himmla bra,bara för att husbilar byggs på dom???

Skälet till just det är ju oslagbara priser till husbilsfabrikena jämt imot andra
märken,+ att Fiat tilpassas efter husbilstilvärkarens önskemål till Al- Ko o.s.v.

Titta på linkarna här som rör varubilarna som våra husbilar byggs på


- Glimrende krasjnyheter for varebiler

- TÜV-rapporten for nyttekjøretøy

Ottar
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Jaha där ser man, en gammal tråd kan bli som ny igen. Tycker det är lite roligt faktiskt med dessa märkestrogna. Mest märks Mercedes, BMW och Kabe ägarna i olika sammanhang. Undrar så om dom vet hur det hänger ihop. När man besöker världens största fordonsmässa i Frankfurt så är där också komponenttillverkare på andra våningen i ena byggnaden.
Ni som har lite nyare bilar med elektrisk handbroms, är det fordonsmärket som tillverkan den delen själv? Det är inte så säkert, utan den tillverkaren vill sälja många sådana enheter till olika bilmärken.
Bilar och öl 036.jpg

Hittade även en tillverkare Plastic Omnium som ställde ut. http://www.plasticomnium.com/en/inside-pastic-omnium/automotive-division/enhancing-sustainable-mobility.html som tillverkar åt många stora biltillverkare. Titta längst ned på deras hemsida.
Vet BMW ägaren om det? Han har ju köpt tysk kvalitets bil, men plastbitarna kommer från Frankrike.
Bilar och öl 057.jpg

Mitt arbetsfordon är en Opel Movano som är en Renualt Master men kan också vara en Nissan Interstar eller Vauxhall Movano. När jag skulle göra en modifiering i hytten och skruvade av en plastbit så bak på den står där givetvis Renault men också IVECO! En annan kul grej som Jeepkungen skrivet om här i forumet, är att dörrarna kommer från Olofström till den bilen. http://www.husbilsklubben.se/forums/t35863-3/#post287917
Det kan inte vara så lätt att vara märkestrogen nu för tiden.
Någon som vet var instegen till BMW X3 tillverkas? Företaget är mycket duktig på att eloxera aluminium även i olika färger.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Ni som har lite nyare bilar med elektrisk handbroms, är det fordonsmärket som tillverkan den delen själv? Det är inte så säkert, utan den tillverkaren vill sälja många sådana enheter till olika bilmärken.


Offtopic: Jobbade tidigare som inköpare på IKEA.
Fick ibland kommentarer från bekanta att de inte köpt möblerna från IKEA utan kvalitetsmöbler från MIO etc.
Det roliga är att jag brukade sitta o dricka öl med personer som köpte in produkter till Mio etc på samma fabriker som vi hade tillverkning. Vi hade mycket trevliga diskussioner.

Känner bla folk på företag som gör stolar till bilar. Företaget ifråga tillverkar till både Volvo och Mercedes + ett antal andra bilmärken.

Är inget som visas i reklammaterialet för en bil direkt..
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.838
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Samtidigt är det kostnadseffektivare att ha en produktionslinje med samma kravspec. Det kostar att stoppa produktion och ställa om. Tester av sk "piratdelar" har inte visat att de håller lägre kvalitet. De agressiva "piratverkstäderna" idag, ger samma garantier som originalverkstädrna, trots att delarna inte kommer därifrån. Dessutom till betydligt lägre pris.

:-/<rister
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: FIAT

Man måste hålla isär piratdelar med OEM delar.

Pirat är kopior, ofta väldigt dåliga sådana av reservdelar.
Dessa delar är så dåliga som bilbranchen säger.

OEM är delar tillverkade av samma leverantörer till samma specar som förser bilfabriken.
Bla Mekonomen använder OEM.

När det gäller omställningar i produktionen.
När en leverantör fått en order från en bilfabrik så byggs ofta en NY fabrik för att förse den nya kunden med de exakta delar som kunden har specat.

Ingen har råd att ha en fabrik "I reserv" utifall man skulle få en order att leverera ABS systemet till en ny Golf modell tex.

(skrivet av en FD produktchef reservdelar GM Europa)
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Vi har en fiat ducato 07. Vi har haft 3 fel med den. Förste märkte vi att vattnet i köket läckte, sen började backen krångla och nu får vi inte in backen. Sen bensinpumpen. Men den har vi fixat själv. Backen går på garanti, men det är långt för oss att åka till Ystad, för vi har köpt bilen hos ekonomibilar i Ystad. Men annars är vi nöjd med bilen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Ingen som har en BMW X3:a. Det hjälper nog inte ändå, då det inte står i bruksanvisningen. Detta har jag inte lärt mig på bilmässan, utan på ett besök för några år sedan på denna fabrik Besøg hos B&O del 2 - Produktionen
Jag har gått runt hela denna maskin och sett när man avsynade instegen. Dom är skitnoga med sin egenkontroll, dom kan verkligen innebörden av det ordet.
Visst är det konstigt med alla dessa delar som kommer från olika håll.
Hur många BMW ägare vet detta? Nä det behöver man väl inte, det tillhör väl onödigt vetande. Men dom plåtarna kommer från Struer
struer - Google Maps
 

Bilagor

  • Bang&Olufsen.jpg
    Bang&Olufsen.jpg
    51,6 KB · Visningar: 1.167

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Angående merca är merca och mitt inlägg 90 så kan jag inte låta bli att visa den bild jag tog igår. Trevligt att man inte gör någon skillnad, sätter man sitt namn på en produkt så skall där vara rost om några år.
 

Bilagor

  • Mercedes.JPG
    Mercedes.JPG
    565,4 KB · Visningar: 17

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Dethleffskvalite:
...........Ser att du överhuvudtaget inte har rostskydd på Fiaten alls, intresserad att göra en avstämning med dig om cirka 3-4 år om du fortfarande är så nöjd. Men då får du ut och rulla med bilen, står den i lada hela tiden så är det inte intressant.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Svar till Dethleffskvalite:
Dags att göra den avstämningen som du önskade för exakt 3 år sedan idag. Bilen har inte stått i en lada sedan dess utan den har bl.a. besökt samtliga landskap i Götaland och Svealand. Dessutom en sväng till Härjedalen. Så här ser ljuddämparen ut efter 6 säsonger. Den underredsbehandling du inte kunde se är linolja. Tack vare den är allt material väl skyddat. Dessutom är den ALDRIG vinterkörd så det förklarar det mesta! Så... jag är fortfarande mycket nöjd med husbilen. Det var ju det du ville veta !
Mvh Tommy F[/QUOTE]


Hej igen ! :):):)

Då var det dags för våran 3-årskontroll av min ljuddämpare! Det är ju exakt 3 år sedan sist!!:):):):)

Så ser den ut idag ! :):):)

Mvh MarTom
 

Bilagor

  • IMG_1350.JPG
    IMG_1350.JPG
    1,8 MB · Visningar: 28

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Tack för återkopplingen, skitkul. Undrar så om det finns statistik på rost i bilar beroende på var dom rullar. Tänker på alla bilar som rullar på västkusten och då tänker jag på det bräckta och det salta vatten som kommer in. Inte på saltet på vägarna då vår husbil bara rullat några dagar på vinterhalvåret och jag är inte så glad som du är när jag är under och servar bilen.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Tack för återkopplingen, skitkul. Undrar så om det finns statistik på rost i bilar beroende på var dom rullar. Tänker på alla bilar som rullar på västkusten och då tänker jag på det bräckta och det salta vatten som kommer in. Inte på saltet på vägarna då vår husbil bara rullat några dagar på vinterhalvåret och jag är inte så glad som du är när jag är under och servar bilen.

Jag håller med dig. Själv använder jag endast husbilen sommartid och i en begränsad aktionsradie. Någon kostnad för rost är det inte tal om. Däremot en mycket hög driftskostnad utslaget per mil.

Kanske återkopplar jag igen 2018-11-07.:)

Antagligen har jag bytt bort husbilen 2018. Då får jag väl meddela den nye ägaren vilka förpliktelser som ägandet medför då det gäller underhåll av ljuddämparen samt återkoppling till Husbilsklubbens hemsida :):):)

Ha det bra.

Mvh MarTom
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: FIAT

Tråden handlar ju om Fiat och där buntas ihop Peugeot, Citroen och Ducato.

Jag har en föreställning att karosseriet i bildelen är lika, men jag kan garantera att i drivelinen är det stora skillnader. Här spelar faktiskt märket Fiat föga roll, då deras motortillverkare i de bättre modellerna heter Sofim. Här syftar jag motorserien i 2.5 och 2.8 liter med beteckningen S först som syftar på fabriken Sofim. Vem som gör 1.9 liters motorn vet jag ej, ej heller vem som gör den modernare 2.3 liters motorn som är så vanlig. Växellådorna kommer också från en separat fabrik och huruvida de är identiska i alla modeller vet jag inte, men varianterna är många.

I en del äldre husbilar, tex C25, eller i peugeot fanns också 2.5 liters motor men var fransk tillverkad. Enl. min åsikt en riktigt "skit motor". Haveri utan förvarning. Som "gör det självare" har jag lyckats hålla liv i allehanda maskiner med dålig prognos, men inte i dessa franska konstverk. Har försökt reparera dessa men när de väl börjar krångla så är det kört, så att säga. Tror jag har bittra erfarenheter av fyra maskiner.
Det är inte milen som verkar vara boven utan tiden. Det uppstår galvanisk korrosion i motorerna. Man har blandat järn, gjutjärn, aluminium av olika sorter, och galvaniserade detaljer. Man kan säkert tända en 6V lampa om man kopplar den mellan olika metalbitar i motorn.
De visste från början att den enväldiga chefsdesignen var inte så haj på detta med galvaniska strömmar och kompenserade detta med special vätskor i kyl och bromssystemet, mycket longlife antikorrision i dessa.
Men tiden rinner i väg, och vem byter slaviskt kylvätskan eller bromsvätskan i en gammal bil?

Om man tittar på en Sofim mylla och sedan en C25 motor, så ser man hur C25 motorn har vit pulver kring vattenpumpen och runt vissa slangar. I en Sofim motor ser du inte detta. En fransk motor har också ofta lösa fodrar och tunn block. Allt sammans gör att den ena är skit och den andra är toppen.
Så om man skall välja en äldre husbil, så ta en titt i motor rummet, speciellt om bilen är Peugeot eller Citroen. Det är lite som rysk roulett med fem skott i rullen. För det finns Peugeot och Citroen med Sofim motorer. Men man måste veta vad man skall leta efter.

Om de nyare bilarna efter 2003, har jag ingen åsikt/erfarenhet, då mina principer vägrar acceptera sådan värdeminskning det handlar om för en fritidssyssla. Om andra tycker det är ok att bränna pengar i nya husbilar är deras sak. Jag och många med mig är ju tacksamma att någon köper nya bilar.....
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Har haft 5 Fiat Ducato som alla gjort ett mycket gott jobb, 2,3-litersmotorn. En Ford 2-liters gjorde mig tokig men jag fördömmer inte Ford för det, den passade inte mig.
Jan
 
Toppen