• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.821
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

God fortsättning. Nu har det slutat att smälla och skumpan är uppdrucken så jag har äntligen fått en pilsner! :)

Råkade halka in här, vilket säkert var ett misstag så här dags, men jag kan inte låta bli att replikera. Jag klistrar helt enkelt in lite Fiat-funderingar från den utmärkta tråden om aakes 4x4 husbil.

Valda inlägg, att se som motpol till det här gamla tramsiga Fiatsnacket. Läs, fundera och kommentera gärna.

:-/<rister
======================================================== inklistrat:

Citat:
Ursprungligen postat av vidhem
"hej Du har en en riktig bil"Mersa" å ingen "skiten" Fiat, för då har har "setat" där i snön, å fått invänta våren."
/Vidhem

Svar krinil: Undrar varför nästan 70 % av alla husbilar idag byggs på Fiat och ca 5 % på Mercedes? Undrar också om du har provat en Iveco 4x4. Iveco är en del av Fiatkoncernen. Nä du Vidhem..., det där håller inte och det vet du. Du har fastnat i dina gamla, felaktiga, fördomar när det gäller chassi.

Fast jag önskar dig en riktigt god fortsättning!

:-/<rister

==========================================================
Nu tror jag att även du Krinil har hamnat lite snett. Eller tror du verkligen att denna dominans för byggen på Fiat beror på Fiats överlägsna kvalitet?

aake
==========================================================
Visst tror jag det! Anser Fiat Ducato överlägsen andra chassi/drivlinor när det gäller just förhållandet pris/kvalitet/driftsäkerhet. Det anser tydligen husbilsbranschen i Europa också.

Tittar vi närmre på den svenska marknaden i år, efter 11 månader, så är siffrorna ändå tydligare. Fiat har drygt 87% medan MB har 1.71%! (Peugeot 0,09 och Citroen 0,21)

Det är lätt att blanda in känslor för olika fabrikat i den här typen av diskussioner. Då kan kalla fakta vara nyttiga för balansen.

God fortsättning!
:-/<rister
==========================================================
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf B
"Vilken av Fiats egenskaper håller du högst? Att kamremmen fryser fast för att motorhuven är otät så att motorn rasar, eller att man måste byta olja långt före serviceintervallet för att partikellfiltret är som det är?
Eller kanske att man säljer bilar utan uppvärmd vevhusventilation eller att en alldeles för hög backväxel inte är ett fel utan en egenskap? / undrar Ulf B som har hittat den perfekta husbilen och är väldigt sugen på att byta men tvekar för att det är en, ja just det."

Svar krinil: Jag har använt mina bilar året runt. Det är första året vi ställt av i år. Nu bor jag i södra Sverige och är kanske inte representativ. Men hade jag använt husbilen mer frekvent hela året hade jag försett den med motorvärmare. Elektrisk doppvärmare eller dieselvärmare. Jag hade också försett den med värmeväxlare, eftersom en vinterbil oftast har vattenburen värme.

Jag har alltid haft motorvärmare och kupévärmare i mina personbilar. Både av komfortskäl, för att skona motorn och för att spara bränsle. Jag använder motorvärmaren okt - mars, dvs halva året. Det är välinvesterade slantar.

Jag har inga problem med backväxeln. Visst kunde man önska en lägre utväxling men jag tycker inte det är något problem.

Jag har en 07:a. Upptäckte tidigt att den tog in regnvatten i motorrummet. Min handlare lät montera en kåpa åt mig. Tror den kostade drygt 500:- netto och tog en halvtimme att skruva dit.

Det är klart att ett fabrikat som närmar sig 90% av marknadsandelarna i Sverige uppvisar fler fel, numerärt, än andra fabrikat. Samtidigt ser jag just marknadsandelen som det största argumentet för Fiat.

:-/<rister
=========================================================
Citat:
Ursprungligen postat av aake
Nu är vi inne i denna oändliga slinga på nytt!
Vad sägs om mitt gamla förslag om att endast yttra sig om bilar man äger eller ägt och då endast uttala sig om vad som inte är bra/kunde vara bättre? Vi kan som omväxling tävla om vem som kan komma med den mest nedgörande kritiken av den egna bilen!

Av mina nuvarande bilar så är plåtisen lite trång, ssk tvättrummet, och isoleringen kunde vara mycket bättre.

Den nya LEV har jag lovat att uttala mig om när jag kört den några månader, men redan nu kan jag berätta att den är tung och törstig.

Husbilar på Fiat och Peugeot har jag ägt förutom flera tidigare på MB och någon på VW LT och vid anfordran kan jag komma med negativ kritik på alla.

aake

=========================================================
Nej då aake. Det här är inte en oändlig slinga. Det är bara min och 87% av de svenska husbilsköparnas uppfattning..., den kan vara fel!

Sen ska vi absolut diskutera våra erfarenheter av husbilar. Även sådant som är mindre bra eller rent av dåligt, med våra husbilar. Risken är dock att när 80-90 % av oss kör Fiat, ser det givetvis ut som om Fiat är överrepresenterat av fel!

Att bara diskutera fel kan vara vilseledande. Jag är väldigt nöjd med min LMC. Byggd på Fiat och ALKO. Försedd med Aldevärme, osv. Men är 10 % av Fiatköparna missnöjda, är de ändå fler än någon som köpt något annat fabikat det senaste året och märks givetvis tydligt. Vi vet ju att de 90% som är nöjda ofta är tysta.

:-/<rister
=========================================================
Visst Krinil, det ligger något i vad du säger. Och jag läste i något av årets nummer av Promobil en redogörelse om felstatistik på lätta lastbilar från TÜV och de senaste årsmodellerna av Fiat Ducato låg riktigt bra till, i nivå med MB sprinter och VW Crafter, vilket inte har varit fallet tidigare.

Men du får mig ändå aldrig att återigen köpa en framhjulsdriven husbil. Den Fiat (Dethleff) jag hade några månader en sommar för ca. 10 år sedan skyndade jag mig att sälja innan vintern kom eftersom den slirade på plan gräsmark.
1992 lät jag Pillos bygga en alkovbil på ett fabriksnytt Peogeot-chassie. På många sätt en utomordentlig husbil (och med permanent 4WD), men drivlinan höll inte så länge. Jag ägde bilen i 6 år och hann köra runt 8.000 mil och under denna tid havererade först några drev i bakaxeln och sedan ett bakre hjullager. Detta trots regelbunden service. Bilen var förvisso något överlastad i likhet med många husbilar från den tiden. Några av mina byggen på MB har fungerat utan större fel i flera tiotusental mil,vilket naturligtvis är ett klent statistiskt material, men jag låter mig ändå påverkas.

aake
========================================================= slut inklistrat
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: FIAT

Och bara för att McDonalds säljer flest hamburgare är dom godast och av högst kvalitet map näringsinnehåll.

På samma sätt måste ju Fiat vara bäst eftersom dom säljer flest husbilschassin?

ELLER kan det vara så att försäljningsvolym inte har med kvalitet att göra.....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.821
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Och bara för att McDonalds säljer flest hamburgare är dom godast och av högst kvalitet map näringsinnehåll.

På samma sätt måste ju Fiat vara bäst eftersom dom säljer flest husbilschassin?

ELLER kan det vara så att försäljningsvolym inte har med kvalitet att göra.....


Du menar att försäljningsvolymer inte alls har med vad vi konsumenter tycker att göra? Att vi mot bättre vetande köper skräp? Det tror inte jag. Det är många stora etablerade märken inom de flesta branscher som fått problem för att man underskattat konsumenterna. På samma sätt har andra märken ökat för att man lyssnat på konsumenterna.

Sen har jag aldrig sagt att Fiat är bäst. Men jag tycker att Fiat Ducato idag är bättre än andra chassi/drivlinor när det gäller just förhållandet pris/kvalitet/driftsäkerhet. Det anser tydligen husbilsbranschen i Europa och 87% av de svenska husbilsköparna 2012 också!

Jag hade gärna kört en Mercedes eller en Ford. Det är också bra chassi/drivlinor. Det har inte så stor betydelse. Jag tycker att bodelen är viktigast. Det jag vänder mig emot är det här osakliga fördömandet av Fiat som med jämna mellanrum dyker upp. Trots märkets odiskutabla ställning som marknadsledande husbilschassi.

God fortsättning på 2013, det blir ett bra husbilsår! :)
:-/<rister
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.821
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Japp, å då måste jag ha det absolut bästa..., dvs Fiat, AL-KO och Alde? :D

Fast jag valde den i först hadn pga bodelen.

:-/<rister
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: FIAT

Att vi mot bättre vetande köper skräp?

Varför lägger du ord i min mun jag aldrig uttalat?

Fiat är inte skräp.

Problemet är ju att det inte är konsumenterna som väljer Fiat, utan husbilstillverkarna.
Därför får vi hålla tillgodo med Fiat.

Anledningen till detta är mycket enkel, Fiat är billigast!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Varför lägger du ord i min mun jag aldrig uttalat?

Fiat är inte skräp.

Problemet är ju att det inte är konsumenterna som väljer Fiat, utan husbilstillverkarna.
Därför får vi hålla tillgodo med Fiat.

Anledningen till detta är mycket enkel, Fiat är billigast!

Vad jag hört är att Fiat är den enda tillverkaren som verkligen lyssnar på vad husbilstillverkarna verkligen vill ha för egenskaper på bilen och anpassar sig därefter. T.ex bredare spårvidd,lågbyggt chassie, olika axelavstånd och att chassiet går att köpa i olika färdighetsgrader.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: FIAT

Vad jag hört är att Fiat är den enda tillverkaren som verkligen lyssnar på vad husbilstillverkarna verkligen vill ha för egenskaper på bilen och anpassar sig därefter

Detta stämmer säkert.

Om tex MB var billigast och fick tex 50% av marknaden, så är det lättare att "lyssna" för att gå vidare till 75-85% marknadsandel.

Det är så jag menar att det gått till med Fiat.
Billiga chassin som sålde på pris, gav sådana volymer att det blev ekonomi i att lyssna på husbilstillverkarnas speciella behov.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

AL-KO tillverkar chassin till dom flesta nya husbilar även bakhjulsdrivna Mercedes, så skillnaden mellan olika märken är inte så stor. http://extranet.al-ko.se/read1.asp?PID=90
/Åke


Nja AL-KO tillverkar endast den bakre delen. Det jag läst här på forumet om olika problem med chassier så har det då inte gällt den halvan. :wub:


Den teknik som krånglar mest sitter i den främre halvan och där skiljer det sig mycket melan de olika fabrikaten. Fast allt är ju relativt, det mesta är nog samma soppa med partikelfilter insprutet o elektroniken.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: FIAT

Jag har min 3 Fiat Ducato nu på 4 år, tillsamman 6000 mil, utan någon typ problem som kan tillskrivas producent. Men det hadde min första husbil på Ford som dessutom var ostabil i vind. Nu kommer Ford med splittrans ny Transit; hoppas den är bättre!
Men flera i denna länken har pratat om hur bra MB är. Jag tycker ni kan kolla denna länk: sprinter-forum.de &bull; Das Mercedes Sprinter, VW LT2 und VW Crafter Forum
Där vil man se att också MB har många problem som inte är olika de som har funnits på Ducato!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: FIAT

Nja AL-KO tillverkar endast den bakre delen. Det jag läst här på forumet om olika problem med chassier så har det då inte gällt den halvan. :wub:


Den teknik som krånglar mest sitter i den främre halvan och där skiljer det sig mycket melan de olika fabrikaten. Fast allt är ju relativt, det mesta är nog samma soppa med partikelfilter insprutet o elektroniken.

Vet inte hur det varit tidigare med AL-KO chassin men numera anländer motorkonsollen utan ram och monteras på ramen på AL-KO chassit.
Betr. insprut, elektronik m.m. så kommer nog det mesta från Bosch oavsett bilmärke. Detta som ett inlägg för att visa att skillnaderna mellan märkena minskar.
/Åke
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Vet inte hur det varit tidigare med AL-KO chassin men numera anländer motorkonsollen utan ram och monteras på ramen på AL-KO chassit.
Betr. insprut, elektronik m.m. så kommer nog det mesta från Bosch oavsett bilmärke. Detta som ett inlägg för att visa att skillnaderna mellan märkena minskar.
/Åke


Jag förstår hur du menar och håller med till viss del.
Men ett Fiat chassiet kontra ett Mercedes chassiet har ju inte mycket gemensamt.
Jag avser då främre delen dvs motor,låda och framvagn osv.

Sedan anammar de ju samma teknik i stort med samma eller motsvarande underleverantörer.

Men visst kan det vara stora kvalitets skillnader emellan olika tillverkare.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.821
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Varför lägger du ord i min mun jag aldrig uttalat?

Fiat är inte skräp.

Problemet är ju att det inte är konsumenterna som väljer Fiat, utan husbilstillverkarna.
Därför får vi hålla tillgodo med Fiat.

Anledningen till detta är mycket enkel, Fiat är billigast!

Det var inte min mening att lägga ord i din mun Wintercamper..., det brukar inte behövas! :D Jag sa aldrig at du ansåg att Fiat var skräp. Det var din beskrivning av försäljningsvolymer som jag kommenterade. Men det blir lätt galet ibland! :)

Ja, Fiat är billigast, men det är inte hela sanningen. De är framförallt mest lyhörda mot husbilstillverkarna som i sin tur påverkas av oss konsumenter. Dessutom liggger Fiat Ducato väldigt högt i driftsäkehet och har en felmarginal ungefär som Mercedes Sprinter. Allt enligt tester i bla annat tyska Promobil och tyska ADAC. Det kan väl inte vara fel att en bra bil är billigare än konkurrenterna, när den dessutom är minst lika bra.

Det är Fiats koncept sammantaget som ger ett överlägset förhållandet pris/kvalitet/driftsäkerhet.

Så jag anser inte att vi får "hålla tillgodo med Fiat". Vi har helt enkelt en marknadsledare som är outstnding.

:-/<rister
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Jag kan hålla med om att Fiat's draghuvud är prisvärt, men jag byter mot en Mercedes varje dag i veckan.
Om Fiat vore lyhörda så hade dom rättat till den helt galna utväxlingen på backen för länge sedan.
För övrigt var jag oense med dem som utsåg Fiat Ritmo som årets bil i Europa 1979, att de dessutom fått utmärkelsen ytterligare åtta gånger är nästan obegripligt:D

Hade Lars

Ser att listan gäller bilar i Danmark säger kanske mer om danskar än om Fiat:D:D
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Mht ALKO så er ikke basis versjonene der bedre enn Fiat original chassis, tvert om. Skal ALKO ha noe for seg må man kjøpe de påkostede versjonene med luft/elektronikk styring av fjær/demper bevegelse.

Hvorfor?, jo for en torsjonsfjær har begrensninger mht god funksjon når den er i arbeide.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: FIAT

Et lite fakta tillegg, alko benytter 3 torsons staver til hvert hjul for å få bedre progresjon på fjæringen enn den enkle løsningen med 1 stav. For husbiler som stort sett går med maks last hele tiden skulle ikke dette bety mye :)
 
Toppen