• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT

F

F.d. 53053

Guest
Sv: FIAT

Jag kunde inte ha sakt det bättre själv, Vi är inne på den tredje husbilen och den första var Fiat Ducato av 2000 årsmodell en alkov bil, sen byte vi upp oss till en Renault Master helintrigerad 2007 årsmodell, nu har vi åter en Fiat Ducato 130 multi jett 1009 årsmodell delintrigerad. jag tycker att Fiaten är mycket roligare att köra fast den har mindre hk och så har den en trevligare instrumet bräda är Renaulten för den kändes det mer som ett arbetsfordon så skulle vi byta igen så hade det blivit åter en Fiat.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: FIAT

Efter att ha läst samtliga inlägg vidhåller jag, att Merca är Merca och kommer alltid så att vara. Dom pengar det kostar mer för merca motorn typ 5 cylindrig cdi 316, dom betalar jag med glädje, inga kcr boxar här inte , och inga kamremsbyte.Och villken tyst gång sedan med en femcylindrig merca motor.

kanon

hälsn

fidogits
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: FIAT

Här kommer en fråga från en som i detta ämne bör klassas okunnig:)

Det skrivs om olika chassin AL-KO och ja, vad är det andra.
Är det orginal från FIAT eller?

Vad är skillnaden?

Vaför finns det olika chassin på samma märke?
Hur vet jag vilket chassi jag har. FIAT DUCATO 2,5 Tdi- 98.

Tacksam för ett svar utan allt för mycket "fikonspråk" utan förklarat på "lätt svenska" som ett nyhetspogram heter och riktar sig till en viss publik:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Titta under bilen, har du bladfjädrar bak är det Fiat, är där inga bladfjädrar (torsionsfjädring) är det Alko.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Har en FIAT. Men en viss negativ inställning sitter kvar sedan 70-talet. Tyckte inte att FIAT var ett märke att räkna med då. Har bl.a. åkt i en FIAT 500 i Italien på 70-talet.

Jag gillar inte heller SAAB eller Opel. Men jag tvivlar inte på att de varit bra bilar.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Tack för återkopplingen. Kan bara gratulera dig och att bilen ser fin ut. Här fortsätter det att rosta. Tandkransen för höger ABS sensor fram var så rostskadad att den delat sig. Fiaten fortsätter att äta direkt ur plånboken. Lagt pengar på byte av båda ABS kransarna fram och båda hjullagerna fram där jag bytt ena en gång tidigare. Hur har du rostskyddat dina ABS kransar?

Tack för ditt svar. Jag vet faktiskt inte statusen på mina ABS kransar. Jag hör av mig om 3 år :):):). Nej allvarligt talat så håller jag med dej angående äta ur plånboken. Kostnaden för service hittills står inte alls i propotioner till vad en motsvarande dito för personbil kostar. Jag funderar faktiskt på att byta serviceställe.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Efter att ha läst samtliga inlägg vidhåller jag, att Merca är Merca och kommer alltid så att vara. Dom pengar det kostar mer för merca motorn typ 5 cylindrig cdi 316, dom betalar jag med glädje, inga kcr boxar här inte , och inga kamremsbyte.Och villken tyst gång sedan med en femcylindrig merca motor.

kanon

hälsn

fidogits

Ärligt talat så tror jag inte det är av ekonomiska skäl som gör att man väljer FIAT i stället för Merca. I mitt fall rörde det sig om några helt andra orsaker. Det tänker jag inte ta upp här eftersom denna tråden handlar om FIAT!!
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: FIAT

Vii har en 12a. med Fiat chassie och robotlåda uttagen i maj gått 1000 mil kopplingen rasade for 8 veckor sedan i tisdags centrum slets loss från lamellen men nu är den snart klar. DÄ SÖRVIS DÄ.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Efter att ha läst samtliga inlägg vidhåller jag, att Merca är Merca och kommer alltid så att vara. Dom pengar det kostar mer för merca motorn typ 5 cylindrig cdi 316, dom betalar jag med glädje, inga kcr boxar här inte , och inga kamremsbyte.Och villken tyst gång sedan med en femcylindrig merca motor.

Tycker att denna bild inte behöver någon tilläggstext.

Merca.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30092

Guest
Sv: FIAT

Jag har en Fiat HB och en Peugot HB och är nöjd med båda. Tänker låna ut Peugoten till mina vänner så dom får prova på husbilslivet.
Christer
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: FIAT

Efter att ha läst samtliga inlägg vidhåller jag, att Merca är Merca och kommer alltid så att vara. Dom pengar det kostar mer för merca motorn typ 5 cylindrig cdi 316, dom betalar jag med glädje, inga kcr boxar här inte , och inga kamremsbyte.Och villken tyst gång sedan med en femcylindrig merca motor.


Och ännu härligare med mappning till 193 hp - det riktigt ryter till när man trycker ner foten till pannrummet!

Kan inte bli bättre! - Möjligen lite för bra :) Dricker lika mycket som innan men går fortare....

//L
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

"Och ännu härligare med mappning till 193 hp - det riktigt ryter till när man trycker ner foten till pannrummet!"


Är det så rostigt i golvplåtarna:twitcy:

Sorry kunde inte låta bli. För mig är det faktiskt ganska meningslöst att jämföra bilmärken mot varandra då man faktiskt är beroende av vad man vill ha för koja på sitt chassie.
Sedan drabbas ju en del bilar av vissa sällsynta fel, men det allvarliga är ju de kända typfelen dvs de som förekommer på de flesta fordon av ett visst märke.
T.ex is o kamrem på Fiat X250.

Att jämföra Fiat mot Mercedes blir bara pajkastning, då Fiat blivit bättre o kanske Mercedes tappat lite av sitt tidigare försprång. Viktar man dessutom in prisbilden ja då är det nog väldigt svårt.

Jag skulle våga påstå att Fiat är tillräckligt bra för det pris det chassiet kostar.

Det tråkiga i sådana här diskussioner är de individer som inte kan lyfta blicken från sitt eget märke.



Gott nytt!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Jag skulle våga påstå att Fiat är tillräckligt bra för det pris det chassiet kostar.
Gott nytt!
Instämmer med dig EPersson det finns underlag för ditt påstående betr åtm Fiats drivlinor, verkligheten/registreringsstatistiken bekräftar t.ex att > 80% av alla husbilister anser sig få mest husbilsegenskaper för sina pengar med att köpa påbyggen på Fiat. Vi kunder som faktiskt köper husbilar måste väl anses som kloka och rationella - det är vi som utgör marknaden!

<20% av husbilsköparna har i praktiken en avvikande uppfattning (från mängden) när de köper ny husbil, dessa köpare är i sin tur fördelade på Mercedes, Renault, Peugot, Ford, VW, mfl ... dvs dessa märken representerar i snitt <4% av husbilsmarknaden vardera, inte särskilt hård konkurrens för Fiat i dagens verklighet!

I rådande fria konkurrens kan lyckligtvis alla få sina önskemål tillgodosedda och av någon orsak välja bort Fiat - det är väl bra = alla blir nöjda!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Jag som alltid ogillat Fiat, aktivt letade allt annat än Fiat på drivlinan har blivit omvänd.
Sträckörde våran HB (MultiJet II 150) hem från Tyskland (sov 5tim i Danmark) utan att vara slut i kroppen, otroligt snäll och dragvillig motor, bekväma stolar, utmärkt intrumentering. Hade jag inte varit ateist hade jag blivit lite Fiatreligiös ;)

Och ... jag har långkört både MB och Renault när vi gjort importresor (motorcykel) nere i Tyskland.

McLaren är bättre än Ferrari :p:

Peter :)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Har eiet og kjørt mange merker, og også funnet ut av egen erfaring at Fiat siden 1988 da Tipo så dagens lys har Fiat karosseri kvaliteter vært blant de bedre i markedet. Hadde Fiat produsert og solgt de siste 20 år kjøretøy med så dårlig kvalitet som MB har kunnet gjøre hadde all verdens motorjournalister slaktet selskapet fullstendig, av en eller annen grunn slipper MB faktisk for billig unna.

McLaren er herlig, men de kjøper enheter fra andre for å lage sin bil.

Ferrari konstruerer og lager sine biler selv, og er det eneste F1 teamet som gjør hele jobben selv.

:mcride:
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Som gammal FD mekaniker så var ju Italienska o Franska bilar i sin egen klass Dvs division 3. Öststaternas blilar var väl division 5.
Samtidigt kan man ju fundera på varför oljelampan blinkar efter 850 mil på en ny bil? 2011.
Ja jag har partikelfilter. Man förstår ju att ränderna går väl inte ur i första taget.

Italienska konstuktioner håller jag inte högt i kurs överlag numera efter nyinköpt husbil med Fiat chassi.

Men Japanerna har lärt sig o Tyskarna har väl alltit hållt hög klass rakt igenom!!

Italienska bilar har nog samma klass som pajasen Berlusconi !!:twitcy:
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Som gammal FD mekaniker så var ju Italienska o Franska bilar i sin egen klass Dvs division 3. Öststaternas blilar var väl division 5.
Samtidigt kan man ju fundera på varför oljelampan blinkar efter 850 mil på en ny bil? 2011.
Ja jag har partikelfilter. Man förstår ju att ränderna går väl inte ur i första taget.

Vissa ränder har visst gått ur...:)
http://www.adac.de/_mmm/pdf/Pannenstatistik 2010_123713.pdf

Många franska bilar ligger bra till i listan enl tyskarna. :wideeyed:
 
Toppen