• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat smartgenerator

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har Fiat smartgenerator på sina Euro6 motorer? En smartgenerator drar ned laddningen till minimum för att spara bränsle, många ny personbilar har tydligen detta.
Detta är ju inte bra för husbil, någon som har studerat laddningen under färd?
 
F

F.d. 57945

Guest
Hur fungerar med solceller samtidigt? laddar generatorn på och solcellerna laddar inte i samma utsträckning som de hade kunnat om generatorn inte hade gått eller hur fungerar det?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Solcellens regulator/batteriladdare och generatorn laddar tillsammans på med så mycket som batterierna kan ta emot. Det är inget problem att de är inkopplade samtidigt. Vem som laddar mest är egentligen ointressant eftersom det är tillståndet i batteriet som bestämmer hur mycket ström det kan "ta åt sig".

En vanlig laddregulator på en generator skruvar dock ner laddströmmen ganska snabbt, bland annat beroende på att den "ser" både bodelens batteri och bilens batteri, som ju är parallellkopplade via ett sammankopplingsrelä, när motorn är igång. Bilens batteri blir fullladdat snabbt och det reagerar laddregulatorn på och drar ner laddströmmen.

Om man i stället har en s.k. laddbooster mellan bil och bodel så kan man få generatorn att ladda betydligt mera effektivt. Laddboostern är egentligen en komplett laddare av samma typ som en 230V-laddare, fast den drivs med generatorns spänning i stället för med 230V.

Det här gäller för blybatterier. För litium blir situationen litet annorlunda eftersom de kan "svälja" betydligt högre laddströmmar.

Hoppas det gav dig litet svar på dina undringar.
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et eksempel, på min bil hadde jeg en maks ladning av 300Ah Gel på 25A under kjøring. Byttet til 400 Ah LFP og sikringen på 60 A røk umiddelbart, satte inn 80A og hadde regelmessig over 70A ladning av bobatteriet. Det ble ikke gjort noen endringer av bilen utenom byttet av batteri og oppgradering av sikringen.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Är det inte istället den ökade inre spänningen i batteriet som sänker strömmen. För laddningsströmmen är ju polspänningen-inre spänning/ inre resistans. I=Up-Ui/Ri. Petitess kanske men om inre resistansen skulle öka med ökad laddning skulle det ju gå sämre att starta med fulladdat batteri!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Wizard och GöteJ: era beskrivningar är naturligtvis betydligt mera korrekta än mitt "skruvar ner strömmen".

Det jag egentligen försökte få fram var att generatorns laddningskarakteristik är mera enkel än den IUoU-karakteristik som de flesta solcells-, booster- och 230V-laddare har nu för tiden.

MVH
Hans
 
Toppen