Fiat 3,0 drar mycket diesel?

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av Richsve, 11 Februari 2018.

  1. Richsve

    Richsve HBK Intresserad

    Inlägg:
    9
    Kommun:
    Västerås
    Fiat Giottiline T41 med sovalkov -11.
    3.0 diesel 160 hk multijet.
    Husbilen har gått 4000 mil.

    Ligger jag på 110-120 km/h så har jag en förbrukning på 1,6-1,75 liter/mil.

    Det är väll inte normalt?
    Tips ideer?

    Motorn känns pigg, vart monterar man trimboxen? Kanske något sånt som kan vara paj om någon har monterat en box före min tid.
     
  2. Magnus Strandberg

    Magnus Strandberg HBK Medlem

    Inlägg:
    102
    Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25033
    En sak kan jag hjälpa dig med. Finns 2 sätt att trimma bilen. Man sätter en box mellan datorn och motorn. Den bör du nästan se i motorrummet. Sitter inkopplad mellan befintliga kontakter. Den snor signaler och förvränger dom och lurar motorn lite. Kan ju har blivit oxid på kontakterna. Det andra är att man programmerar om data boxen som ger rätt signaler till motorn "enligt mitt tycke".

    Inte svar på allt men lite på vägen
     
    Klaus Möhrpahl och MiRe gillar detta.
  3. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,283
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19308
    Det låter inte normalt. Har förbrukningen ändrats med tiden?

    Idéer är svårt i detta läge.
    En så ny diesel som 2011 har en omfattande diagnos inbyggd i mjukvaran.
    Det låter osannolikt att det vore fel på spridare, EGR, Turbo osv (som kan förklara hög förbrukning) utan att motorstyrsystemet sätter felkoder och larmar.

    Min alkov (liten lätt bil, men stor alkov) med 2,8 JTD motor drog ca 1,2 i 110-120 km/h.

    Som sagt, har förbrukningen gått upp jämfört med tidigare?
     
    WillyPe gillar detta.
  4. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,030
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    En alkovbil i 120km/h är ett stort luftmotstånd, bränsleförbrukningen låter inte otrolig, minska farten och du sänker den avsevärt!
     
    Pilote630, Pellan, surtecruisers och 9 andra gillar detta.
  5. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    63
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    18019
    Beroende på hur mycket motor öra du har så om du inte är så kunnig på motorer borde du nog kontakta någon med lite erfarenhet av din motortyp gärna någon med möjlighet att göra en riktig felsökning. dvs lite djupare än bara kolla felkoder. man kan se mycket med rätt diagnos utrustning utan att behöva skruva isär något.
    jag vet inte säkert men misstänker att du har Bosch Commonrail EDC16. Där kan man bla kolla cylinderbalans osv.
    sen kan ju en så enkel sak som ett täppt luftfilter höja förbrukningen men å gissa sig till vad det skulle va utan att koppla upp sig mot bilen å känna å klämma är som å svara på hur långt ett snöre är.
     
    Växjö Peter gillar detta.
  6. CapYank

    CapYank HBK Medlem

    Inlägg:
    360
    Kommun:
    Hedemora
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    11883
    Vad ligger förbrukningen på i 90km/h ?
     
    leif.o gillar detta.
  7. Knut

    Knut HBK Medlem Admin medlem

    Inlägg:
    16,241
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Husker jeg rett så øker luftmotstanden med kvadratet av hastigheten. Hadde for mange år siden en chevy van med V8 diesel, monsteret brukte 1,2 nesten uansett last og vei så lenge jeg holdt meg til lovlig hastinghet i Norge. På tur i Tyskland og motorvei var forbruket 1,6 ved konstant 130 og og over 2 liter den dagen jeg hadde det travelt og la cruisekontrollen på 160.

    Som en sammenligning Oslo - Geilo - Oslo med hestetransport 2 hester og nesten konstant 80 ga også 1,2 i forbruk. Opp Hallingdal og ned Numedal.

    Min Flair fra 2008 på 6 tonn og 3 liter motor 177 hk brukte normalt rundt 1,2 ved 80 - 90 kmh, det straffet seg å gå opp til 120 kmh med over 1,5 i forbruk. Den bilen har en snillere frontprofil enn en alkove.
     
    Jan K, WillyPe och Växjö Peter gillar detta.
  8. SorenJ

    SorenJ HBK Medlem

    Inlägg:
    18
    Kommun:
    Hedemora
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2671
    Vi knallar i 90-100 ligger på 0,90 per mil i snitt, ibland under, våran förbrukning ökar med 1dl, för varje 10km- ersökning
     
  9. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,070
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9269
    0,9 l/mil i snitt var väldigt lågt (bra).

    Vår gamla bil (Bürstner T607 årsmodell 2003, 3,5t) låg som bäst på 0,95 (80 km/h) men oftast på 1,05-1,15 vid 90 km/h. Den bilen är utrustad med 2,8 JTD (128 hk) och manuell 5-växlad växellåda.

    Vår "nya" bil (Carthago e-line I50, 4,5t och 3,2m hög) drar 0,95-1,05 l/mil vid 90 km/h och är då utrustad med 3,0 lit motorn på 177 hk och robotlåda. När vi kör i 110 km/h drar bränsleförbrukningen iväg till 1,2-1,3.
     
    staffanulla gillar detta.
  10. Rassle

    Rassle HBK Intresserad

    Inlägg:
    42
    Kommun:
    Mörbylånga
    Tycker inte det låter orimligt mycket. Jag har en 3-axlig Frankia på 5-ton med alkov och samma motor.
    Har en snittförbrukning på 1,3-1,4 l/mil vid långkörning när jag ligger på ca. 100 km/h.
    Ökar jag till 120 blir det runt 1,6 l/mil istället.
     
    Micke2 gillar detta.
  11. oskobe

    oskobe HBK Medlem

    Inlägg:
    403
    Kommun:
    Österåker
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12585
    Min bil skiljer mycket mellan GPS fart och mätarfart. Kör ca 105-107 på GPS på svenska motorvägar. Den drar då ca 1,5. Din förbrukning verkar normal. PS på mätaren visar den då ca 112.
     
  12. MatsMari

    MatsMari HBK Medlem

    Inlägg:
    159
    Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25305
    Ska man vara petig så är det varvet på motorn som påverka också. Utväxling . Däck.mm
     
  13. knarrevik

    knarrevik Poi till Gps

    Inlägg:
    16,802
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Jag klarade mig med 1.05 med alkov och stora motorn och lagom hastighet borta från motorvägar. Varför ha så bråttom med en stor alkovhusbil när det finns så mycket att se?
     
    Pilote630, Eila & Ingemar, PJohan och 6 andra gillar detta.
  14. Göte J

    Göte J HBK Medlem

    Inlägg:
    1,142
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1230
    Richsve, hur har du fått fram förbrukningssiffrorna? Är det från nån färddator eller har du tankat och skrivit upp liter och körd sträcka och räknat själv?
     
  15. Dan-Ola

    Dan-Ola HBK Medlem

    Inlägg:
    49
    Kommun:
    Mullsjö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    7150
    Vår Adria halvintregerad 150 hk. ligger på 0,95L i hastighet runt 90-100.
     
  16. Krister Ursula 18

    Krister Ursula 18 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,481
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    18
    Vår 07a intregerad 4,5 ton 3 lit. drar 1,25- 1,3 lpm vid en hastighet 90 till 100 km, hastighet enligt GPS, och bränslet mätt vid tankning. Datorn i bilen har ett mindre värde på bränsleåtgången.
    De nyare bilarna med trelitersmotorn går nog snålare.

    Krister
     
  17. Knut

    Knut HBK Medlem Admin medlem

    Inlägg:
    16,241
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det er 3 parametere som har stor innvirkning på drivstoff forbruk, vekt og luftmotstand sammen med rullemotstand. For rullemotstand er det trykket i dekket som har størst påvirkning, mønster en god del mindre.

    På fjerde plass kommer motorstørrelse, en for svak motor bruker mer enn en passe sterk. En motor med lav utnyttelse av volumet bruker litt mer enn en mindre motor med samme effekt - her kommer Fiat sin overgang fra 3 liter til 2,3 liter med noen få prosent lavere forbruk. Men hvor mye av reduksjonen kommer fra mindre vekt?
     
  18. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,283
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19308
    En annan mycket viktig faktor är motorns effiktivitet.

    Man kan inte söka förklaring till hög förbrukning hos bil, däck, luftmotstånd osv om inte motorn i jämförelsen är samma.
    Om motorerna är olika (inte bara storlek utan typ/fabrikat ) kan skillnaden vara stor

    Exempel:
    En 3,0 Iveco/Fiat tar 260 gram (diesel)/kw, min MAN 7 litersmotor nöjer sig med 200 Gram/kw.
    Större motor är här avservärt effektivare.
     
    Stig gillar detta.
  19. BerntMgn

    BerntMgn HBK Medlem

    Inlägg:
    815
    Kommun:
    Stenungsund
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    262
    O körsätt inte det minst viktiga för lägre bränsleförbrukning. :rolleyes:
     
    Pilote630, WillyPe, Stig och 1 annan gillar detta.
  20. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    2,819
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3493
    Redan för drygt 20 år sedan, konstaterade tidningen Husvagn & Camping, att körsättet spelar stor roll.

    Pålle
     

    Bifogade filer:

    Pilote630 gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.