• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felkoder i "omborddiagnossystemet"

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Hej govänner.
Efter vintern, vid första start, fungerade allt som det skulle. Vi provkörning tändes en symbol på instrumentdisplayen. En liten söt motor. Vid nästa start pep det till ett ögonblick, därpå visades en rullande text i displayen, samt motorsymbolen. Texten var "check engine".

Min granne är i motorteknikbranschen och har tillgång till dator och programvara för att kunna avläsa felkoder. Felkoden var/är P0638 . Spärrstyrdon regleringsområde /prestanda. Vid kontrolltillfället raderade vi koden.

Vid efterföljande provkörningar återkom "motorsymbolen". Trots detta körde jag vidare eftersom jag måste åka till bilbesiktningen. Under den resan slocknade motorsymbolen i displayen av sig själv. När bilprovningen kopplade in sitt kontrollinstrument visades dock åter samma kod i minnet.

Min granne har nu på nytt raderat koden ur minnet och för ögonblicket visas ingen motorsymbol.

Det kan förtjäna att nämnas att man inte på något vis märker på motorprestanda att ett "fel" är på gång.

Min förhoppning är nu att någon i vår enorma medlemskader har råkat ut för det samma som jag gjort. Det är en Fiat Ducato med den lilla 130 hkr motorn årgång 2008.

Hoppas på ett under för jag har inte någon lust att på dessa lösa boliner lämna bilen på verkstad.

Leif
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Kan vara oxid i kontakten till styrdonet eftersom det kommer och går!

Alla felkoder lagras i minnet för att om just felet uppträder under kort tid eller är intermitent, så ska man ändå ha möjlighet att läsa av dom!

Lycka Till!

/Malbeck
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Hejsan.. Har en Fiat/Knaus 2012 med 130 Hkr motorn som gått 230 mil helt perfekt men så i Lördags när jag skulle flytta den så kom Check engin texten upp i displayen.Motorn spann fortfarande som en Katt så det verkade inte vara några stora problem. Ringde Fiat verkstaden och lyssnade och dom sa att det var finns ett service medelande från Fiat att man ska byta spjällhus + omprogramering av styrboxen. Bilen står nu hos Verkstaden för bytet. Gick på garantin.
//Flower
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

P0638Elektroniskt spjällsystem, cylinderrad 1 - områdes-/funktionsfelGrundinställning ej utförd (i tillämpliga fall), tomgångsregleringens manöverdon/spjällstyrmotor, gaspedallägessensor

Det ser ut som om du behöver kontakta fiat felkoden pekar på det elektroniska spjället.
MVH Sören
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

:spinny:
Hejsan.. Har en Fiat/Knaus 2012 med 130 Hkr motorn som gått 230 mil helt perfekt men så i Lördags när jag skulle flytta den så kom Check engin texten upp i displayen.Motorn spann fortfarande som en Katt så det verkade inte vara några stora problem. Ringde Fiat verkstaden och lyssnade och dom sa att det var finns ett service medelande från Fiat att man ska byta spjällhus + omprogramering av styrboxen. Bilen står nu hos Verkstaden för bytet. Gick på garantin.
//Flower


Fick telefonsamtal från Verkstaden idag,Bilen klar med nytt själlhus+programering. Inga felkoder kvar.Ringde verkstaden i förrgår,Lämmnade bilen igår kl 17,30,Klar idag före Lunch, Super service!!
// Tomas.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Det är spjällhus med avgasåterföring som sotar igen.

Mycket vanligt fel !!

Rekommendation av Fiat: Varva ur "ordentligt" på växlarna vid start till
normal hastighet. ( Min 3500 rpm ) samt utnyttja motorbroms med nedväxling vid inbromsning till stillastående e.d.

Detta skall minimera sotningsrisk , allt enligt Fiat service.

Melle
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Hjärtligt tack för tipsen. Skall nu kontakta Fiat centralt för att kolla om det existerar något "servicemeddelande".

Leif
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

För info så kan man gå in på fiats hemsida och knappa in sitt chassinummer så ser du om det finns några kampanjer/servicmedelanden på din bil.
Homepage :: Fiat Ducato Husbil // Tomas.
 
F

F.d. 3987

Guest
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Hej har samma Fiat 130Hk som du,har fått samma felkod men bilen går som vanligt och motorlampan har slocknat. Frågan är om man kan bli stående om man bara kör på som vanligt,hur gjorde du.

Mvh Janne
 
F

F.d. 30007

Guest
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Hej!
Jag tycker som flower gå in på Fiats hemsida så får du besked.

Med vänlig hälsning,.
Lennart
 

egonli

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
7731
Medlemskap
2024
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Hej var lämnade du in bilen, ser att du är från Falun och jag finns i Sandviken
 

egonli

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
7731
Medlemskap
2024
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Nu har jag varit hos Kroons i Borlänge, kl 8,00 i morse felet fixat 8,45 jag ringde dem i Måndags och i dag är det Onsdag, de är helt fantastiska att ställa upp, kommer att använda dem flera gånger, vid problem kommer jag att ta kontakt med dem direkt.(eller hoppas att jag slipper felen, då behöver jag ej åka dit)

Det som dom kom fram till var att spjället i spjällhuset kärvar, det blir sot där och därför kärvar det och så blir det slitet, såg ut som om spjället släpat i spjällhuset, dom körde det flera gånger med datorn och det rörde på sig , men rätt vad det var så satt det fast, men dom fick loss det, så nu fungerar det utan tänd Check Engine.
Men eftersom jag skruvat en hel del med bilar genom åren så tänker jag ta loss hela spjällhuset och ta bort sotet i det. Jag beställde även ett nytt spjällhus som dom får hem på Fredag eller senast på Måndag, för även om dett fungerar just nu så sa dom att förr eller senare så lägger det av och då får jag bara tomgång på bilen, därför tänker jag ha ett i reserv. Kollade det är 5 eller max 7 skruvar/muttrar som man tar bort för att byta spjällhuset. Så det får ligga i husbilen tillsammanns med lite vektyg.
Spjällhuset till denna 2008 var ej likadant som det till 2012 orna därför fanns inget hemma och det till 2008 var betydligt dyrare 2700:- pluss en kabel för 1350:- plus moms på dessa priser, hade det varit lika som till 2012 hade det kostat ca: 1300:- plus moms

FLOWER än en gång tack för dina upplysningar. Tur att man är med i Husbilsklubben så att vi kan hjälpas åt med information till varandra.
 
F

F.d. 8933

Guest
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Hej
Har en 2007 Fiat , har haft dessa problem i 6 år nu och antal ggr på verkstad
har jag tappat räkningen på... mer än 10 iallafall.
Funkade bra 1 sommar men i år så kom problemet igen med att den inte svarar på gasen vid kallstart , startar man om den så blir det bra,
Besiktade idag och de fick fram felkod:
P0638 Spjällstyrdon reglerings område/prestanda (bank1)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Om jag har förstått det rätt skall de nya luftmängdmätarna vara av en helt annan typ som fungerar bättre, därför behövs adapterkabeln.
 

tango

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9083
Medlemskap
2024
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Besiktigade bilen idag och vid avläsning av fick de fram, Felkod 2455.
Någon som vet vad felkoden står för. Kan det ha samband med att motorlampan lyst vid ett par tillfällen. Lampan lyser inte nu.
Bilen är en Fiat 130 multijet 2009.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Googlade fram det här: Fiat P2455 OBD/DLC Error Code -
alltså något med mätningen av diff.trycket över partikelfilteret.
// Göte J
Ps. Förhoppningsvis får du ett bättre svar av någon med erfarenhet av DPF.
Ds.
 

andyochkerstin

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
18231
Medlemskap
2024
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

hej Har en Fiat Ducato Coral sport som den lilla motorlampan började lysa på och den gick ryckigt .Hällde i spridarrengörning ock bilen började gå bättre, lossade slangen till avgasspjället och sprayade men bromsrengörning lät spjället stå helt öppen och vädra 1 timme skruvade fast slangen med ny slangklämma
husbilen går jättebra men den lilla motorlampan lyser jag antar att man släcker den med instrument.
Med vänliga hälsningar Andy och Kerstin
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Felkoder i "omborddiagnossystemet"

Vi fick detta fel P0638 när vi rullade av färjan till Helsingör.
Vi fick bra hjälp av Fiat-verkstan i Helsingör (Toyota) som
utan kostnad kollade upp detta och släckte varningen.
Vi fick beskedet om ett kärvande spjäll och kunde fortsätta köra.
Om vi skulle få problem vid start med ojämn gång fick vi rådet att starta på nytt och varva motorn.
Under resan ned i Tyskland 350 mil fick vi upp varningen (gul motorsymbol) några gånger men varningen försvann efter några mils körning.

Dock ett råd att vid hemkomst kolla upp spjället för ev. byte då den danska Fiat-verkstan nämnde att det nu fanns ett bättre och mer pålitligt spjäll.

Vår motor 3 lit 160 Multijet årsmodell 2010.
 
Senast ändrad:
Toppen