• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast LPG-flaska

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Är det någon som har monterat Prakto-flaska? Det är en Belgisk grön stålflaska som kostar 2095kr i Sverige, alltså mycket billigare än Alugas. Praktoflaskan väger bara c:a 6kg mer än Alugas.
 
D

Dicken

Guest
Sv: Fast LPG-flaska

Jag har monterat en alugas och en prakto flaska i min bil.
Jag började med en alugas och en vanlig bytesflaska.
Kompletterade senare med en grön Praktoflaska eftersom den var betydligt billigare.
Funkar kanonbra, har monterat påfyllning i dörren till gasolutrymmet och flaskorna fylls samtidigt med T-koppling på högtryckssidan.

/Dicken
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fast LPG-flaska

Man köper inte en mätare utan man köper en LPG-flaska och den har mätare påbyggd från början, dessa flaskor (Prakto) säljs vad jag vet endast av Gasoldirekt, Billig gasol, Gasolflaskor, Gasolkamin, Skepplanda/Ale, FjärÃ¥s i Sverige.
Med dessa flaskor monterade så tankar man gasol på samma sätt som man tankar Diesel, dvs dom sitter fast monterade i bilen och påfyllning sker med dessa kvar i fordonet.

Se länken nedanför där jag satt ihop en liten hemsida som förklarar hur det fungerar.
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Fast LPG-flaska

Hej.
Jag har två gröna tankflaskor i min bil ,fungerar perfect förutom att ena flaskan
slutade fungera med sin automatiska 80% ventil och blev fyld till 100%.
Som tur var hade jag en tryckmätar på och den visade fult tryck och regulatoren blev kass.
Jag fikk släppa ut en del gas innan tryckmätaren visade nomalt tryck.
Sen fick jag kolla trycket varje gång jag fyllde,det gav sig sen till slut efter
3 påfyllningar. Men nu får jag meta trycket varje gång jag fyller innan jag slepper på trycket till regulatoren.

Ingenting är foolproof?
med vänlig hälsning
PaulKaj
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fast LPG-flaska

Hej.
Jag har två gröna tankflaskor i min bil ,fungerar perfect förutom att ena flaskan
slutade fungera med sin automatiska 80% ventil och blev fyld till 100%.
Som tur var hade jag en tryckmätar på och den visade fult tryck och regulatoren blev kass.
Jag fikk släppa ut en del gas innan tryckmätaren visade nomalt tryck.
Sen fick jag kolla trycket varje gång jag fyllde,det gav sig sen till slut efter
3 påfyllningar. Men nu får jag meta trycket varje gång jag fyller innan jag slepper på trycket till regulatoren.

Ingenting är foolproof?
med vänlig hälsning
PaulKaj

Men du har ju Witcamp inte Prakto....!
Namnlös.png

:cool:
 

Segla IF

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
17361
Medlemskap
2024
Jag har också en PRAKTO-flaska köpt av Björn på Gasoldirekt i Skepplanda i höstas. Har själv monterat flaskan och även en utanpåliggande tankanslutning som jag beställde av Wynengas i Tyskland. Tankade för första gången för en vecka sedan i Luxemburg på väg söderut. Nivåsäkringen stängde av påfyllningen precis som den skulle. Så smidigt med tankflaska! Jag är mycket nöjd. Enligt specen som följde med flaskan vid köpet, följer den en standard som heter EN 1442.
 
F

F.d. 56414

Guest
Går dessa tankflaskor (oavsett fabrikat) att fylla som en vanlig flaska då man inte har tillgång till LPG-mackar eller måste de fyllas via tanka-anslutningen?

Har funderat på att ersätta en av mina flaskor med en tankflaska, men här uppe i norr är det dåligt med tankställen. Så funderar på att fastmontera med stålband som man kan ta lös relativt lätt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Teknisk sett kan en fylle en tankflaske bakveien,og da med vekt. Men de som fyller tuber burde ha koblinger som fungerer den riktige veien via 80% stoppen. Men finnes det flaskefyllere I Norrland, unntatt de få som har LPG tank? Tror de fleste gasol selgere der nord er flaske byttere og depot for AGA.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Måske er det en ide at bruge flasker fra Safefill? Men så kun have en af denne type, og en af den vanlige udbytbare type

Safefill | Safe and easy to refill LPG Gas Cylinders

Normalt er denne typer flasker dog ikke gode i minusgrader, men jeg ved ikke noget om disse flasker.

I Danmark må fyldbare aluflasker ikke være i gasrummet, uden at være spændt fast på en sådan måde, at det er meget besværligt at tage dem ud, såkaldt fast montering.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Toppen