• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast gasolflaska

J

Jane Nilsson

Guest
Hej
Jag har en Burstner 890i och satte i en fast gasolflaska innan vi körde till Tyskland.
Jag undrar hur ni har monterat påfyllningsuttaget.
Mvh
Ingegärd
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Ja! Pumpslangen räcker!
Fyllslangar finns med pressade kopplingar, rak eller vinklad, i längder från 50 - 200 cm. Du kan alltså placera det utvändige fylldonet var som helst du finner det lämpligt. Det låter lite tillkrånglat att sätta fylldonet bakom skylten men det finns inget som hindrar.
Min har suttit på utsidan i sidkjolen, i sex år. Lättåtkomligt. Locket håller tätt. Ingen smuts.

VH Julian

Tack för svaret!

Anledningen till att sätta den bakom skylten är framförallt att man inte gör någon synlig åverkan på karossen, samt att ytan är plan där bakom och det är enklare att staga upp fästet. Sen gillar jag ju att överarbeta det mesta!:D

//Peter
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Men vem har ansvaret för att dom fasta tuberna/tankarna blir kontrollerade. Det måste väl vara ägarna eller hur? Men vem kontrollerar att detta blir gjort?
Undrar Eva
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasolflaska

Det finnes en EU forordning om faste tanker som er behandlet på en spesiell måte, disse tankene har ikke 10 årlig revisjon. Wynen sine tanker tilfredstiller disse krav og leveres med certificat om dette.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasolflaska

Selve behandlingen er en engangs sak som gjøres under produksjonen. Generell kontroll av at det er slike tanker og ikke de ubehandlede tankene skjer ut i fra nasjonale rutiner, certificatet må følge tanken som en dokumentasjon på at den ikke trenger trykkprøving hvert 10 år. Uten certificat kan bilen bli underkjent ved besiktning og ved landeveiskontroll om bilen er over 10 år.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Det finns en tryckkärlsförordning (bif) som reglerar allt handhavande av tryckkärl och deras besiktning.Kontrollant är någon av SWEDAC godkänd organisation/person. Vid påfyllning kan kontroll ske och flaskan tas ur drift om den inte uppfyller kraven.Som alltid faller ansvaret rakt ner på oss användare att vi följer de lagar och regler som finns. När vi köper och monterar våra gasflaskor skall vi få ett intyg(Certifikat) som stödjer att flaskan är godkänd för sitt ändamål ocvh när den skall besiktigas.
 

Bilagor

  • besiktning-av-trycksatta-anordningar-foreskrifter-afs2005-3.pdf
    724,3 KB · Visningar: 18
Toppen