• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fartböter från Tyskland

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
I vissa länder är det ägaransvar även för fortkörningsböter.

Pålle
Helt rätt.T.e.x Finland.Ägaren ansvarar för böter.Om han eller hon säger vem som körde hamnar ev.prickar på körkortet på ägarens körkort.Tre fortkörningar inom ett år är indragen körkort.Finns att läsa mera på Trafis sidor.Samma gäller i flera länder.Det är i stort sett bara i Sverige man klarar sig om man kör någon annans fordon.
Kör lugnt
S670sl
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Helt rätt.T.e.x Finland.Ägaren ansvarar för böter.Om han eller hon säger vem som körde hamnar ev.prickar på körkortet på ägarens körkort.Tre fortkörningar inom ett år är indragen körkort.Finns att läsa mera på Trafis sidor.Samma gäller i flera länder.Det är i stort sett bara i Sverige man klarar sig om man kör någon annans fordon.
Kör lugnt
S670sl
Skall vara inte säger.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
I Tyskland är det alltid ägaren som är betalningsansvarig så din hustru får betala och kräva pengarna av dig.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
I mitt fall senast råkade vi köra över en bro nära Köln som temporärt var stängd för fordon över 3,5 ton pga av vägbygge, körde efter en stor lastbil och såg inte skylten i tid. Efter någon månad kom ett brev från myndigheten i Köln med ett utmärkt foto på mig, föraren. I brevet ville dem av min hustru ha svar på vem som körde bilen eftersom bilen är reggad på henne. Rådfrågade mina tyska vänner och dem tyckte att vi skulle ligga lågt då preskriptionstiden är ganska kort och inte svara på brevet och så blev det. Det är nu två år sedan....
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Bilen reggad på hustrun och jag kör = blir aldrig något av det...


Fotad några ggr i Tyskland, en gång mitt i natten vid ett vägbygge, förlorade mörkerseendet en bra stund.
Antingen är jag så ful att jag inte fastnar på bild eller så har den förre ägaren mixtrat med registreringsskylten så att det inte går att se registreringsnumret. Har inte ens fått brev hemskickat, eller kan det vara så att jag kör så fort att kameran inte hinner med.:eek:

Vi får se hur det går för mig i Norge, körde för fort förbi en kamera för 2 veckor sedan, det kom visserligen ingen blixt.

Borde även nämna att min bättre hälft är registrerad som ägare av husbilen.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
I Tyskland är det fordonsägaren som är ansvarig för att ev. böter blir betalade i tid. Sedan är det fordonsägarens sak att kräva in ev. böter från föraren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vi får se hur det går för mig i Norge, körde för fort förbi en kamera för 2 veckor sedan, det kom visserligen ingen blixt.
I Norge er det mange kamerabokser som er tomme mesteparten av tiden. Da de startet med disse boksene så var det normale 5 bokser for hvert kamera :D Selve kamera den gangen var veldig kostbart, i dagens nye bokser er det ofte permanente kamera med online funksjon. Boksene i streknings ATK har alltid kamera som snakker med de andre boksene på samme strekning, disse boksene har og automatisk avlesning av skiltene på bilene slik at de kan regne ut snitt hastighet mellom boksene.

Men blinker det ikke i en norsk boks så er gjerne tom, faren over.
 

Bo Brinck

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
28767
Medlemskap
2021
Du bör nog betala. Jag överskred med 65 km/tim i Kasselbackarna och fick 600 Euro i böter. ( tung lastbil och max 60 km/ tim i nedförsbacken ) Ringde ner och pratade med Frau Franzlich som upplyste mig om att man skall kunna de lokala bestämmelserna . Detta eftersom jag påtalade att det var skyltat 100:- / tim. Nu förbarmade hon sig över en vilsen Svensk så jag fick ” rabatt ” ner till 120 Euro. Slutet gott. Jag betalade glatt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I Norge er det mange kamerabokser som er tomme mesteparten av tiden. Da de startet med disse boksene så var det normale 5 bokser for hvert kamera :D Selve kamera den gangen var veldig kostbart, i dagens nye bokser er det ofte permanente kamera med online funksjon. Boksene i streknings ATK har alltid kamera som snakker med de andre boksene på samme strekning, disse boksene har og automatisk avlesning av skiltene på bilene slik at de kan regne ut snitt hastighet mellom boksene.

Men blinker det ikke i en norsk boks så er gjerne tom, faren over.

Jag har en Cobra laservarnare som indikerar både kameror & laserpistoler & den talar om ifall kameran är aktiv. Den har räddat mej några gånger. Även om man inte medvetet överskrider hastighetbegränsningarna så är det väldigt lätt att sitta i andra tankar & köra för fort.
 

Bo Brinck

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
28767
Medlemskap
2021
Dom fungerar bra men är dessvärre totalförbjudna i Tyskland. Även navigatorer med inbyggda radar och kameravarnare är förbjudna. Dryga böter på dessa. Det gäller att smyga med dem.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Verkar lite konstigt, Jag vet att kameravarningar är förbjudna i Tyskland men jag har en Opel Insignia & har precis köpt en USB-sticka med kartuppdateringar till bilens navigator (från just Opel i Tyskland). Kameravarningsfunktionen är integrerad i programmet & går inte att ta bort. Skulle jag då inte kunna åka ner till Tyskland med denna bil pga detta?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jag har en Cobra laservarnare som indikerar både kameror & laserpistoler & den talar om ifall kameran är aktiv. Den har räddat mej några gånger. Även om man inte medvetet överskrider hastighetbegränsningarna så är det väldigt lätt att sitta i andra tankar & köra för fort.
Hjelper ikke stort på norske kamerabokser, disse bruker elektromagnetiske følere i veibanen.
 
Toppen