• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

slutseglat

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4843
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsåkare.
När vi är ute och åker ser vi några gånger per dag passagerare (oftast kvinnor)
som sitter med fötterna på instrumentbrädan. Har ni funderat på var säkerhetsbältet stannar om ni krockar?
Jag tror att ni blir kraftigt skadade av bältet.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

Det är väl allom bekant att när många sätter sig bakom ratten eller i passageraresättet fram i sina fordon, lämnas hjärnan kvar i huset hemma, bara titta på hur folk uppträder i trafiken. Dock inte alla som tur är.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

Kan ni ha sett mig och frugan på vägen?

Har ingen krockkudde på någon sida, men hon skulle nog fara ut vid en smäll. Genom framrutan då förmodar jag. Gjorde en snabb kontroll fråga om vad hon eventuellt tänker när hon tar sådan ställning, rimligen en hel del då blodet borde rinna bättre till hjärnan, men hon svarar att hon tänker minst lika spirituella tankar som jag då jag har pekfingret djupt i näsaborra. Alltså ingen motivation till ställningen annat än det är bara bekvämt. Nu har jag i och för sig sänkt hennes säte så lågt - efter order - att hon skulle nog ändå inte glida över instrumentbrädan då häcken skulle ta emot och stoppa framfarten. Som förare tycker jag att det är bara fördelar, än så länge, med hennes ställning då det medför mindre körinstruktioner i sista sekunden som annars är vanligt då hon sitter som man skall.

Det har också med temperamentet att göra. En Piri -Piri kvinna blir lätt uttråkad om hon skall bara sitta still. Det kan bli dyrt. En filpunk är lättare från den synpunkten, men trist att leva med vardags. Jag framförde "hypotesen" att hon tänker förmodligen inget alls, härifrån forumet, men hennes svar går inte att återge här. Något om låg panna och stora händer handlade det om i alla fall. Ha överseende, hon är dock glad att hon inte är ensam om otyget....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

Hej alla husbilsåkare.
När vi är ute och åker ser vi några gånger per dag passagerare (oftast kvinnor)
som sitter med fötterna på instrumentbrädan. Har ni funderat på var säkerhetsbältet stannar om ni krockar?
Jag tror att ni blir kraftigt skadade av bältet.


Jag tror inte det spelar någon större roll var fötterna befinner sig vid en krock i husbil, det är troligen kört ändå.

Fundera inte så mycket :cool:
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

Jösses.... Här har vi hittat ett nytt ämne där vi kan tycka och förfasa oss om andras beteende. Snart kommer det väl någon och tycker att vi skall gå fram och upplysa "syndarna" om den olämpliga sittställningen om ser någon glida in på ställplatsen med felaktig sittställning.

Jag säger som Jappe brukar säga ibland... Giv mig styrka...

/TommyQ
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

om man har någon som helst aning om vilken kraft det är i krockkudden så hade man inte suttit så.

Om man har någon som helst aning om hur farligt det är att krocka med en husbil, kanske man köpt en husvagn istället :confused:

Ryskt krockkudde-test
[YOUTUBE]Ar3DTXIlCDg[/YOUTUBE]


Jösses.... Här har vi hittat ett nytt ämne där vi kan tycka och förfasa oss om andras beteende. Snart kommer det väl någon och tycker att vi skall gå fram och upplysa "syndarna" om den olämpliga sittställningen om ser någon glida in på ställplatsen med felaktig sittställning.

Jag säger som Jappe brukar säga ibland... Giv mig styrka...

/TommyQ

Instämmer,
Jag väntar spänt på ett foto där någon fångat dessa fotplacerings-syndare på bar gärning :D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

Jag säger bara FULT och opassande att se, sen får var och en göra hur den vill åka i sitt eget fordon. Ber om ursäkt om det kan röra sig om någon form av medicinsk karaktär.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

Om det är fult och opassande har mindre betydelse, om man blir märkt för livet och inte kan använda sina ben efter att airbagen löst ut är värre!

På min senaste bil finns airbag på passagerarsidan och jag kör inte en meter om passageraren sitter med benen på instrumentbrädan!
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

Finns ju en del som sitter med hunden i knät. Hur går det
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

Juu, spänningen stiger! Vill minnas att jag sett en hund på instrumentbrädan, inte i knät, för där satt gumman.....:D:D:D
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

Jag bara älskar detta forumet, vi börjar i ett hörn och slutar i ett annat. Hur skall början av en tråd sluta, undrar man när man läser första raderna. Nu har fötterna på instrumentbrädan på senare rader blandat in hundar, vad är nästa sak på instrumentbrädan som skall avhandlas.

För övrigt sitter verken jag eller hustrun med fötterna på instrumentbrädan så smidiga är inte vi hade nog krävts gymnastiska övningar under många år för en äldre herre och dam fått upp fötterna i detta läge.
 
Toppen