• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag på larm

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Hej på er alla.
Jag vill ha förslag på larm som fungerar med bilens fjärrkontroll.
Skalskydd gasdetektor och kontakter till luckorna.
Tacksam för alla förslag.
Lars Gånberg
framat
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på larm

Tror att det kan bli svårt att hitta ett larm som fungerar med bilen fjärrkontroll. Då måste du nog vända dig till bilfabrikanten och då blir det nog bara aktuellt med ett vanligt billarm. De flesta larm du köper levereras med fjärrkontroll som du kan sätta fast på bilnyckeln.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Förslag på larm

Intressant artikel om larm i majnumret av Reisemobil. Där visas, förutom beskrivning av ett antal larm, bl a hur inbrottsvetenskapen har lärt sig att hantera och oskadliggöra vissa larm.
Inte lätt att veta vilket larm som står emot de skickliga tjuvarna.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Förslag på larm

Intressant artikel om larm i majnumret av Reisemobil. Där visas, förutom beskrivning av ett antal larm, bl a hur inbrottsvetenskapen har lärt sig att hantera och oskadliggöra vissa larm.
Inte lätt att veta vilket larm som står emot de skickliga tjuvarna.

Svårt att veta är det. Men med ett bra skalskydd och Heosafe på ytterdörrarna sover vi utmärkt. När vi inte är i husbilen är väl larmet mest en skrämselprodukt. Inbrott händer. Med eller utan larm. Men då är det bara prylar som kan ersättas som försvinner. Nattskyddet är det viktiga.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på larm

Intressant artikel om larm i majnumret av Reisemobil. Där visas, förutom beskrivning av ett antal larm, bl a hur inbrottsvetenskapen har lärt sig att hantera och oskadliggöra vissa larm.
Inte lätt att veta vilket larm som står emot de skickliga tjuvarna.

Jag skulle vilja påstå att inga larm står emot skickliga tjuvar,
ifall de nu bryr sig :oops:
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på larm

Svarar lite (mycket) sent men som tips vill jag säga att jag köpte Wipro III som kopplas in på bilens can-buss.
Då sköts larmet med bilens fjärrkontroll. Man får med extra dosa.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på larm

Jag kopplade in larmet själv. Tyvärr är dokumentationen man får med (WiPro III) knapp men jag hittade en mycket bra svensk beskrivning på nätet. Smidigt att man slipper ansluta sensorer vid dörrarna, de sitter ju redan i bilens dörrar. Jag fick med en trådlös sensor till bodelens dörr.
Jag har sparat beskrivningen om det skulle behövas.

Jag kanske ska säga att beskrivningen gäller Fiat Ducato x250 (2009) tror jag den heter. Då får man rätt färger på kablarna m.m.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Förslag på larm

Fiats nycklar är lätta att läsa av och finns även prylar som generar Fiats lås/lås upp signaler. Skulle någon använda det och larmet bara går på original nyckeln förstår ni själva vad som händer.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på larm

Fiats nycklar är lätta att läsa av och finns även prylar som generar Fiats lås/lås upp signaler. Skulle någon använda det och larmet bara går på original nyckeln förstår ni själva vad som händer.

Enligt Thitronik är det just därför man ska ha deras senaste version av Wipro III med safe lock. Man kan även bara köpa safe lock modulen samt nytt innanmäte för Fiats originalnyckel för att få samma uppgraderade säkerhet.

I och med att detta alternativ finns är det ingen tvekan om att man ska ha "ett riktigt CAN-BUS baserat larm" med alla dess fördelar enligt min åsikt.
 
Toppen