• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

förföljda i Madrid, men lyckades komma undan!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Efter att ha inkvarterat oss på Madrid Arco Iris camping 2 mil från centrum (ACSI: 19€ inkl.allt), satte vi oss på bussen mot Madrid med ett byte innan dess (1,3€ + 2,6€ enkel/pers). Snabb och fin resa med busshållplats strax utanför campingen, hur bra & billigt som helst!

Väl inne i stan, en 3 miljonsstad, gick vi bland tusentals människor och bilar utan några som helst problem. Ingen knuffades eller nuddades ens det minsta (mot skillnad hemma), vi fikade, såg sevärdheter och tog en hel del foton. Nu var det dags att ge oss tillbaka till centralstationen förbi palatset på en bred sidogata, glest befolkat.

Marianne tyckte att 3 st. välklädda ungdommar i 18-20 års ålder följde efter oss... Jag vände mig och tittade på dom och märkte att dom inte samtalade med varandra. Det kändes ”fel” i magen! Jag stannade utanför en restaurangs skyltfönster och väntade på att ungdommar skulle passera vilket dom gjorde, dock bara ca 10 meter för att stanna i en ingång under ett hus. Nu passerade vi dom och jag tittade återigen i riktning mot ungdommar, 2 vände bort huvuden medan den 3:e såg mig rakt i ögonen.

Nu sträckte vi ordentlig på benen dock utan att springa. Killarna gick nu en efter en och den som var närmast oss ökade takten och närmade sig med händerna i fickorna. Han tittade mig rakt i ögonen när jag vände mig, och var helkoncentrerad, hela alltet såg ut som på en film! Kände att det fanns bara en sak att göra då det inte fanns en endaste människa i närheten. När närmaste killen var bara 3-4 meter bakom oss (jag hade honom i ögonvrån), då knuffade jag in Marianne framför mig rakt in i en service butik. Killen passerade förbi tillsammans med en till, medan den 3-e stannade utanför butiken. Nu kände jag att vi hade åtminstone ett vittne vid kassan om något skulle hända. Vi gick försiktigt ut ca 5 minuter senare, efter att ha köpt varsin kall Coca Zerro, men då var dom spårlöst försvunna alla tre...

Senare på campingen fick vi reda på i receptionen att det var vanligt beteende på stan så här års innan Jul. Ungdommar (inga fattiglappar) behövde troligen lite extra pengar så här års och då tar dom för sig, troligen i form av knivrån eller liknande. En vuxen, speciellt äldre, har ingen chans om 3 st. ungdommar skulle omringa en. Jag sa till receptionisten att nästa år tar vi varsin pepparsprej med oss vilket inte gick hem hos henne, ”näää, pepparsprej är förbjuden i Spanien”, sa hon. Men rån är tydligen OK, så jag till henne, till vilket hon bara ryckte på axlarna. ”Det kan få alvarliga påföljder om ni sprejar någon som ni inte kan bevisa att ha velat råna er”, var hennes kommentar. Då svarade jag till henne att den risken tar vi! Vi kommer att skaffa oss även varsitt överfallsalarm också, varför inte!
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Skönt att det gick så bra som det gjorde för er! Jag förstår att det ändå kan sätta sordin på er fortsatta resa.
Bra att ni har varningsradrna på, även om man skulle önska att det inte skulle behövas. Pepparsprej är nog att föredra, före alla andra saker man kan beväpna sig med :)

Ha de gott!

//Jocke
 
F

F.d. 32985

Guest
Otäckt och skönt att ni klarade er så bra även om det säkert finns med er nu när ni vandrar vidare.
Vill bara i all välmening skicka denna text till er också

Pepparsprej omfattas av Vapenlagen (1 kap. 3§ p. e) och det krävs därför vapenlicens för att få inneha pepparsprej. Om man innehar pepparsprej utan att ha vapenlicens gör man sig skyldig till vapenbrott (9 kap. 1§). Straffen för vapenbrott är:
- Vid ringa brott böter eller fängelse i högst sex månader.
- Vid brott av normalgraden fängelse i högst ett år.
- Vid grovt brott fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.

Notera dock att fängelse inte alltid betyder fängelse utan kan inkludera villkorlig dom eller skyddstillsyn.

Skulle du använda pepparsprej vid ett överfall utgår troligtvis inget straff för detta då handlingen skulle utgöra nödvärn enligt Brottsbalkens 24 kap. Åklagare kan dock välja att väcka talan för själva innehavet av sprejen. Åtalet kommer då att gälla vapenbrott.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Visst blir man skärrad efter en sådan grej, men nu är det historia och bara att gå vidare. En gång i tiden hade jag en tanke på att gå runt med en fejk-plånbok (gamla bankkort, lite pengar, osv...), vilket aldrig blev av.

Det enda tillåtna verkar vara övrfallslarm med 140 Db, men då får ens egna öron ganska mycket stryk. Tja, vad gör man? En sak är säker och det är att några snorungar kommer aldrig att lyckas sätta skräck i oss. Vi får helt enkelt lära oss att tackla liknande problem även i framtiden.

Nu i efterhand kom vi fram till att vi passerade i närheten av 6-8 ungdommar som satt för sig själv i parken mellan slottet och busstationen, strax efter Miguel Cervantes och hans hjältars skulpturer. I parken fanns hundratals turister från hela världen, men alla var i grupper. Ungdommar vi mötte är slipade och väljer sina offer med omsorg, vilket bekräftades av tjejen i receptionen. Marianne var den enda snyggingen med ljust hår på området och antydde starkt att vara en icke Spansktalande turist och kanske lämplig som offer. Det som var smikrande för min egen del var att ligisterna valde att vara 3 st. för att klara av mig också! Slutet gott, allting gott, nu går vi vidare...

 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
ClasB redogör på ett klart och tydligt sätt hur regelverket ser ut för olagligt innehav av pepperspray i Sverige. Men är det någon här som vet hur det förhåller sig i Spanien? Receptionisten på campingen uttalade att pepperspray är förbjuden där och så kanske det ärö

Såg din fråga och googlade på spanska sidor och svaret är, ja det är numera tillåtet:
Los sprays de defensa SÍ son legales - Accesorios

Det finns på Amazo, för snabb leverans ochvtill det facila priset 12,99 Euros.
https://www.amazon.es/s/?ie=UTF8&ke...t=&hvlocphy=9048980&hvtargid=kwd-577447724146

Blev själv förvånad eftersom jag vet att det tidigare varit förbjudet, men ser att att det nu legaliserats för eget försvarsbruk.

Tror nog att man fortsatt måste vara mycket försiktig med användandet, skall nog vara en ganska hotfull situation innan det anses ok att ta fram burken.

TommyD
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det var hotfullt Tommy, du skulle bara sett minen på killen som skyndade sig mot oss bakifrån med knutna nävar och raska steg. Han var säkert ledaren för dom andra 2 som kanske tvekade i och med att vi hade genomskådat deras plan och därmed överraskningsmomentet uteblev. Hade inte butiken haft öppen dörr då hade det garanterat blivit en drabbning mellan oss två och jag hade ingenting att försvara mig med. Att hota Marianne eller beslagta våra pass och bankkort hade dom aldrig fått utan strid om jag så strök med på kuppen!

Det blir 2x sprej och överfallslarm för vår del, den saken är klar... Tack Tommy!

upload_2018-11-30_20-38-12.jpeg
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det var hotfullt Tommy, du skulle bara sett minen på killen som skyndade sig mot oss bakifrån med knutna nävar och raska steg. Han var säkert ledaren för dom andra 2 som kanske tvekade i och med att vi hade genomskådat deras plan och därmed överraskningsmomentet uteblev. Hade inte butiken haft öppen dörr då hade det garanterat blivit en drabbning mellan oss två och jag hade ingenting att försvara mig med. Att hota Marianne eller beslagta våra pass och bankkort hade dom aldrig fått utan strid om jag så strök med på kuppen!

Det blir 2x sprej och överfallslarm för vår del, den saken är klar... Tack Tommy!

Ranko, om du kollar vidare på sidan från Amazon så finns det lite "snällare" försvarslösningar än sprayen.

Men å andra sidan kan ni skynda er ner hit till Costa Blanca, här är lugnt, vi har inte ens svenska gängkriminella här, som håller ingång Guardia Civil både i Barcelona som Costa del Sol.

Nej kom nu, glöm spray och andra överfallslarm, men det är klart..... fick just ett mail från Amazon som meddelar att fr.o.m. nu fram till 5 december är allt, precis allt fraktfritt! ;)

TommyD
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tråkigt händelse, tur att snyggingen har koll på läget, det hade nog gått åt pipsvängen utan hennes uppmärksamhet.;)
Ha inget synligt guld eller skrytsamma klockor, undvik handväska, tyvärr är nog verkligheten så nästan överallt.

Sprayar man någon och drar ett överfallslarm så är dom förmodligen rätt utslagna, förmodligen räcker det med att dra överfallslarmet.

Jag har varit i liknande situation som er i min ungdom på Kanarieöarna, sen dess är radarn konstant på, framförallt på okända platser i bebyggda ödsliga områden.

Hoppas ni får en trevlig resa i fortsättningen.
Mvh/Chippen
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
I övrigt vill kommentera att Marianne och Ranko gjorde helt rätt i den uppkomna situationen som jag ser det. Ni läste hotet tidigt och även visade grabbarna detta. Genom det visade ni att ni inte var försvarslösa. De här typerna föredrar offer som inte är beredda alls. Att ta sig in i butiken var lysande och kanske helt avgörande. Jag kan inte annat än bli imponerad av eran sinnesnärvo och ert mod.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ni behöver varken spray eller alarm..... för hur många gånger i ert liv har ni egentligen behövt larmet eller sprayen ?.... och säkert är det så att både batteriet och sprayen har gått ur tiden nästa gång detta händer.... har tillit till han där upp så löser det mesta sig. :swoon:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack för tips ”muskatten”, det ligger något i det du säger, men det skulle ändå kännas lite bättre med någon form av försvarsmöjlighet. När en sådan här grej inträffar, då känner man sig billig, det borde du veta som släpte in en på ”bara ett glas vatten” Marocan i ditt hem på 4 hjul. Vårt stora problem är att vi rör oss i princip överallt, även på skumma områden om det nu vill sig av någon anledning, men vi blir också äldre och är lätt mål för busfrön.

Idag är vi i Granada med +16˚C och myser i foten till Sierra Nevada’s toppar med skidåkare på 3 400 m.ö.h. Man ser åkarna med vanlig kikare...

FD031A09-F67D-4604-93A3-2237B4E2FA2C.jpeg
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Kom till Växjö , här finns områden där man inte ens går ut med spray eller annat att försvara sej med. Du "muskatten" som är ute o reser och blir tilltygad vet ju också att klimatet inom de kriminellas värld blir mer o mer exponerat mot oss "vanliga" ✌människor. Så ladda väskor o fickor med spray !
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för tips ”muskatten”, det ligger något i det du säger, men det skulle ändå kännas lite bättre med någon form av försvarsmöjlighet. När en sådan här grej inträffar, då känner man sig billig, det borde du veta som släpte in en på ”bara ett glas vatten” Marocan i ditt hem på 4 hjul. Vårt stora problem är att vi rör oss i princip överallt, även på skumma områden om det nu vill sig av någon anledning, men vi blir också äldre och är lätt mål för busfrön.

Idag är vi i Granada med +16˚C och myser i foten till Sierra Nevada’s toppar med skidåkare på 3 400 m.ö.h. Man ser åkarna med vanlig kikare...

Visa bilaga 159779

Att ha "vapen" kan bara bli värre.... om man inte har en 45:a :twitcy:... nä skämt åsido..... Sen vart ni har fått ifrån att jag släppte in förövaren vet jag inte... lyssna inte på allt ni hör om det inte kommer direkt ifrån "källan"....:eek:
Under mina mer än 8 år runt i europa så har jag varit noga med att inte besöka turist platser....
Redan på 1900-talet blev jag utastt för ett rån..... jag hjälpte en kompis att komma till hotelet eftersom han hade fått lite väl mycket sangria.... då kommer tre män fram till oss medan jag håller kompisen.... de klappar mig på ryggen och säger att jag är en bra kompis som hjälper kompisen.... plötsligt skriker en man de rånar dig.... jag släppte kompisen och kände efter i fickorna... min plånbok var borta, så jag och mannen sprang efter dem... vi kom runt ett hörn.... och gatan var helt tom.... de var som bortblåsta.... nu fick de inte så mycket med sig.... och detta hände 1969 på G.C.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Tråkig historia , skönt att det gick bra. Ett tips från mig är en vanlig hederlig visselpipa.
Väcker uppmärksamhet och kan dra fram vittnen som tittar i fönster och kanske någon kan hjälpa till. Laglig och fungerar överallt.
 
Senast ändrad:
Toppen