• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbudsskylt husvagn o husbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
IMG_20180731_143934.jpg
Kan jag få en professionell bedömning om denna förbudsskylt gäller eller om den är hemmasnickrad?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vad betyder "Camping förbjuden" i detta fall? Campar jag om jag parkerar husbilen för att ta ett dopp eller laga till en middag för att äta i bilen? Eller är camping övernattning? Kanske är det camping att sova middag i husbilen en stund innan den fortsatta resan mot okända mål? Får jag stanna till för att ta en bild av skylten eller campar jag då?

Om det är privat mark gäller väl Allemansrätten som säger att jag får stanna ett dygn utan markägarens tillstånd, till exempel att slå upp ett tält en natt.
 
S

Sören-6830

Guest
Är det privat mark så måste man ju ha markägarens tillstånd för att stå där i vilket fall som helst.

Så är det inte där jag bor (i Kämpinge, Höllviken), där gäller allemansrätten. Man kan alltså slå upp tält på privat mark 30-40 m från en villa utan att någon kan göra något. Vi har haft ett flertal sådana situationer i sommar där markägaren fått polisen att besikta, dock utan att ingripa.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Du får titta i den kommunens lokala ordningsstadga om det finns campingförbud på platsen så gäller detta. Symbolerna kan du bortse från för de är inte giltiga. Parkera får du alltid göra om det inte är P-förbud på platsen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Tack för tipset Håkan. Så här står det:
"Camping får inte ske på torg, begravningsplatser, kyrkogårdar, badplatser och i parker"
Det tyder på att det i just detta fallet inte är en badplats eller en park.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det privat mark så måste man ju ha markägarens tillstånd för att stå där i vilket fall som helst.

Så är det inte där jag bor (i Kämpinge, Höllviken), där gäller allemansrätten. Man kan alltså slå upp tält på privat mark 30-40 m från en villa utan att någon kan göra något. Vi har haft ett flertal sådana situationer i sommar där markägaren fått polisen att besikta, dock utan att ingripa.
O

Om den privata marken är inhägnad runt en fastighet... även om det är 3-40 meter eller mer ifrån fastigheten så gäller väl inte allemanslagen...Sen tror jag att allemanslagen inte är skriven för ett fordon... så det spelar ingen roll vilket fordon du parkerar i naturen så bryter du mot lagen....
 
D

Deleted member 11118

Guest
Fakta hade varit bra att få och inte en massa Jag tro..... finns olika uppfattningar om vad som gäller i allemansrätten, vad som gäller i terrängkörningslagen, vad som gäller på privat mark, vad som gäller i kommunen. Ingen är betjänt av en massa gissande. Bara vilseledande för medlemmarna.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vad betyder "Camping förbjuden" i detta fall? Campar jag om jag parkerar husbilen för att ta ett dopp eller laga till en middag för att äta i bilen? Eller är camping övernattning? Kanske är det camping att sova middag i husbilen en stund innan den fortsatta resan mot okända mål? Får jag stanna till för att ta en bild av skylten eller campar jag då?
....

En sund tolkning är väl att den som satt upp skylten inte vill att det skall ställas upp campingfordon på platsen i avsikt att campa/sova över på natten.

Att parkera för en fika, brassa lite käk eller ta ett dopp på dagen går säkert bra. Förutsatt att fordon får parkera där så kan man säkert stå i timmar dagtid utan "problem" så länge man håller en smart profil och inte fäller ut landningsställen och vräker ut sig med sitt bohag.

Dom som fått ditt skylten är säkert vanliga trevliga människor dom också så det är säkert inget problem att reda ut om någon kommenterar det.
Man kan ju ana att det finns erfarenheter från andra "campare" som inte har varit så duktiga på att sköta sig..
 
S

Sören-6830

Guest
Har varit i tät kontakt med länsstyrelsen och kommunen på uppdrag från de boende i vårt område. Allemansrätten ger rätt att t ex slå upp ett tält 30-40 m från bostadshus som jag skrivit tidigare, sedan kan man ju tycka att det är olämpligt.
Enligt terrängkörningslagen får man inte köra på mark som inte är avsedd och byggd för fordonstrafik, inte ens markägaren får köra där utan dispens.
Och någon skillnad på privat eller kommunal mark är det inte.
Att sedan polisen inte ingriper mot terrängkörning, i vårt fall en fornminnesskyddad vall, beror väl på att de har andra, angelägnare saker att syssla med.
Ovanstående är fakta jag fått från länsstyrelsens naturenhet, inget jag gissat.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nja du Lasse många har säker läst lagen men tyvärr så blir ju minnet inte bättre ju äldre vi blir.... men sån tur är så är lagen ju lätt att hitta och läsa igen... så angående mark runt privat hus så gäller det som jag skrev..

Huvudtanken bakom regeln i 12 kap. 4§ är ganska klar. I stort sett blir det utslagsgivande, hur långt markägarens hemfridsintresse rimligen kan anses gå. På det området är han skyddad. En tomt i
lagens mening är alltså vidsträckt omkring bostadshus, men betydligt mindre runt ekonomibyggnader, båthus och badhus.

För den som orka läsa allt så är här en länk till det mesta om allemansrätten och även om fordon...

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har varit i tät kontakt med länsstyrelsen och kommunen på uppdrag från de boende i vårt område. Allemansrätten ger rätt att t ex slå upp ett tält 30-40 m från bostadshus som jag skrivit tidigare, sedan kan man ju tycka att det är olämpligt.
Enligt terrängkörningslagen får man inte köra på mark som inte är avsedd och byggd för fordonstrafik, inte ens markägaren får köra där utan dispens.
Och någon skillnad på privat eller kommunal mark är det inte.
Att sedan polisen inte ingriper mot terrängkörning, i vårt fall en fornminnesskyddad vall, beror väl på att de har andra, angelägnare saker att syssla med.
Ovanstående är fakta jag fått från länsstyrelsens naturenhet, inget jag gissat.

Ja ! om det är utanför bostadshusets tomt gräns....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen