Förbud fossildrivna fordon

Tråd startad i 'Miljötips för Husbilen' av Kulpå4hjul, 7 Mars 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. JuHol

JuHol HBK Medlem

Kommun:
    Ulricehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26826
    Follow the money!! Jag ar läst i tråden och märker att det finns en del av er som har mycket på fötterna så jag vill inte ge mej in med min begränsade kunskap i ämnet i större ordväxlingar.
    Min erfarenhet är när jag tittar på politiska beslut, tekninkskiften, trender, lagstiftning och så vidare är att det de med störst kapital som vinner genom sin lobbyverksamhet och påverkan av åsikter genom media. Jag har själv en Cityel sen ett par tre år, ni vet det danska elbilsprojektet från 80-talet som senare köptes av tyskarna. När man tittar på tekniken i denna enkla elbil så förstår man att det måste vara en dröm för biltillverkarna att få producera denna enkla lösning i en fin förpackning och ta bra betalt.

2. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Visst är det bra om mer miljövänliga bränslen kan användas i nuvarande bilar och i tunga fordon. Förbudet gäller nyproducerade personbilar där elbilen ses som bästa alternativ.
    Kanske med solceller integrerat i taket som delvis laddar batterierna sommartid - under färd?
    Principen används redan bland allt fler husbilsägare för att ladda bodelsbatterier.

3. Lennart Eriksson

Lennart Eriksson HBK Medlem

Kommun:
    Laxå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1411
    Hur tycker du att vi skulle ha klarat vår energi försörjning under denna stora expansion under 1900 och 2000 talet om vi inte haft oljan, svara gärna på detta.
    Själv klart skall vi ställa om från olja till något mer miljö vänlig, men inte i en så snabb takt att vi blir utan energi även under den mörka kalla årstiden.
    Det är ju ekonomiskt planering som bestämmer det norska oljefonden gör troligen bara inte miljön, Norge har varit duktiga på att utveckla sin bruttonationalprodukt.

Bestliner gillar detta.
  4. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Intressant!
    Fordras vanligt körkort för detta fordon?
    353045B3-C655-4212-B5BC-09B9E21B2A83.jpeg

5. JuHol

JuHol HBK Medlem

Kommun:
    Ulricehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26826
    Den lanserades som en ren stadsbil eller andrabil i familjen. Min är körkortsbefriad moped på 36v lägger man till ett batteri 48v så blir effekten större och kräver körkort. Det är också beroende på lite när den är tillverkad. Med 36v gör den 50-55 och med 48v runt 65 km/h. Med litium batterier en räckvidd över 20 mil.

Börje A och knarrevik gillar detta.
  6. Anki & Bengt

Anki & Bengt HBK Medlem

Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22819
    Rubriken är ju `förbjud fossildrivna fordon` finns ju andra än p-bilar å h-bilar , entreprenad ,skogsfordon som ofta går i 2 eller 3-skift , blir mycket bärande av batterier i skogen .

PeterK, Stig och Bestliner gillar detta.
  7. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Hadde for noen år siden storebror til Cityel en Kewet, dette var og en dansk konstruksjon. Min var et a de første eksemplarer montert i Norge, de endret litt på den og byttet namn til Buddy. Toppfart 80, men min klarte 100 på vei til jobben og 80 hjem - rekkevidde 60 km. Påstanden var at bilen ble tegnet med 2 gubber på hver sin stol og en kasse bayer bak :D Legger med et bilde av leketøyet foran vår gamle Flair. PICT0002.JPG

Kege, Montreal, knarrevik och 2 andra gillar detta.
  8. Michael Johansson

Michael Johansson HBK Medlem

Kommun:
    Nybro
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    663
    Hette den inte Ellert när den lanserades? Eller blandar jag ihop med något annat, det är ju några år sedan?

9. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Trodde du att batterierna är bärbara?

10. leja4

leja4 HBK Medlem

Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    20540
    Hej!
    Det är inte i första hand den skitiga brytningen av mineraler som jag syftar på den kommer säkert att utföras av barnarbetare i Afrika .
    Men om batteribilarna skall rulla så måste batterierna laddas och då sker utsläpp till omgivningen efter som våra stora kraftbolag säljer en del av ursprungsgarantierna till utlandet (greenwash) så står vi där med svartepetter, som består av48%fossil el 35% kärnkraft el 16% varaktig el.
    Om nu kraftbolagen skulle upphöra med försäljning av ursprungsgarantier så skulle det innebära att vår el-konsumtion blev renare samtidigt som den smutsiga elen säljas av de bolag som tidigare köpte ursprungsgarantier. För miljön är detta ett nollsummespel men Svenska och Norska kraftbolag tjänar stora pengar.
    BBa

11. JuHol

JuHol HBK Medlem

Kommun:
    Ulricehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26826
    Det stämmer! Bilen hette Ellert.

12. JuHol

JuHol HBK Medlem

Kommun:
    Ulricehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26826
    Den jag ar är tillverkad i Tyskland där bilen heter Cityel

13. Lennart Eriksson

Kommun:
    Laxå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1411
    Lite svårt att förstå dina frågeställningar ibland, men jag tycker du ställer många frågor men undviker att svara min fråga till dig på inlägg nr 103 är fortfarande obesvarad.

Chippen och Bennsan gillar detta.
  14. Hackef

Hackef HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10056
    Sent påtänkt, ja så är det. Men det är det enda realistiska för att hantera en enorm fordonsflotta globalt. De som tror att elbilen kan hoppa in som en räddningsplanka har nog inte insett vilken enorm teknologisk tröghet som finns inbyggd i världens alla fossilbränslebaserade bilar. Man kan inte bara byta ut dessa ” på kort tid”. Det kommer att ta lång tid, tror jag.

MaJe, cgwik, Bennsan och 3 andra gillar detta.
  15. leja4

leja4 HBK Medlem

Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    20540
    Hej !
    Detta är verkligen att gå händelserna i förväg det finns inget beslut om något förbud ,det finns en överenskommelse att frågan skall utredas under mandatperioden. Att ett lagförslag om förbud av försäljning av bensin& dieseldrivna fordon skulle antas av riksdagen är ytterst osannolikt att det sedan även skulle godkännas av EU är ännu mer osannolikt . Att det kan leda till regeringskris och ny regering är däremot sannolikt. Man kan inte skriva att förbudet gäller från 2030 när det enda man är överens om att frågan skall utredas.
    BBa

Kentx, PeterK, Stig och 4 andra gillar detta.
  16. Lennart Eriksson

Kommun:
    Laxå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1411
    Undrar om Förbudet är klubbat i riksdagen eller om inte ett enat EU skall godkänna ett så stort konkurens intrång. Kanske det blir så att EU beslutar i frågan, så denna tråd är ju inte så intressant just nu, då får väl även svenska bilister finna sig i beslutet.

17. Bestliner

Bestliner HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647
    642A5D2F-6671-4CB6-BC74-A07B260DB1AE.jpeg
    Jag tror att framtiden ligger i skogen. Gengaspickup klarar troligen även att transportera tunga stenar för konstnärer.:spinny:

PeterK och smålänningen gillar detta.
  18. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Det är inget tvång på att byta ut befintliga bilar i första hand, endast vid nyköp.
    Ingen köper en dieselbil om andrahandsvärdet försvinner!

19. leja4

leja4 HBK Medlem

Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    20540
    Hej !
    Läs inlägg 84.
    BBa

20. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Det har förklarats i otaliga artiklar så ingen behöver vara ovetande!

Börje A gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.