• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Hej !
Det går helt enkelt inte att bedöma miljöpåverkan av batteribilar utan att veta hur många batterier som behövs under fordonets livslängd.
Den källa du hänvisar till har också i en undersökning kommit fram till att svenskarna näst efter portugiser är Europas fattigaste folk.
Om man söker bland forskningsresultat kan man bevisa det man vill.

De källor jag använt är: 1. Hur grön är din bil/Greenmatch
2. IVL Svenska Miljöinstitutet
3. ETC EL / Johan Ehrenberg
Samt att jag själv är Ingenjör med Energiteknik och kraft-och värmeteknik som specialitet. Jag har 15 års erfarenhet av undervisning på gymnasienivå i dessa ämnen.
BBa

Visst är det så att antalet batteribyten påverkar utfallet men enligt livscykelanalysen så står batteriet för 15% av energiåtgången under den tidsperiod man räknat på så det jag kanske vill komma till är att med svensk energimix tror jag beräkningen tål ett extra batteribyte under livslängden om batteribilen totalt har 84% lägre utsläpp än fossilbilen.

Din första källa (Greenmatch) kommer ju fram till ungefär samma sak när de konstaterar att:
upload_2019-3-12_7-54-55.png

Förutsättningarna i olika länder är väldigt olika men just i Sverige tror jag miljövinsterna är som störst med att övergå till eldrift, detta under förutsättning att elproduktionen fortsatt utgörs av huvudsakligen förnybara källor.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Där har du fel! Det uttalade målet enligt Lövin är att Sveriges ambition är att bli världsledande inom området fossilfria transporter.

2019-01-23 skrev jag ett brev till Anders Ygeman (energiminister) avsikten var att bla informera honom om att el är en energibärare och inte ett bränsle som kan ersätta bensin&diesel, vilket flertalet tycks tro. Vi måste alltså först generera el på ett hållbart sätt innan vi kan sälja den för att ladda batteribilar. Vår produktion av el via kärnkraft förser oss givetvis med fossilfri el men kanske inte är allas förstahandsval.
2019-03-06 fick jag ett brev från Viktoria Cholt departementsekreterare som av Isabella Lövin utsetts att svara på mitt brev. Svaret kan sammanfattas så att förbudet mot nyförsäljning bensn & dieselbilar skall utredas under mandatperioden för att bland annat se om det är förenligt med EU-lagstiftningen.Det är alltså långt till ett definitivt beslut eller om det överhuvudtaget blir ett beslut. Detta är FAKTA inga spekulationer.
Jag vill avluta med en vädjan SLUTA skriv om vad som kommer att hända om trettio år , dessa inlägg är fullständigt meningslösa.
BBa
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Verkligheten överträffar oftast prognosen på de flesta områden, i synnerhet när lagstiftningen har ett finger med i spelet.
Är du säker på ditt påstående i detta fall vi hade en energi omröstning 1980, och vi vet att det som man förutspådde då nog, inte stämmer med verkligheten. Nästan 40 år senare använder vi kärnkraft jag tror nog att jag röstade på linje 1 även på den tiden.Så man skall nog inte ha några stora förhoppningar nu heller.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Ja det är sant att ca 50% av el produktionen är grön tyvärr innebär inte det att 50% av el-konsumtionen är grön . Efter försäljning av ursprungsrättigheter är 48% fossilt 35% kärnkraft 16% varaktig. Detta är sanningen om vår el-konsumtion och det är konsumtionen som avgör om batteribilarna laddas miljövänligt eller ej.
Så jag håller med om att man skall vara medveten om var elen kommer ifrån.
BBa
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Här är Volkswagens prognos, antagligen i underkant!
Visa bilaga 164056
Det är väl bra att företaget har ambitionen men det borde vara svårt för en lekman att veta om den är i underkant. Jag kan det verkligen inte men någon annan har tydligen den kunskapen. Svaret kommer om tio år tills dess är det bara en prognos.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Knarrevik. Du skriver "antagligen i underkant". Vad baserar du detta påstående på? Eller är det bara ett önsketänkande. Det är just sådana här spekulationer som efter en tids ältande tas för sanningar.
Som oftast är prognosen i underkant.
Vi minns Steve Jobs prognos att pekskärm skulle ersätta knapparna på mobiler inom fem år. Det gick fem gånger så fort trots Microsofts och Nokias motstånd.
När ny teknik frambringar enklare och bättre produkter kommer prognoser i bakvatten i synnerhet när miljön står på spel.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Det där med förbud är bara tramsigt. Det ger inte människor några alternativ.
Det enda rimliga är att vi får alternativa bränslen som inte är baserade på olja. Bränslen som nuvarande bilar, arbetsfordon och även flyg kan köra på. Då blir det intressant. Men det kräver massiva forskningsinsatser.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är väl bra att företaget har ambitionen men det borde vara svårt för en lekman att veta om den är i underkant. Jag kan det verkligen inte men någon annan har tydligen den kunskapen. Svaret kommer om tio år tills dess är det bara en prognos.
Volkswagen har varit tvungna att betala massor av miljarder för att ha lurat konsumenter i dieselgateskandalen när man mörkade utsläppen av kväveoxider.
Den nya ledningen satsar i stället 450 miljarder under de kommande åren för att kompensera misstaget. Resultatet blir elbilar som inte bara har noll utsläpp utan också får ner drifts- och servicekostnader till ett minimum.
Man kan undra varför omställningen dröjde så länge!
Kan vi skylla på Henry Fords löpande band vann över Edisons elbil?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det där med förbud är bara tramsigt. Det ger inte människor några alternativ.
Det enda rimliga är att vi får alternativa bränslen som inte är baserade på olja. Bränslen som nuvarande bilar, arbetsfordon och även flyg kan köra på. Då blir det intressant. Men det kräver massiva forskningsinsatser.
Lite sent påtänkt när elbilen står för dörren, dessutom skapar förbränning utsläpp i större eller mindre grad.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Det där med förbud är bara tramsigt. Det ger inte människor några alternativ.
Det enda rimliga är att vi får alternativa bränslen som inte är baserade på olja. Bränslen som nuvarande bilar, arbetsfordon och även flyg kan köra på. Då blir det intressant. Men det kräver massiva forskningsinsatser.

Där håller jag verkligen med!
Nästa all oljeeldning i villor för uppvärmning upphörde helt av sig själv och utan några förbud tack vare att det fanns ett alternativ som hette värmepump som var ekonomist fördelaktigt...

Tänk ett scenario där man istället för förbud för fossilbränsle jobbade för att öka produktionen av HVO100 från svartlut som kan användas i vanliga dieselmotorer, troligen skulle detta ge betydligt snabbare effekt än förbud, speciellt om den skattades så att kostnaden ligger några kronor under fossilbränsle.....
(Nu tänker jag koldioxid i första hand - problemen med partiklar tror jag man kan lösa med bättre filterlösningar i framtiden)
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Volkswagen har varit tvungna att betala massor av miljarder för att ha lurat konsumenter i dieselgateskandalen när man mörkade utsläppen av kväveoxider.
Den nya ledningen satsar i stället 450 miljarder under de kommande åren för att kompensera misstaget. Resultatet blir elbilar som inte bara har noll utsläpp utan också får ner drifts- och servicekostnader till ett minimum.
Man kan undra varför omställningen dröjde så länge!
Kan vi skylla på Henry Fords löpande band?
Nej inte kan vi skylla på Henry Ford han har gjort vårt samhälle enklare. Men du påstår noll utsläpp av elbilar, ännu en förenklad sanning. Ta med hela kedjan som bilarna används enligt statistik ca 17 år med förbrukning av bränsle eller utbyte av batterier då kommer vi nog till en mer rättvis redovisning.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Här är Volkswagens prognos, antagligen i underkant!
Visa bilaga 164056
Enligt denna artikel producerade Volkswagenkoncernen drygt 10 miljoner bilar år 2016 så prognosen innebär att på dessa 10 år år det bara mindre än var fjärde bil som kommer att vara en elbil. Deras prognos är förstås baktung så man kanske kan anta att merparten av elbilarna kommer att produceras i slutet på 10-årsperioden.
VW är nu största biltillverkaren i världen
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Volkswagen har varit tvungna att betala massor av miljarder för att ha lurat konsumenter i dieselgateskandalen när man mörkade utsläppen av kväveoxider.
Den nya ledningen satsar i stället 450 miljarder under de kommande åren för att kompensera misstaget. Resultatet blir elbilar som inte bara har noll utsläpp utan också får ner drifts- och servicekostnader till ett minimum.
Man kan undra varför omställningen dröjde så länge!
Kan vi skylla på Henry Fords löpande band vann över Edisons elbil?
Hej !
Om man hävdar att drift av batteribilar inte förorsakar utsläpp till miljön,så bevisar det med all önskvärd tydlighet att man in te har en susning om hur el produceras.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nej inte kan vi skylla på Henry Ford han har gjort vårt samhälle enklare. Men du påstår noll utsläpp av elbilar, ännu en förenklad sanning. Ta med hela kedjan som bilarna används enligt statistik ca 17 år med förbrukning av bränsle eller utbyte av batterier då kommer vi nog till en mer rättvis redovisning.
Hur ställer du dig till oljans upptagning, transport och inte minst raffinering?
Är det en medveten mörkning eller bara en blunder?
Varför tror du att världssamfundet äntligen ser en ljusning med energiomställningen?
Till och med den hårdnackade norska oljefonden har sent omsider omprövat sin ställning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej !
Om man hävdar att drift av batteribilar inte förorsakar utsläpp till miljön,så bevisar det med all önskvärd tydlighet att man in te har en susning om hur el produceras.
Kan du kanske upplysa oss andra hur ett modernt batteri tillverkas?
Kommer Northvolt att öppna kolgruvor i stället för litiumgruvor i sin närhet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen