• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej !
Du glömde kärnkraft trots att den svarar för mer än häften av el-genereringen i Sverige. Men oavsett ursprung är el inget bränsle.
Långt under hälften och inte så länge till, 2 reaktorer tas ur drift inom ett år.
Endast 6 reaktorer kvar av ursprungligt 12.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Följer debatten med stort intresse, men skall absolut inte blanda mig i den eftersom jag är helt okunnig i ämnet..... tveksamt om jag blivit kunnigare efter att ha läst alla 61 inläggen hittills. :)

Nåväl, såg i ett inlägg att det var flera typer av fordon än bilar och husbilar som drabbas om fossila bränslen förbjuds, bl.a. fartyg.

Kanske den här annonsen/reportaget från Elmia, som jag just såg i DI kan vara av intresse, eftersom den har rubriken; ”Nu ställer sjöfarten om till fossilfritt.”
Annons: Nu ställer sjöfarten om till fossilfritt

Själva åkte vi med ”batterifärjan” Tycho Brahe i somras och vi kom i alla fall fram till Helsingborg.

TommyD
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Debatten har blivit om elförsörjning i stort,min ursprungliga fråga var enbart ur mitt eget perspektiv. Om politiken svängs helt runt under de närmaste 4-5 åren,hur mycket är min stora dieseldrivna husbil värt i inbyte?
Kanske får parkera på en camping........
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Förbudet gäller från 2030 (i Norge 2025) vilket innebär att ytterst få dieselbilar kommer att finnas till försäljning redan om några år. Alla seriösa biltillverkare lägger om tillverkningen av personbilar redan nu, först bensinbilar sedan rena elbilar.[/QUOTE
Om det som du nu tror slår in att försäljning av diesel drivna bilar störtdyker, jag tror att vi får många brancher som gynnar Sveriges ekonomi som får svårt att överleva. Det kommer att drabba Sveriges ekonomi hårt. Varför så bråttom, det stod i Svenska dagbladet att vi låg på 65 plats i världen när det gällde totalt utsläpp av koldioxid, både Finland och Norge hade mer utsläpp än Sverige och vi har väl mer tunga industri utsläpp än dessa båda länder.
Det verkar som det har blivit något konstigt med detta inlägg jag har bara kommenterat ett inlägg av knarrevik
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om politiken svängs helt runt under de närmaste 4-5 åren,hur mycket är min stora dieseldrivna husbil värt i inbyte?
Kanske får parkera på en camping........
Min dieselbil som är 8 år och 9500 mil går inte längre att byta in till vettigt pris såvida jag inte byter mot en ny dieseldriven lagerbil. Tur i oturen är att den enligt min mening är gammal. Så länge har jag aldrig tidigare ägt en personbil.
PS! Med husbilar är det annorlunda eftersom det hittills saknas alternativ.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Om du trivs med bilen så behåll den. Jag har en 19 år gammal dieselbil med den höga skatten 7375 per år. Bilen har jag påställd vid några långresor samt när jag hyr kärra (den har dragkrok), så kostnaden blir ganska blygsam för kanske 200 mil.Värdeminskningen har upphört. Avlastar förstabilen, en bensindriven bil. När jag för 14-15 år sedan ville byta in dieselbilen var andrahandsvärdet så lågt, delvis pga av den höga skatten, så jag beslutade att behålla den. Bra med en andrabil ibland.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vi tror, vi önsketänker, facit är att ingen har svaret om hur det blir, bara för man säger en sak nu, betyder det inte att det blir så. För några år sedan var dieselbilen en miljöbil, idag är den det inte. Så jag lever som vanligt utan ångest.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Vi tror, vi önsketänker, facit är att ingen har svaret om hur det blir, bara för man säger en sak nu, betyder det inte att det blir så. För några år sedan var dieselbilen en miljöbil, idag är den det inte. Så jag lever som vanligt utan ångest.
Hej !
Man behöver inte spekulera om vad som kommer att hända det räcker med att konstatera hur det är just nu eller som någon okänd tänkare lär ha sagt " det är svårt att sia speciellt om framtiden" Det finns inga som helst belägg för att batteribilar som framförs medhjälp av el från kärnkraft är mer miljövänliga än moderna dieselmotorer som drivs med moderna dieselbränslen. Detta är FAKTA inte önsketänkande. Om vi ser i backspegeln så var det bästa vi kunde göra att tanka etanol. Vi skulle visa övriga Europa hur omställningen till förnybart bränsle skulle ta över drivmedels marknaden, åtminstone för personbilar. Samma fundamentalister nu som då. Det gick så långt att vi skulle odla grödor i Tanzania som vi sedan skulle tillverka etanol av för att använda som fordonsbränsle i Sverige. Man tar sig för pannan!!!
BBa
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det gäller mycket, Vi ska visa Världen/Europa hur man skall göra, problemet är att ingen bryr sig om att se vad duktiga vi är. Kanske som vi är intresserade av vad de kommer på för något bra i Uruguay.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Om vi i stället tänker oss ett scenario där världen i en inte alltför avlägsen framtid kommer att efterfråga alternativa energikällor så kan det kanske vara en viss fördel, för Sverige och svenskt näringsliv, om vi redan har sådan know how som vi då kan exportera. Denna know how förefaller det som att vi som bäst håller på att skaffa oss just nu.

Motsatsen skulle i så fall vara att fortsätta i gamla hjulspår, och likt strutsen sticka huvudet i sanden, för att så småningom upptäcka att omvärlden kört i från oss och vi får köpa kunskaperna.
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Om vi i stället tänker oss ett scenario där världen i en inte alltför avlägsen framtid kommer att efterfråga alternativa energikällor så kan det kanske vara en viss fördel, för Sverige och svenskt näringsliv, om vi redan har sådan know how som vi då kan exportera. Denna know how förefaller det som att vi som bäst håller på att skaffa oss just nu.

Motsatsen skulle i så fall vara att fortsätta i gamla hjulspår, och likt strutsen sticka huvudet i sanden, för att så småningom upptäcka att omvärlden kört i från oss och vi får köpa kunskaperna.
Hur många misslyckande har vi råd med ibland kanske man skall ta det lite lugnt och låta andra vara med.
Det är stora investeringar i infrastruktur projekt och vi kommer säkert inte kunna exportera detta utan där kommer multiföretag ta förtjänsten.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om vi i stället tänker oss ett scenario där världen i en inte alltför avlägsen framtid kommer att efterfråga alternativa energikällor så kan det kanske vara en viss fördel, för Sverige och svenskt näringsliv, om vi redan har sådan know how som vi då kan exportera. Denna know how förefaller det som att vi som bäst håller på att skaffa oss just nu.

Motsatsen skulle i så fall vara att fortsätta i gamla hjulspår, och likt strutsen sticka huvudet i sanden, för att så småningom upptäcka att omvärlden kört i från oss och vi får köpa kunskaperna.

Att svensk industri & forskning skaffar sig kunskap om framtida bränslen gör att dessa rön i en framtid kan bli en efterfrågad exportartikel eftersom sverige redan idag är på väg bort som produktionssamhälle. Men, detta behöver ju inte betyda att att vårt lilla land med redan idag minimala utsläpp skall gå i bräschen & till varje pris förbjuda eller skattebelägga invånarna för att visa sig tjocka & rediga för resten av världen. Sverige kan däremot forska & utveckla metoder för bättre miljö i de länder där behovet är högst akut. Att som du påstår riskerna med att vi hamnar på efterkälken i miljöfrågan är nog väldigt långsökt eftersom vi ligger i framkant idag. Nya energislag kommer med all säkerhet att komma & svensk forskning kommer att vara en bidragande orsak men fram till dess tycker jag att det kan vara som det är, bara ta tillvara det som framkommer allt eftersom & då utan någon statlig piska & ivrare som skriker & gapar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Många tycks glömma att energiomställningen är global, lilla Sverige får snällt anpassa sig till omvärlden!
Med eller utan bonus-malus eller ett avtalslöst Brexit.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Som i Sthlm när en viss herre var miljöborgarråd skulle dieselbilarna förbjudas snabbt som attan i innerstan.Nu efter valet har det inte nämnts ett ord om något förbud.

Det är mycket snack bland miljöNissarna i sthlm..och lite verkstad.
Jag tror snart att dom är borta från arenan inom en snar framtid.
Leffe S
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Hej !
Man behöver inte spekulera om vad som kommer att hända det räcker med att konstatera hur det är just nu eller som någon okänd tänkare lär ha sagt " det är svårt att sia speciellt om framtiden" Det finns inga som helst belägg för att batteribilar som framförs medhjälp av el från kärnkraft är mer miljövänliga än moderna dieselmotorer som drivs med moderna dieselbränslen. Detta är FAKTA inte önsketänkande. Om vi ser i backspegeln så var det bästa vi kunde göra att tanka etanol. Vi skulle visa övriga Europa hur omställningen till förnybart bränsle skulle ta över drivmedels marknaden, åtminstone för personbilar. Samma fundamentalister nu som då. Det gick så långt att vi skulle odla grödor i Tanzania som vi sedan skulle tillverka etanol av för att använda som fordonsbränsle i Sverige. Man tar sig för pannan!!!
BBa

Har du någon källa till dina fakta om att det inte finns belägg för batteridrivna bilar skulle vara bättre för miljön än moderna dieseldrivna?
Jag har ju i en annan tråd hävdat motsatsen och stöder mig på en undersökning från Wrije Universiteit, Bryssel. Det vore kul om du hade någon länk till nya undersökningar som stöder din argumentation?

Enligt min källa så visar livscykelanalyser att
även med batteritillverkning inräknad tillsammans med ex.vis Polens energimix med mycket kolkraft så ger elbilen lägre koldioxidavtryck än en dieselbil (-23%). Med svensk energimix blir skillnaden större (-84%).
Detta gäller koldioxidpåverkan men att elbilen skulle vara sämre än dieselbilen avseende lokal påverkan i städerna av kväveoxider, partiklar mm är väl inte det du hävdar?

Analysen som här refereras av siten Cornucopia
Cornucopia?: Livscykelanalys: 84% lägre CO2-ekvivalenta utsläpp för elbil jämfört med fossildiesel
är gjord på Wrije Universiteit, Bryssel.
Hela rapporten finns här om någon orkar fördjupa sig...
https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/TE - draft report v04.pdf
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Har du någon källa till dina fakta om att det inte finns belägg för batteridrivna bilar skulle vara bättre för miljön än moderna dieseldrivna?
Jag har ju i en annan tråd hävdat motsatsen och stöder mig på en undersökning från Wrije Universiteit, Bryssel. Det vore kul om du hade någon länk till nya undersökningar som stöder din argumentationargumentation?

Enligt min källa så visar livscykelanalyser att
även med batteritillverkning inräknad tillsammans med ex.vis Polens energimix med mycket kolkraft så ger elbilen lägre koldioxidavtryck än en dieselbil (-23%). Med svensk energimix blir skillnaden större (-84%).
Detta gäller koldioxidpåverkan men att elbilen skulle vara sämre än dieselbilen avseende lokal påverkan i städerna av kväveoxider, partiklar mm är väl inte det du hävdar?

Analysen som här refereras av siten Cornucopia
Cornucopia?: Livscykelanalys: 84% lägre CO2-ekvivalenta utsläpp för elbil jämfört med fossildiesel
är gjord på Wrije Universiteit, Bryssel.
Hela rapporten finns här om någon orkar fördjupa sig...
https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/TE - draft report v04.pdf
Vad jag ser när man studerar detta så räknar man med att en fossil driven bil körs i 17 år, då undrar man hur många batteri byten har man behövt gjort på elbilen under dessa 17 år. Har man verkligen tagit hänsyn till detta i forskningens resultatet.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Det går helt enkelt inte att bedöma miljöpåverkan av batteribilar utan att veta hur många batterier som behövs under fordonets livslängd.
Den källa du hänvisar till har också i en undersökning kommit fram till att svenskarna näst efter portugiser är Europas fattigaste folk.
Om man söker bland forskningsresultat kan man bevisa det man vill.

De källor jag använt är: 1. Hur grön är din bil/Greenmatch
2. IVL Svenska Miljöinstitutet
3. ETC EL / Johan Ehrenberg
Samt att jag själv är Ingenjör med Energiteknik och kraft-och värmeteknik som specialitet. Jag har 15 års erfarenhet av undervisning på gymnasienivå i dessa ämnen.
BBa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen