• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Som jag sade så exploderar inte batterier så det där med att det skulle ha exploderat är troligast en journalist som hittat på för att få mer klick. Det skall enligt uppgift cirkulera på nätet en film från en övervakningskamera som visar hela händelsen men jag har inte hittat den ännu.

Jag körde förresten förbi en olycka på väg 55 vid Örsundsbro i lördags, en bil stod i diket och var helt utbränd. Tre brandbilar, avstängd väg norrut och en km kö. Försökte se vad det var för bil men kunde inte mer än konstatera att det inte var en av elbilarna jag känner till i alla fall.

Olyckor händer! Hela tiden.

Edit här är filmen

Visst det flammar upp hastigt så det kan nog fläkta till om man står bredvid, men både Teslan och Audin bredvid står kvar när kameran justerat in sig efter ljusblixten vid antändningen.
 
Senast ändrad:

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Det filmen visar är definitionsmässigt helt klart en explosion. Det är faktiskt ingen liten puff eller fläkt. Effekten på rökmolnet som döljer sikten från övervakningskameran är talande. OK, det är ingen sprängverkan som vid en granatexplosion, men en explosion är det.

ISO 8421-1, EN 1127-1 definierar en explosion som "en plötslig oxidations- eller sönderdelningsreaktion med ökad temperatur, tryck eller båda samtidigt." Detta hänvisar till en kemisk reaktion som med en samtidig konvergens av syre (luft), ett brandfarligt material och en antändningskälla i ett visst förhållande medför att temperatur och tryck ökar hastigt. Om värmen som uppkommer inte kan släppas tillräckligt snabbt, är det en plötslig volymutvidgning av de samtidiga gaserna och utsläpp av stor värmeenergi åtföljd av en tryckvåg: explosionen.

Explosionens allvarhetsgrad
Allvarhetsgraden hos en explosion beror på egenskaperna hos de brandfarliga materialen och blandningen av dessa material med syre: syrgasen i luften bränner endast med en viss mängd av det brandfarliga materialet (oxidation). Beroende på allvarhetsgraden av en explosion och tryckvågens tillhörande spridningshastighet görs skillnad mellan låghastighetsdetonering (cm/s), deflagration (m/s) och den starkaste explosionstypen, detonationen (km/s). De allvarligaste explosionerna sprider sig i hastighet snabbare än ljudets hastighet och utvecklar sålunda enorm destruktiv kraft.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jo, men det är ju bra att DU verkar ha löst dom flesta av dina elbehov. Nu trodde jag att jag var tydlig med att 13 kvm bara var ett exempel för att matcha just 2300W (ett normalt 10A uttag) men eftersom det uppenbarligen misstolkades så måste jag ha varit otydlig med det. Annars får du gärna ha hur mycket solceller du vill/kan ha. Jag har absolut inget emot solceller.

Att du kan ta ut det lagrade överskottet när som helst på året är inte heller någon överraskning men hur mycket överskott kan du lagra från den soliga sommaren för att göra av med under den, ofta, molniga och mörka vintern? Räcker verkligen överskottet till för att driva en elbil eller är det bara ett välkommet komplement?
Hur mycket man får ut beror på så många faktorer och det är inte alltid lätt att hitta dom senaste rönen men solinstrålning borde inte förändras så mycket under åren.

Följande hittade jag:
Den totala mängden instrålad solenergi (per månad) varierar mycket kraftigt under året, dels på grund av att solen står högre på himlen under sommaren, dels på grund av att dagarna då är så mycket längre. Följande medelvärden [kWh/m2 ,mån] för åren 1987-94 gäller för en horisontell yta i Borlänge: Januari 10 Februari 28 Mars 65 April 100 Maj 162 Juni 163 Juli 164 Augusti 119 September 70 Oktober 33 November 11 December 6
Källa: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:612564/FULLTEXT01.pdf

SMHI verkar i stort bekräfta detta: Normal globalstrålning under ett år | SMHI

Vi behöver inte grotta ner oss i exakta siffror men för mig är det tydligt att solen skiner väldigt lite i åtminstone Borlänge under oktober till mars och jag har svårt att tro att Borlänge skiljer sig markant från andra svenska städer.

Jag har, liksom du verkar ha, ett ganska stort tak med ett bra söderläge men det är ju inte alla förunnat att kunna sätta upp solceller hur som helst. Att ha ett lagrat överskott som räcker hela vintern tror jag ingen har installerat hemma (det skulle vara en imponerande batteripark) och att lagra sommarens överskott hos någon annan producent trodde jag inte att man fick göra. Nej, solcellen är tyvärr fortfarande bara ett bra komplement till elstolpen.


Skellefteå kraft erbjuder tjänsten där man levererar el på sommaren och får tillbaka den på vintern.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Skellefteå kraft erbjuder tjänsten där man levererar el på sommaren och får tillbaka den på vintern.

jag levererar mitt överskott till Skellefteåkraft men har aldrig hört att man kan spara överskottet för kommande behov. Jag skall kolla i morgon.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Överskottet säljs i samma sekund som det uppstår och dessutom till ett betydligt lägre pris än det du får betala när du köper. Detta som information till dig om du någon gång skulle skaffa solceller.
BBa
Tro det eller ej, överskottet säljs till ett högre pris än energin man köper!
Dock finns en begränsning, man kan inte sälja mer än man själv förbrukar eller högst 30000 kWh.
Kanske var det sämre villkor för 3 år sedan när du slöt avtal?
Nej, jag har ingen personalrabatt på Uddevalla Energi eftersom jag bor i annan kommun och har annat nätbolag.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Tro det eller ej, överskottet säljs till ett högre pris än energin man köper!
Dock finns en begränsning, man kan inte sälja mer än man själv förbrukar eller högst 30000 kWh.
Kanske var det sämre villkor för 3 år sedan när du slöt avtal?
Nej, jag har ingen personalrabatt på Uddevalla Energi eftersom jag bor i annan kommun och har annat nätbolag.


Nämn något elhandelsföretag som betalar mer för den köpta energin än den sålda Exempel: Uddevalla energi betalar spotmarknad ungefär 40öre /kWh vid köp Man får betala ca 60öre/kWh för levererad el allt enligt deras hemsida. Jag har själv ringt runt och frågat olika elhandelsföretag, dom allra flesta erbjuder spotmarknadsersättning minus 2-3 öre / kWh.Jag Väntar med spänning på ditt svar!
BBa
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Nämn något elhandelsföretag som betalar mer för den köpta energin än den sålda Exempel: Uddevalla energi betalar spotmarknad ungefär 40öre /kWh vid köp Man får betala ca 60öre/kWh för levererad el allt enligt deras hemsida. Jag har själv ringt runt och frågat olika elhandelsföretag, dom allra flesta erbjuder spotmarknadsersättning minus 2-3 öre / kWh.Jag Väntar med spänning på ditt svar!
BBa
Jag tror du får samma svar som mig om ett påstående från knarrevik, om att man kunde köpa en billig el bil
från Kina som kunde köras 500 km på en laddning. Sök själv på nätet vart hans svar.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Nämn något elhandelsföretag som betalar mer för den köpta energin än den sålda Exempel: Uddevalla energi betalar spotmarknad ungefär 40öre /kWh vid köp Man får betala ca 60öre/kWh för levererad el allt enligt deras hemsida. Jag har själv ringt runt och frågat olika elhandelsföretag, dom allra flesta erbjuder spotmarknadsersättning minus 2-3 öre / kWh.Jag Väntar med spänning på ditt svar!
BBa
Just i prisfrågan så har nog Knarrevik rätt.
Om man tar Vattenfall som exempel betalar de under första året efter installation genom dem 40 öre över spotpriset, eller t o m 1 kr över spotpriset om du är elhandelskund där. Dessutom får du 60 öre i skattereduktion för den el som matas ut på nätet, så för oss andra skattebetalare och Vattenfallkunder är det rena Ebberöds bank.

"Just nu har vi ett erbjudande till dig som ny kund som innebär att du får Nord Pools timspotpris plus 40 öre per kWh under ditt första år hos Vattenfall. För dig som är elhandelskund hos Vattenfall och köper solcellspaket av oss är ersättningen 1 kr/kWh plus elbörsen Nord Pools timspotpris under ett år, från och med när dina solceller har installerats. Därefter övergår ersättningen till Nord Pools timspotpris. Priserna gäller exklusive moms."

"Som mikroproducent av förnybar el har du dessutom rätt till en skattereduktion på 60 öre per kWh för den överskottsel som matas ut på nätet. Högst så många kWh el som tas ut från nätet under året i samma anslutning, dock maximalt 30 000 kWh per år. Reglerna omfattar anläggningar som har en huvudsäkring om högst 100 A. Begäran om skattereduktion ska göras i inkomstdeklarationen som ska lämnas efter utgången av det kalenderår som underlaget för skattereduktionen avser. För att ha rätt till skattereduktionen måste du anmäla till ditt elnätsföretag att du framställer förnybar el.

Tips: Du kan söka statligt bidrag hos Energimyndigheten för installation av solceller. Från den 1 januari 2015 har du som är mikroproducent också rätt till skattereduktion för den överskottsel du matar ut på nätet. Vill du ha mer information om de skatteregler som gäller för dig som är mikroproducent, ska du kontakta Skatteverket."
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Se där, nu fick man lite mer "kött på benen" & inte bara en massa påståenden. Detta kunde väl herr Knarrevik kläckt ur sig med en gång så hade nog mycket kritik uteblivit. Om han nu över huvud taget kände till detta. Om inte så är hans påståenden fortfarande påståenden & gissningar/önsketänkande. Eller så vill han att diskussionen fortsätter, kanske i all evinnerlighet:D & inte mej emot, tråden är verkligen underhållande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen