• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Och du är helt säker på den hjälpen förstås. Inga gissningar där inte. Du tror inte tonåringar kan komma nåt själva, utan att styras av föräldrar som du skrev tidigare? Vi som haft närkontakt med tonåringar har vanligen en alldeles annan uppfattning.

Varför måste du hitta på sånt som förringar och förminskar vad den här tjejen har lyckats med?
Hittat på det är säkert lika mycket sanning i det jag påstår som vad du påstår. Sedan får vi hoppas på att man inser att denna omställning till ett mer fossilfritt samhälle, inte bör ske på bara något år och inte bara i Sverige.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Om du inte tror på att solceller på taket kan bidra till att reducera egna elkostnader och att kunna ”tanka” din elbil har du nog missuppfattat hela konceptet.
Staten bidrar med allehanda stöd för att påskynda energiomställningen till ett mer hållbart samhälle för att även kommande generationer skall kunna andas ren luft och för att kunna avveckla en dyr och ålderstigen kärnkraft.
Som tur är har omställningen kommit en bit på väg med ett flertal länders goda minne.
Jag är inne på tredje året med egna solceller jag vet att man inte får gratis el på nätterna för laddning av fordon, det är en myt av någon som verkligen har missat konceptet och sedan sprider sin okunnighet vidare här på forumet.
Man får betalt för den el man levererar till nätet, man får betala för den el ( även på natten) som man köper.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag är inne på tredje året med egna solceller jag vet att man inte får gratis el på nätterna för laddning av fordon, det är en myt av någon som verkligen har missat konceptet och sedan sprider sin okunnighet vidare här på forumet.
Man får betalt för den el man levererar till nätet, man får betala för den el ( även på natten) som man köper.
BBa
Med lite logiskt tänkande går det att få ihop ekvationen!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hittat på det är säkert lika mycket sanning i det jag påstår som vad du påstår. Sedan får vi hoppas på att man inser att denna omställning till ett mer fossilfritt samhälle, inte bör ske på bara något år och inte bara i Sverige.
Inte på ett enda sätt har du belagt att det du påstår stämmer. Jag tror inte eller påstår, jag hör vad Greta säger om sitt engagemang, men det verkar som du måste förringa och förminska henne. Varför? För att hon är ung? Tjej? Inte har samma uppfattning som du har om klimatförändringen och behovet av förändringar?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Med lite logiskt tänkande går det att få ihop ekvationen!

Med logiskt tänkande går det inte att förstå varför man subventionerar fordon som drivs med fossil.el genererad på Värtanverket i centrala Stockholm. Även du kommer att tvingas inse att någon gratis nattlig el för drift av el- fordon inte existerar,men då måste du sätta dig in i hur systemet fungerar.
BBa
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Oj, nu har du visst missat att uppdatera dig sen rätt länge i våra vanligaste tidningar o etermedia, (det du kanske kallar PK-media).
Det verkar i alla fall att vi har två stycken i vårt forum som alltid kan och har all fakta om framtiden. Om man nu får tror det utan kunna verifiera detta.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Du är allt riktigt rolig du! Medlemmar i detta forum var det tal om. Ja så det kan bli när argumenten tryter.
Det är hur som helst intressant att se vilken förringande och förminskande, ja rent av aggression, som riktas av många vuxna, mot en tonåring som försöker göra något för klimatet och som tusentals personer runt om i världen lyssnar på.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Med logiskt tänkande går det inte att förstå varför man subventionerar fordon som drivs med fossil.el genererad på Värtanverket i centrala Stockholm. Även du kommer att tvingas inse att någon gratis nattlig el för drift av el- fordon inte existerar,men då måste du sätta dig in i hur systemet fungerar.
BBa
Försök en gång till, rätt som det är förstår man hela vidden!
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Med lite logiskt tänkande går det att få ihop ekvationen!
Eller kanske ologiskt. Jag är ingen matematiker men som jag tidigare skrivit tycker jag om fakta. Vill man presentera bara en åsikt så går det alldeles utmärkt att strunta i fakta men det blir lätt så fel då.

Om vi nu tar exemplet att ladda en elbil med solceller (jag tar en Tesla som exempel) så säger Teslas forum ( TeslaClubSweden.se • Visa tråd - Ladda hemma på 10amp ) att man kan ladda knappt 1 (en) mil per timme med en anslutning på 10A / 230V vilket motsvarar ungefär 2300W. Säg att vi kommer hem och stoppar i sladden vid ca 1900 och tar bilen till jobbet 12 timmar senare. Då borde vi ha ca 12 mil tillgodo vilket troligen räcker för dom flesta för att ta sig fram och tillbaks till jobbet.

Solceller, som jag verkligen tycker är en bra produkt, skulle ta upp ungefär 13 kvadratmeter takyta, åtminstone där jag bor, för att få ut ungefär motsvarande effekt (4 tips när du jämför solpaneler - Solcellskollen). Ja, d.v.s. under optimala förhållanden med maximal instrålning av sol och ganska exakt rätt vinkel mot solen vilket du inte kan få på ett hustak så därför måste du naturligtvis öka på antalet celler för att få ut motsvarande 2300W / timme. Fast då pratar vi ändå sommartid......och dagtid. Hur vi ska ladda bilen med solceller vintertid och på natten vet jag inte riktigt men jag känner mig ganska säker på att forumet kommer att ge mig svar på det. :)

Javisst ja, på Teslas forum framgår det inte om det är på sommaren eller vintern som du kommer fram en mil med en laddning av 2300W / timme. Troligen sommarmil viket gör det ännu tuffare att ladda upp en elbil för att komma en rimlig sträcka när solen inte skiner så mycket.

Så att ladda en elbil med solceller för normal användning tror jag inte alls på. Som komplement kommer det naturligtvis att fungera men jag skulle aldrig kunna lita på att batteriet är så laddat att jag kommer dit jag vill med bara solceller.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Så att ladda en elbil med solceller för normal användning tror jag inte alls på. Som komplement kommer det naturligtvis att fungera men jag skulle aldrig kunna lita på att batteriet är så laddat att jag kommer dit jag vill med bara solceller.
Vem sätter upp 13 kvm solceller på taket? Mitt halva tak är på 60 kvm och producerar ett stort överskott sommartid som jag kan ta ut när som helst på året men helst nattetid när landets effektförbrukning är som lägst.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Försök en gång till, rätt som det är förstår man hela vidden!


Dina kryptiska inlägg visar med all önskvärd tydlighet att du inte har någon kunskap om avräkning av elproduktionen från microproducenter. En vanlig missuppfattning är att när solen skiner och solcellerna producerar mer el än den faktiska förbrukningen är, så går fastighetens el-mätare baklänges och skapar därmed möjlighet att ta tillbaka överskottet senare. Så är inte fallet. Det skulle dessutom vara olagligt.
Nätägaren monterar in en mätare som registrerar både köpt och levererad el. Överskottet säljs i samma sekund som det uppstår och dessutom till ett betydligt lägre pris än det du får betala när du köper. Detta som information till dig om du någon gång skulle skaffa solceller.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Den främsta ekonomiska vinsten med solenergi är kraftigt minskade kostnader för elenergi och eldistribution.
Utöver dessa tjänar man pengar främst sommartid på överskottsenergi, elcertifikat och skattereduktion per såld kWh.
Tanken med solenergi är att den skall ge en avkastning och således så småningom betala sig själv, i annat fall skulle nog ingen installera solceller.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Vem sätter upp 13 kvm solceller på taket? Mitt halva tak är på 60 kvm och producerar ett stort överskott sommartid som jag kan ta ut när som helst på året men helst nattetid när landets effektförbrukning är som lägst.[/QUOTE


Jag har kollat på Uddevallaenergis hemsida (som förövrigt är mycket informativ och bra) men jag kan inte finna det du nämner med att ta tillbaka levererade överskott. Däremot står det att alla el-mätare numera klarar både konsumtion och produktion.Det framgår däremot att dom betalar spotmarknadspris för den el dom köper(priset varierar ca 0,4kr /kWh) vid försäljning tar dom 0,63kr/kWh.någon möjlighet att byta rakt av nämns inte.
BBa
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Vem sätter upp 13 kvm solceller på taket? Mitt halva tak är på 60 kvm och producerar ett stort överskott sommartid som jag kan ta ut när som helst på året men helst nattetid när landets effektförbrukning är som lägst.
Jo, men det är ju bra att DU verkar ha löst dom flesta av dina elbehov. Nu trodde jag att jag var tydlig med att 13 kvm bara var ett exempel för att matcha just 2300W (ett normalt 10A uttag) men eftersom det uppenbarligen misstolkades så måste jag ha varit otydlig med det. Annars får du gärna ha hur mycket solceller du vill/kan ha. Jag har absolut inget emot solceller.

Att du kan ta ut det lagrade överskottet när som helst på året är inte heller någon överraskning men hur mycket överskott kan du lagra från den soliga sommaren för att göra av med under den, ofta, molniga och mörka vintern? Räcker verkligen överskottet till för att driva en elbil eller är det bara ett välkommet komplement?
Hur mycket man får ut beror på så många faktorer och det är inte alltid lätt att hitta dom senaste rönen men solinstrålning borde inte förändras så mycket under åren.

Följande hittade jag:
Den totala mängden instrålad solenergi (per månad) varierar mycket kraftigt under året, dels på grund av att solen står högre på himlen under sommaren, dels på grund av att dagarna då är så mycket längre. Följande medelvärden [kWh/m2 ,mån] för åren 1987-94 gäller för en horisontell yta i Borlänge: Januari 10 Februari 28 Mars 65 April 100 Maj 162 Juni 163 Juli 164 Augusti 119 September 70 Oktober 33 November 11 December 6
Källa: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:612564/FULLTEXT01.pdf

SMHI verkar i stort bekräfta detta: Normal globalstrålning under ett år | SMHI

Vi behöver inte grotta ner oss i exakta siffror men för mig är det tydligt att solen skiner väldigt lite i åtminstone Borlänge under oktober till mars och jag har svårt att tro att Borlänge skiljer sig markant från andra svenska städer.

Jag har, liksom du verkar ha, ett ganska stort tak med ett bra söderläge men det är ju inte alla förunnat att kunna sätta upp solceller hur som helst. Att ha ett lagrat överskott som räcker hela vintern tror jag ingen har installerat hemma (det skulle vara en imponerande batteripark) och att lagra sommarens överskott hos någon annan producent trodde jag inte att man fick göra. Nej, solcellen är tyvärr fortfarande bara ett bra komplement till elstolpen.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen