• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Långt under hälften och inte så länge till, 2 reaktorer tas ur drift inom ett år.
Endast 6 reaktorer kvar av ursprungligt 12.
Lite sent kanske men bättre sent än aldrig.
"Mer än hälften" verkar vara klar överdrift samtidigt som "Långt under hälften" verkar vara en ännu större överdrift,
Källa: Kraftsystemet
Ekonomifakta (som möjligen inte är neutrala??) stöder i stort det som Energimyndigheten klargör med brasklappen att den elproduktionen visar år 2017 (Elproduktion - Ekonomifakta).
Att det bara ska återstå 6 reaktorer efter 2020 stämmer däremot (se bl.a. Kärnkraft - Energiföretagen Sverige).
Samtidigt kan man lätt fundera över om Sverige går mot strömmen eftersom ett stort antal länder verkar bygga fler kärnkraftverk, allt enligt IAEA (PRIS - Home).

Jag kanske har fel men för mig betyder inte ett påstående speciellt mycket utan någon form av källhänvisning som går att kontrollera. Naturligtvis finns det källfel också men det går ganska enkelt att bemöta.

För det var väl "fake news" som alla varnade för under valet..........?

Jo just det, själv blev jag lite förvånad över att vindkraften ändå stod för en så stor del av elproduktionen, trodde inte det. Måtte det blåsa och regna, eller kanske bara blåsa. :)
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag hittade inte den faktiska studien, men det verkar vara den vanliga visan, som vi sett ett flertal gånger, att någon försöker göra en uppskattning av elbilars utsläpp från ett livscykelperspektiv, och sedan är den någon annan stolle som försöker jämföra siffran som ramlar ut, med de deklarerade CO2-utsläppen från en vanlig fossildriven bil.
Om man skall räkna tillverkning och skrotning av en mercedes efter 15.000 mil och 10 år (realistiskt? nej.) in i siffrorna, samt utvinning, raffinering och transport av 9000 liter diesel så vinner elbilen oavsett elmix.

Men det är inte forskarnas fel (oftast) utan den som tolkar siffrorna som är fel. Och notera att det står Tesla i artikeln, att Mercedes, Audi och VW tillverkar likadana elbilar nämns inte alls.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Det kostar väldigt lite att göra lite enkel huvudräkning och trycka på några knappar i datorn. Och att argumentera för sin ståndpunkt håller hjärnan i trim!
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det kostar väldigt lite att göra lite enkel huvudräkning och trycka på några knappar i datorn. Och att argumentera för sin ståndpunkt håller hjärnan i trim!
Hur många batteri byten räknar du in i din kalkyl på 15.000 mil och 10 år för du påstår väl inte att en batteri uppsättning klarar detta. Vad kommer återvinningen av detta medföra för miljö konsekvenser?
Vad jag ser så verkar det mest vara tomma elladdnings platser man möter så var håller alla elbilar till. Prova att lösa nångra korsord jag tror det stimulerar mer för denna tråd gör nog ingen nytta.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Li-ion klarar under alla omständigheter 1000 cykler, och om man minskar cykeldjupet flera tusen cykler. Batteriet i artikeln är på 75kWh och räcker till 40 mil/cykel = 40.000 mil om man misshandlar det. Och det är inte bara i teorin utan har visat sig stämma fint i praktiken också, många teslataxi som rullar väldigt långt.

Nissan Leaf som har ett batteri som bara är en tredjedel så stort räcker också bara en tredjedel så långt, men Nissan lämnar 16.000 mil garanti i vissa länder. De första Nissan-elbilarna börjar vara 8 år gamla nu, och man hittar dem på blocket för drygt 100.000kr, och de är fortfarande funktionella även om man inte kommer lika långt med dem som när de var nya.

Och batterierna är inte sopor bara för att bilen är utsliten, så länge det finns cykler kvar går det att använda för stationär energilagring. T.ex. Renault har detta system 2017 - Second-life batteries med batterier som kommer tillbaka från batterileasing, och Tesla har sina "Powerwalls".

Så, för att i korthet besvara din fråga - noll batteribyten på 10 år och 15.000 mil. Om det är tillverkningsfel i t.ex. en enstaka cell så den slits ut, då byter man bara den cellen, inte hela batteripacket.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Li-ion klarar under alla omständigheter 1000 cykler, och om man minskar cykeldjupet flera tusen cykler. Batteriet i artikeln är på 75kWh och räcker till 40 mil/cykel = 40.000 mil om man misshandlar det. Och det är inte bara i teorin utan har visat sig stämma fint i praktiken också, många teslataxi som rullar väldigt långt.

Nissan Leaf som har ett batteri som bara är en tredjedel så stort räcker också bara en tredjedel så långt, men Nissan lämnar 16.000 mil garanti i vissa länder. De första Nissan-elbilarna börjar vara 8 år gamla nu, och man hittar dem på blocket för drygt 100.000kr, och de är fortfarande funktionella även om man inte kommer lika långt med dem som när de var nya.

Och batterierna är inte sopor bara för att bilen är utsliten, så länge det finns cykler kvar går det att använda för stationär energilagring. T.ex. Renault har detta system 2017 - Second-life batteries med batterier som kommer tillbaka från batterileasing, och Tesla har sina "Powerwalls".

Så, för att i korthet besvara din fråga - noll batteribyten på 10 år och 15.000 mil. Om det är tillverkningsfel i t.ex. en enstaka cell så den slits ut, då byter man bara den cellen, inte hela batteripacket.
Du skriver väl och klokt med mycket kunskap och till skillnad från de flesta som tillhör ’den andra sidan’ avslutar du aldrig med något om klimatkyrkan eller andra nedsättande tillmälen som tyvärr ofta används. Ditt sätt att hantera de som har problem med kunskap och därför gärna kommer med div mer eller mindre personliga påhopp är synnerligen hedrande!
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Tack Kristian676 för de orden. Att argumentera på internet är en intressant sport ;) Om man går på personangrepp och hårda ord kan man bara nå oavgjort, för vinst krävs att man övertygar motspelaren så att denne istället blir medspelare. På det sättet kan båda vinna och ingen förlora, fint va? :msn_wink:

Sen kan jag faktiskt hålla med om att det ligger något i klimatkyrka och överdrivna reaktioner på miljö- och klimatsidan, inte hos någon medlem här, utan jag tänker mer på Greta Thunberg, Al Gore m.fl. men det är lite utanför min intressesfär. Jag är mer intresserad av maskiner, processer och matematik.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tack Kristian676 för de orden. Att argumentera på internet är en intressant sport ;) Om man går på personangrepp och hårda ord kan man bara nå oavgjort, för vinst krävs att man övertygar motspelaren så att denne istället blir medspelare. På det sättet kan båda vinna och ingen förlora, fint va? :msn_wink:

Sen kan jag faktiskt hålla med om att det ligger något i klimatkyrka och överdrivna reaktioner på miljö- och klimatsidan, inte hos någon medlem här, utan jag tänker mer på Greta Thunberg, Al Gore m.fl. men det är lite utanför min intressesfär. Jag är mer intresserad av maskiner, processer och matematik.
Greta T har väl inte nån annan agenda än att få politikerna att följa forskning o vetenskap och göra det politikerna tidigare lovat vid div klimatkonferenser. Det borde ju vara rätt okontroversiellt. Men som sagt, keep up the good work!
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Skall ärligt erkänna att jag inte har tagit mig tiden att analysera exakt vad Greta Thunberg har sagt och gjort, utan, kanske orättvist, klassificerat det som en uppmärksamhetssökeri, möjligtvis påhejat av några föräldrar i bakgrunden.
Men nu får jag väl ta och läsa på då!

EDIT: Okej, jag kan sympatisera med hennes ståndpunkt, men utifrån vad hon säger verkar hon ha en lite för enkel mental modell av hur världen fungerar.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sen kan jag faktiskt hålla med om att det ligger något i klimatkyrka och överdrivna reaktioner på miljö- och klimatsidan, inte hos någon medlem här, utan jag tänker mer på Greta Thunberg, Al Gore m.fl. men det är lite utanför min intressesfär. Jag är mer intresserad av maskiner, processer och matematik.
Gretas engagemang skapar främst en medvetenhet hos ungdomar som fortfarande har ett öppet sinne!
De flesta pensionärer, främst manliga, tycks ha stelnat i en form från tidigare åldrar.
Om påven finns gott hopp, åtminstone i miljöfrågan.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Gretas engagemang skapar främst en medvetenhet hos ungdomar som fortfarande har ett öppet sinne!
De flesta pensionärer, främst manliga, tycks ha stelnat i en form från tidigare åldrar.
Om påven finns gott hopp, åtminstone i miljöfrågan.
Eller är Greta Thunberg bara en budbärare åt T Thunberg hennes pappa. Vilket kanske inte gör budskapet annorlunda men kanske sprängkraften blir betydligt mindre.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Eller är Greta Thunberg bara en budbärare åt T Thunberg hennes pappa. Vilket kanske inte gör budskapet annorlunda men kanske sprängkraften blir betydligt mindre.
Det är väl en alldeles typisk killgissning, var är substansen i din gissning? Du försöker ju bara misstänkliggöra utan nåt som helst belägg. Tragisk debattnivå på ditt inlägg.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det är väl en alldeles typisk killgissning, var är substansen i din gissning? Du försöker ju bara misstänkliggöra utan nåt som helst belägg. Tragisk debattnivå på ditt inlägg.
Det är nog en sanning som jag hoppas kommer fram och jag tycker inte du kan bedöma om debatt nivån är låg
eller relevant för du vet ju inte heller om detta sant.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är nog en sanning som jag hoppas kommer fram och jag tycker inte du kan bedöma om debatt nivån är låg
eller relevant för du vet ju inte heller om detta sant.
Om du inte kan vederlägga vad jag skrivit, så är det bara hitte på och ett försök att misstänkliggöra Gretas engagemang som du sysslar med. Du avslöjar dig själv. Och debattnivån som du håller dig till (misstänkliggöra utan annat bevis än din gissning) kanske du tycker är på högsta nivå. Det råder det dock olika meningar om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen