• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du har ikke mange km til grensen :D Sønnen vurderer å bytte ut sin 4 år gamle Tesla S85D, men tester forskjellige biler nå - alle elbiler. Får se om det er noe nytt når jeg er i Norge en tur i mai.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Autopiloten går inte att aktivera om det inte framgår tydligt var vägens filer är. Ibland blir man förvånad hur duktiga kamerorna och dataprogrammet är, men helt snötäckt väg klarar den inte. Än. Man får köra själv eller vänta på plog- och saltbilen. Gissar på att ingenjörerna prioriterar de miljoner kunder som har mestadels barmark framför några tusen kunder i norra norden.

Min erfarenhet på vintern är att sensorerna i fronten kladdar igen av snömodd, och hela systemet släcker ner, undrar hur Tesla löst detta?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ovanligt att inte höra motorljud, och lite tråkigt.

Teslan ville vara med i nästan 6 minuter sen larmade den, tråkigt på en så dyr bil :(
År det tråkigt att kunna ha samtalston i 225 km/h?
Jag hörde inget larm förutom att standarddäcken protesterade i de värsta kurvorna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
mulig radar modulen fikser snømodd, mener Tesla har mange typer sensorer - fra kamera via ir til radar. Kamera og ir blokkere fort, men radiobølger ser gjennom litt is og snø.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har svårt att se att självkörande bilar skall kunna fungera ute i vanliga vardagstrafiken innan alla vägar är helt anpassade för det. Med anpassade menar jag helt avskärmade från allt runt omkring. Nästan som en tunnelbana över jord. Lär dröja många många år.

Vem vill sitta med näsan i instrumentbrädan bara för att bilen tvärnitar på motorvägen bara för att en plastpåse blåser in på vägen eller för att det finns kossor eller hästar som rör sig mot vägen i en hage precis bredvid.
Finns massor med exempel där den mänskliga hjärnan behövs för att kunna tolka miljön och dra rätt slutsatser. Det finns troligen heller ingen biltillverkare som är villig att ta på sig ansvaret och verkligen hävda att bilen kör helt själv. Visioner är en sak men sen skall det ju fungera i praktiken också.
Idag utreds det om föraren gjort fel vid en allvarlig olycka, i ett helt självkörande scenario blir det bilen/biltillverkaren som utreds och kanske får stå till svars....Tror inte tillverkarna är intresserade av det.
Som sagt, möjligen om många år men då kanske i en helt annan infrastruktur.
Det är vad jag tror. Och tror gör vi ju i hela tråden:)

För övrigt tycker jag det här var en tiopoängare.:D :
Man brukar benämna bilar efter det bränsle som dom drivs med ex gasbil,bensinbil och dieselbil. Eftersom el inte är ett bränsle kanske kolbil eller uranbil skulle vara mer passande eftersom dessa bränslen dominerar vid el-generering.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Mycket är oklart med självkörande fordon men snart är det dags för beslutsfattarna att ta ställning. Tekniken finns och snart också 5G som är en förutsättning för sakernas internet.

Sakernas internet, eller ”Internet of Things”, innebär att fler och fler maskiner och prylar blir uppkopplade. Det handlar om allt från kylskåp, offentliga toaletter till hela byggnadskomplex och bilar. Parallellt med utvecklingen av sakernas internet sker också mycket forskning kring autonoma fordon, som självkörande bilar och bussar.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag har svårt att se att självkörande bilar skall kunna fungera ute i vanliga vardagstrafiken innan alla vägar är helt anpassade för det. Med anpassade menar jag helt avskärmade från allt runt omkring. Nästan som en tunnelbana över jord. Lär dröja många många år.

Vem vill sitta med näsan i instrumentbrädan bara för att bilen tvärnitar på motorvägen bara för att en plastpåse blåser in på vägen eller för att det finns kossor eller hästar som rör sig mot vägen i en hage precis bredvid.
Finns massor med exempel där den mänskliga hjärnan behövs för att kunna tolka miljön och dra rätt slutsatser.

Autobroms med fotgängardetektering är mer eller mindre standardutrustning på nya bilar. Har aldrig hört att de tvärnitar för hästar i hagar eller plastpåsar i vinden. Däremot stolliga människor som bromsar när de inte skall, och inte bromsar när de borde finns det gott om!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vad gör vi om tekniken krånglar, tänk så lätt det blir att saboterar i stort sätt allt om vi skall lite på nätet.
I vissas värld krånglar den aldrig
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
År det tråkigt att kunna ha samtalston i 225 km/h?
Jag hörde inget larm förutom att standarddäcken protesterade i de värsta kurvorna.

Tydligen var det bromsarna som larmade på överhettning, de är troligen inte dimensionerade för extrem körning, men väldigt bra presterat ändå, bara 10sek. efter modell S :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tydligen var det bromsarna som larmade på överhettning, de är troligen inte dimensionerade för extrem körning, men väldigt bra presterat ändå, bara 10sek. efter modell S :)
Du kan ha rätt men på elbilar är det nog motorn som bromsar, ibland till stillastående.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du kan ha rätt men på elbilar är det nog motorn som bromsar, ibland till stillastående.

Jo vid normal körning, och mjuk inbromsning är det elmotorer som bromsar.
Aktuell Tesla stoppar 100-0km/h på 40m, med vanliga bromsarna, bra.
Likadant stopp med elmotor, blir 3-dubbla sträckan.

Men det är inget ovanligt med överhettning av bromsar på ringen med personbilar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Autobroms med fotgängardetektering är mer eller mindre standardutrustning på nya bilar. Har aldrig hört att de tvärnitar för hästar i hagar eller plastpåsar i vinden. Däremot stolliga människor som bromsar när de inte skall, och inte bromsar när de borde finns det gott om!

Det är väldigt stor skillnad på autobroms för fotgängare i låg fart i stan (där den fungerar) och en självkörande bil som skall hantera landsvägs och motorvägskörning. Är det en älg som är på väg över? Är det en stor sten som ligger på vägbanan ? Tvärnit eller plötslig undanmanöver.... Oj det var visst bara en McDonaldspåse...
Är det självkörande så är det annars är det ju bara assisterande precis som vi har idag. Jag har själv autobroms m.m. i min bil.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Nej, exakt samma teknik! Bara att radarn har fler lober och snabbare processorer till kamerorna. Det finns så vitt jag vet bara ett par underleverantörer och de säljer hela systemet som ett paket som biltillverkaren integrerar. Från systemet kommer avstånd, riktning och klassificering av föremål t.ex bil, fotgängare, älg, hastighetsskylt, sedan är det upp till biltillverkaren att programmera order till bilens övriga system, t.ex. varning i instrumentklustret eller full broms.

Ibland klassificerar systemet fel, men det är inte så vanligt, och en plastpåse blir inte en älg. Ett uppmärksammat fall var en Tesla som körde under en vänstersvängande trailer, då den klassade lastbilens sida felaktigt, den trodde det var en stor vägskylt... Lastbilschaffisen skulle inte svängt vänster där han gjorde, och trailern hade inget underkörningsskydd, så radarn såg "fri väg" under trailern.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nej, exakt samma teknik! Bara att radarn har fler lober och snabbare processorer till kamerorna. Det finns så vitt jag vet bara ett par underleverantörer och de säljer hela systemet som ett paket som biltillverkaren integrerar. Från systemet kommer avstånd, riktning och klassificering av föremål t.ex bil, fotgängare, älg, hastighetsskylt, sedan är det upp till biltillverkaren att programmera order till bilens övriga system, t.ex. varning i instrumentklustret eller full broms.

Ibland klassificerar systemet fel, men det är inte så vanligt, och en plastpåse blir inte en älg. Ett uppmärksammat fall var en Tesla som körde under en vänstersvängande trailer, då den klassade lastbilens sida felaktigt, den trodde det var en stor vägskylt... Lastbilschaffisen skulle inte svängt vänster där han gjorde, och trailern hade inget underkörningsskydd, så radarn såg "fri väg" under trailern.

Ja den grundläggande fysiska tekniken finns men inte förmågan att tolka informationen tillförlitligt och dra rätt slutsats under alla dom olika förhållanden och variabler som kan förekomma i dagens trafik och ute på dagens vägar. I varje fall inte tillräckligt för att man skall kunna lägga sitt och andras liv helt i automatikens händer.

Du och jag ser förmodligen direkt att det är en häst som springer mot vägen där på ängen på sidan och vi vet att den med största sannolikhet är i en hage, för vi har sett flera innan, och att det finns någon form av staket mot vägen som inte går att se. Vi stannar eller bromsar inte men en självkörande bil har nog mycket svårt att skilja det från en älg till 100%. Sen skall den dessutom lista ut att det är ett staket och att "djuret" därmed inte kommer att springa den sista metern upp på vägen. Tvärnit på bilen eller häftig undanmanöver, kanske bara en inbromsning.
Den skall ju köra åt oss så om den bedömer det som en möjlig fara så skall ju faran undvikas till varje pris.

Samma om något föremål ligger på körbanan. Det har hänt många gånger att man överraskats av något som ligger på vägen precis framför en. Skillnaden på en stenbumling eller en brun McDonaldpåse är nog inte helt lätt att se för en bil. Stenar finns i många former och färger och en McDonalspåse kan vara hur skrynklig som helst. Vi ser det förmodligen ganska fort och gör en riskbedömning att kanske hellre köra över McDonaldspåsen, som är mjuk, än att kasta sig över i filen bredvid eller tvärnita mitt i trafiken. Bilen väljer förmodligen hellre det "säkra" alternativet och bestämmer sig för att göra en undanmanöver eller slå på tvärnit.

Sen har vi ju allt det där med väder och väglag.
Jag tror absolut på självkörande fordon men jag tror miljön måste vara otroligt kontrollerad och skyddad för att vi skall kunna "släppa ratten" och ansvaret fullt ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen