• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Följa floden Rhen

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Maj förra året åkte vi efter Moseldalen och uppskattade den resan med tips från Jappes lilla Moselboka.
Har nu funderingar inför sommaren om att följa Floden Rehn. Tittar man på ställplats kartor är det långtifrån samma utbud som Mosel och då är funderingarna om det är något som ni rekomenderar att följa denna flod. Gärna tips på guldkorn mottages. Häggen från ett kallt men soligt Umeå
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Jag gillar Rhen nog mera där finns massor att se tex från Koblenz söderut. Mycket vackra vyer fina gamla städer med tex tekniska museer I Sinsheim, Speyer och annat tidsfördriv. Loreley Rudesheim St.Goar Bacharch Bingen och många andra. Även Neckar floden är mycket vacker. Vi åker mera sällan till Mosel väljer Rhen mest eller båda första resa -86 sen nästan varje år via ena dera floden. Vi igen har inte nå bekymmer med att övernatta då vi kör med 6 m plåtis kan ta vilken parkering som hellst.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns inte lika många broar över Rehn som Mosel, man får bestämma sig vilken sida man föredrar,möjlighet finns att ta färja över på vissa ställen (5-10Euro), Loreleyklippan får man inte missa floden är som krokigast här, mitt emot på klippan finns en bra camping där man kan studera den livliga båttrafiken(men då ska man ju över floden)20180528_193329.jpg
 
Senast ändrad:

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Hej Häggen!

Det är klart att du ska åka längs Rhen! Det finn så otroligt mycket fint att se och uppleva. Vi har gjort Rhen flera gånger med både egen båt och med husbil. Mitt förslag är att du hakar på i Köln där finns en hygglig ställplats på promenadavstånd från Kölnerdomen som man ska se! Fortsätt uppför på västra sidan till Koblenz där man ska se till att besöka ”Deutche Eck” där Mosel rinner ut i Rhen. Fortsätt sedan förbi Boppard till St Goar där finns ett par ställplatser där man med fördel lämnar bilen och åker över till fots med färja till östra sidan och promenerar upp till Lorelei, utsikten är väl värd besväret. Pannkaksbåten i byn kan rekomenderas. Fortsätt ner till Bacharach som har en bra ställplats, eller fortsätt ner till Bingen där man kan ta färja över till Rüdesheim om man vill äta riktigt maffiga Sweinehckse och uppleva en riktig turistfälla. Hela vägen från Koblenz och hit slingrar sig floden nere i en fåra och omges av hänförande scenerier som gör att man bara måste stanna lite var stans och bara njuta av landskapet. Efter eventuellt besök i Rüdesheim, rekommenderar jag fortsatt färd via Mainz eller snedda ner mot Worms och därifrån vidare söderut ner till Mannheim – Heidelberg – Speyer (Omnänt i tidigare inlägg) I denna triangel finns ännu mer att se och uppleva.

Fortsätt du sedan ytterligare några mil söderut så har du Alsace på västra sidan Med Strasbourg och hela härliga vinlandskapet ner till Colmar och på östra sidan floden har du Schwartswald. Det här området har ju så mycket att se och uppleva så det är väl värt en egen resa.

Det är inget att fundera på – ÅK!
 
Toppen