• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvatten i tank?

P

Pilote630

Guest
Är ny husbilsåkare!
Vilket är bäst att göra när det gäller färskvatten, tömma ut vattnet när man kommer hem och inte skall ut igen på några veckor eller fylla upp så det är full tank med färskvatten?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi försöker alltid ta med lagom mycket vatten till resan vi tänker göra, om det finns vatten kvar när vi kommer hem tömmer vi tanken noggrant, för att sedan fylla på friskt vatten till nästa resa. Vi använder vattnet till allt, även att dricka, inga tillsatser, har aldrig haft problem trots flitigt resande året runt! :)
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Jag tömmer alltid färskvattentanken när vi är nära hemmet. Brukar öppna och tömma nån mil hemifrån om det går rent praktiskt. Sen när man kör den sista biten så åker det sista restvattnet ut. Väl hemma öppnar jag skruvlocken, lägger i lite hushållspapper om det finns lite kvar. Torr fin tank inför nästa resa. Skulle aldrig kunna låta vattnet ligga kvar, speciellt inte nu när temperaturen är +20.
Lite besvär men värt det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag dricker hellre kallt vatten från kylen än från ljummen HB-tank i Spanien där vattnet luktar klor som i en simhall. För det ändamålet är jag villig att offra runt 2€ för 6x1,5 liter då vattnet är fräscht pga stor omsättning. Te och kaffe samt matlagning och sköljning av grönsaker/sallad, fungerar hur bra som helst. Ingen av oss har haft några som helst problem heller...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag dricker hellre kallt vatten från kylen än från ljummen HB-tank i Spanien där vattnet luktar klor som i en simhall. För det ändamålet är jag villig att offra runt 2€ för 6x1,5 liter då vattnet är fräscht pga stor omsättning. Te och kaffe samt matlagning och sköljning av grönsaker/sallad, fungerar hur bra som helst. Ingen av oss har haft några som helst problem heller...

Men du är väl inte alltid i Spanien? :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nej, som tur är Montreal! Under sommaren tankar vi färskvattentanken på hemmaplan och sen blir det Norge med världens godaste vatten. Vi tömmer aldrig tanken, bara fyller på...

Har ingenting emot att dricka från HB-tanken, vi sköljer ändå grönsaker, lagar mat, blandar vatten med citron osv., men av gammal vana, det finns alltid en 6-pack 1,5 liters PET-flaskor där 1-2 st. alltid har sin egen plats i kylen (gott som natt-vatten). Min käresta har dessutom en hel drös Coca-Cola zero "för säkerhets skull" och jag vet inte hur jag ska tala henne till rätta så hon slutar att förgifta sig själv!!!

mix.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Att ta med sig ”lagom” mycket vatten finns inte i min värld!
Vattnet skall räcka till disk, dusch, tvätt, toa och matlagning (kokt).
Dricksvattnet köper jag på flaska, helst med kolsyra för 19 cent, panten kostar mer.
Har man en gång drabbats av Montezumas hämnd dricker man aldrig mer dåligt okokt vatten. Någonsin!
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att ta med sig ”lagom” mycket vatten finns inte i min värld!
Vattnet skall räcka till disk, dusch, tvätt, toa och matlagning (kokt).
Dricksvattnet köper jag på flaska, helst med kolsyra för 19 cent, panten kostar mer.
Har man en gång drabbats av Montezumas hämnd dricker man aldrig mer dåligt okokt vatten. Någonsin!

Vi kan få med 205 liter vatten om vi vill, men varför skall man släpa på nära 150Kg extra vikt när man vet att 60 liter räcker när man gör en weekendtrip? Sådant lär man ju sig av erfarenhet om man är lite uppmärksam. Om paniken annars infinner sig finns de ju vatten att få tag på både här och där! :)
Om inte annat kan man ju tänka på miljön och plånboken, 150kg extra drar väl någon deciliter per mil?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mye av flaskevatnet som selges kommer fra lokalt vatnverk der fabrikken ligger, Bonaqua (Coca Cola kildevatn) i Norge tappes fra Nedre Romerike Vannverk som henter sitt vatn i Glomma. Vatnverket renser vatnet både mekanisk og kjemisk og Coca Cola filtrerer en ekstra gang før det tappes på flasker.

Det finnes vatn som hentes fra andre kilder, Olden brukervatn fra en isbre etter filtrering i noen meter med sand. Farris henter sitt fra en kilde inne på fabrikkområdet. som oftest er slikt vatn fra kilder ubehandlet.
 
Toppen