• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färje- & Broavgifter i Norge

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Vi har funderingar på att rulla in i Norge (passera straxt norr om Lillehammer vaster ut för att därefter fortsätta väster- & norrut upp mot Ålesund för att därifrån åter vika tillbaks mot Sverige med slutmål Luleå).

Vi har idag en husbil med totalvikt 4500kg och längd 7,73m. Förra gången vi körde i Norge (2013) var med en mindre bil (3400kg/6,4m) varför vi nu eftersöker information om hur kostnader för färjeresor och övriga bomavgifter ser ut. Jag har sökt på nätet men lyckas inte hitta några uppgifter på tex. färjekostnader.

Vi har idag INTE BroBizz och/eller EasyGo. Tveksamt om vi skulle hinna fixa det (leveranstid?) OM det nu blir SÅ mycket billigare?

Någon som har tips på var vi kan hitta information om kostnader för tex. färjor I Norge?
Och hur stor är prisskillnaden (färjor I Norge) med BroBozz vs. utan?

Mvh!
// Niklas
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Här kan du se exempel på färjekostnad och fordonslängd. Vet ej vilka färjor du tänkt ta men googla på ”färja” och de två orterna så får du träff.
Molde-Vestnes - Fjord1

Se till att komma tidigt på dagen till Ålesund, igår var ställplatsen full redan kl.14! :swoon:

//Ulf
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Här kan du se exempel på färjekostnad och fordonslängd. Vet ej vilka färjor du tänkt ta men googla på ”färja” och de två orterna så får du träff.
Molde-Vestnes - Fjord1

Se till att komma tidigt på dagen till Ålesund, igår var ställplatsen full redan kl.14! :swoon:

//Ulf

Super, tack för länken!
Hmm, har inte ens funderat på ställplats. Var ligger den?

Edit: Glöm frågan jag hittade den! :)

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Brobizz fungerar endast på vägavgifter, åtminstone har jag alltid betalat färjorna med kreditkort, man har ändrat vägavgifter så det är samma avgift tung/lätt bil.
 
Toppen