• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare i Husbilen ?

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Det ska erkännas att det var länge sedan jag tog körkort så jag förutsätter att du har rätt i att reglerna har ändrats, jag har dock aldrig sett det varken i verkligheten eller i någon av alla papper som vi får från transportstyrelsen på jobbet. Så med det sagt, jag kan ha fel i det.... trots 23 år i branschen...

Då kvarstår problemet.... behöver man ett C eller C1 för att få köra personbil klass 2 (saknas hävdvunnen rätt) över 3500kg totalvikt, så är det väl inga problem att ta det har man kunskap nog för att köra buss så är det väl bara att åka in på trafikverket och avlägga prov.

Om du har svårt för BiB så är jag inte intresserad av det...
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Ledbuss har aldrig räknats som buss med släpvagn. En släpvagn är lätt att koppla bort, det är inte bakre delen på en ledbuss. Det skulle se konstigt ut med en ledbuss utan bakdel.:D
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Var och regbesikta min bil för en kraftigare dragkrok som tar 3500 kg.
När allt var klart frågade jag besiktningsmannen om färdskrivare han sa
Det behövs inte i tunga husbilar det är ju en PB.
Det var i Högdalen Patrik Malmberg heter han.Mvh stavgård
 
Toppen