• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare i Husbilen ?

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Detta är ytterligare en konsekvens för förare av husbilar över 7,5 ton på grund av hur reglerna ska tolkas. Jag har personligen svårt att tänka mig att dessa konsekvenser har varit syftet med lagstiftningen. Finns det någon bättre vila än den man kan få i en husbil? Husbilskollektivet borde gå samman och verka för en regeländring. Samtidigt inser jag att det kan bli svårt att påverka i denna fråga då gruppen med husbilar över 7,5 ton är en bråkdel av gruppen husbilister, som har så svårt att ena sig i många frågor och som en följd därav har så svårt att driva frågor, påverka aktörer och myndigheter och få ändringar till stånd.

När det gäller husbilar så finns det ju så många konsekvenser som kan uppfattas om märkliga när det gäller olika regelverk, särskilt när det gäller tyngre fordon. Exempel på detta är att man kan köra dessa tunga fordon med ett vanligt B-körkort och att man kan köra dem i samma hastigheter som vanliga personbilar, åtminstone i Sverige. Ska vi arbeta för ändringar av dessa regelverk också eller ska vi ta det onda med det goda?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Så här svarar Transportstyrelsen angående möjligheten att ta sin dygnsvila i husbilen:

Hej!
Det är samma regler för en husbil med totalvikt som överstiger 7,5 ton som det är för den som kör tung lastbil i jobbet. Dvs att man får ta vilan i fordonet om det är utrustat med sovplats.

Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy

Pålle
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Så här svarar Transportstyrelsen angående möjligheten att ta sin dygnsvila i husbilen:

Hej!
Det är samma regler för en husbil med totalvikt som överstiger 7,5 ton som det är för den som kör tung lastbil i jobbet. Dvs att man får ta vilan i fordonet om det är utrustat med sovplats.

Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy

Pålle

Nu är det ju så att det finns lite olika tolkningar av reglera,
Och en ska INTE lyssna på vad första bästa person på någon myndighet råkar svara.
Om en läser artikeln så står det lite mera info.

Polisens nuvarande tolkning är att REDUCERAD veckovila får tas i lastbilen, dock en "normal" veckovila.
Nu är det ju komplicerat att kontrollera detta, och det är nog inte semestrande husbilister som ligger högst på den listan.
Utan snarare lastbilschaufförer som får bo flera veckor i sina "små" lastbilshytter.

Men spännande scenario att polisen gör gryningsräder på campingarna i sommar...
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Nu kastar jag väll på mer bränsle på diskussionen?

Ett sätt för lastbilschaufförer att kringgå detta, är att sova i varandras bilar, då sover man ju inte i "sin" lastbil.

Har man husbil och känner sig osäker, gör likadant eller slå upp ett tält bredvid och sov där.

Skulle gissa att ingen myndighet är intresserad av var du sovit i en husbil om du inte påpekar att du kanske gör fel.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Så här svarar Transportstyrelsen angående möjligheten att ta sin dygnsvila i husbilen:

Hej!
Det är samma regler för en husbil med totalvikt som överstiger 7,5 ton som det är för den som kör tung lastbil i jobbet. Dvs att man får ta vilan i fordonet om det är utrustat med sovplats.

Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy

Pålle

Dygnsvila är inga problem att ta i fordonet, nu gällde det veckovilan.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Nu kastar jag väll på mer bränsle på diskussionen?

Ett sätt för lastbilschaufförer att kringgå detta, är att sova i varandras bilar, då sover man ju inte i "sin" lastbil.

Har man husbil och känner sig osäker, gör likadant eller slå upp ett tält bredvid och sov där.

Skulle gissa att ingen myndighet är intresserad av var du sovit i en husbil om du inte påpekar att du kanske gör fel.

Läser man lagen så står det i fordon, då gäller det väl alla fordon även grannens.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Jag skickade länken till tidningsklippet till Jimmy Danielsson på "Sektion Regelinformation" på Transportstyrlsen, som jag anser vara väl insatta i den här typen av frågor.

Pålle
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

En fråga till Master och andra är, vad händer om man sover i en annans bil. Så gjorde vi redan på 70-talet för att komma undan lagens män. Säger inte att det var bra, men nöden har som bekant ingen lag. Och som journalisten skriven i "länken ovan" så har inte förarna själva råd med hotell. Att vi inte skulle få vila ut i husbilen verkar helt coco. Somliga bor ju där. Har någon hört talas om polis som kollat husbilsförare som sover i sin stora bil? Jag har levt efter devisen att lagar är till för att följas när de är rimliga, annars får man använda sunt förnuft och lita på sitt eget omdöme.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Ingrid och Pålle, delge oss svaret sedan. Om självklart har vi som läst länken fattat att det handlar om veckovila, men det fanns bekymmer även med vilotider när vi körde på Rom och Barcelona. Vi hjälpte varandra. :spinny:
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Jag har bara återgett vad som står i lagtexten. Jag tror inte att husbilsägarna med fordon över 7.5 ton behöver vara särskilt oroliga. Polisen lägger inte ner några resurser på dessa.

Vad man vill komma åt är ju den illojala konkurrensen mellan de svenska åkeriföretagen och de utländska åkarna. Det är väl inte rimligt att förare från Bulgarien, Rumänien, Makedonien etc. skall behöva bo i sina lastbilar på en skitig parkering i ett industriområde.

Man måste på något sätt komma åt detta och att dessa förare skall få en drägligare tillvaro och en lön som motsvarar deras omkostnader för att leva och försörja sina familjer.

Det fuskas otroligt mycket med kör och vilotider och det är väl en följd av att transportbranschen blöder med pressade transportkostnader etc.

Kenneth
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Man kan köra dessa fordon med ett B-körkort men inte med ett D-körkort .
Inlägget var menat att citera Jokins inlägg.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Man kan köra dessa fordon med ett B-körkort men inte med ett D-körkort .
Inlägget var menat att citera Jokins inlägg.

Så du har D men inte C eller B? Då har du ett förfalskat körkort....
Har man D så har man B....
 

Bilagor

  • 2017-03-03_19.42.37.jpg
    2017-03-03_19.42.37.jpg
    618,3 KB · Visningar: 0

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Så du har D men inte C eller B? Då har du ett förfalskat körkort....
Har man D så har man B....
Jag har aldrig påstått att jag inte har ett B-körkort vart har du fått det ifrån
Men har du ett B-körkort taget efter 1996 och ett D-körkort så får du inte köra en husbil över 3.5 ton trots att man har ett D-körkort och är van att framföra ett tungt fordon. Den personen har nog större erfarenhet än en som enbart har ett B-körkort taget före 1996.
Bara för att förtydliga så har jag BE C DE men det finns ju även dom som har B DE och inte får framföra tyngre husbil än 3.5 ton
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Jag har aldrig påstått att jag inte har ett B-körkort vart har du fått det ifrån
Men har du ett B-körkort taget efter 1996 och ett D-körkort så får du inte köra en husbil över 3.5 ton trots att man har ett D-körkort och är van att framföra ett tungt fordon. Den personen har nog större erfarenhet än en som enbart har ett B-körkort taget före 1996.
Bara för att förtydliga så har jag BE C DE men det finns ju även dom som har B DE och inte får framföra tyngre husbil än 3.5 ton

Stämmer verkligen detta ??

Jag klarar mej iofs ändå
A.BE.C*.DE.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

D-behörighet är intressant, man får köra ex. ett 24 tons fordon med 75 passagerare men inte en personbil som väger 3550 kilo.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

D-behörighet är intressant, man får köra ex. ett 24 tons fordon med 75 passagerare men inte en personbil som väger 3550 kilo.

Du har lite fel, man kan ha fler passagerare!
Jag får ha 92 i min buss.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

...
 
Senast redigerad av en moderator:

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Och om du gjort din hemläxa så vet du att ett D ger att du har ett C...
Du kan inte ha ex. BE D... då har du BE C D har du D så har du C & B
Nä du kan inte ha B DE....Har du DE så. ...
Då har man BE C DE. Eller BE CE DE ... med en liten parantes för att man kan ha ett A oberoende av dom andra
Nu är det nog dags att du stänger korken på baginboxen och återkommer till nutid.
Före vi antog en rad EU bestämmelser, någon gång på slutet av 90-talet så fick man C om man tog D, och tog man även DE så fick man BE men INTE CE eftersom det är stor skillnad på hur man klassade bussar och lastbilar. Då räknades en ledbus (18m) som Buss med släpvagn (påhängsvagn) och fodrade DE, idag räknas det som "Buss" och fodrar endast D. Idag får du inte heller C om du tar D, eftersom man särskiljer på personbefodran och tunga fordon i allmänhet.
Jag hade tur som fick BE och C när jag tog mitt D - kort. Nu tar man varje körkorts klass var för sig och får inget på köpet.
 
Senast ändrad:
Toppen