• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fälgvikt

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hejsan ! Är det nån som vet om det är viktskillnad mellan stål och aluminiumfälgar och om det är stor skillnad ???
Med soliga vårhälsningar
Hasse & Ingegerd
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fälgvikt

Jag har bytt från stål till aluminium för att det skrivits att de skulle vara lättare. Jag bytte däck samtidigt och det är möjligt att däcken vägde mera än de gamla för totalvikten för gammalt däck med stålfälg och nytt däck på aluminiumfälg var nästan på grammet samma.

Det är ju möjligt att vikten skiljer mellan olika aluminiumfälgar men det kan knappast vara fråga om stora skillnader.
 

Leffe Eng

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Piteå
HBK-Nr
14523
Medlemskap
2024
Sv: Fälgvikt

Hej!
Förra sommaren köpte jag nya MAK lättmetallfälgar till husbilen. Jag vägde hjulen (däck och fälg) och jämförde med stålfälgarna som suttit på husbilen tidigare, men det var inte så stor skillnad i vikt. Jag minns idag inte exakt, men lättmetallfälgarna var endast marginellt lättare än dito stål. Detta kan kanske bero på att lättmetallfälgarna är förstärkta. De är alltså tyngre än lättmetallfälgar till en vanlig personbil.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Den enda fördelen med en alu-fälg (som jag ser det) är att den har bättre värmeavledning från däcket än en stålfälg pga bättre värmeledningskoefficient & så är den i allmänhet snyggare också.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alufälgen är dessutom mer öppen vilket ökar värmeavledningen ytterligare, men viktbesparingen som frågas är ett par kilo för 4 hjul.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det finns en stor fördel med LM fälgar, det är att dom är garanterat runda! Har man vibrationer i bilen så är det första man tittar på är att hjulen är runda, ofta är det plåtfälgarna som är orsaken. En stor anledning till att det ligger LM fälgar som orginal på personbilar är helt enkelt att det blir så mycket komfortproblem med plåtfälgar.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
"Hejsan ! Är det nån som vet om det är viktskillnad mellan stål och aluminiumfälgar och om det är stor skillnad ???"

Bytte från Fiat stålfälgar 16" till MAK lättmetall och monterade om samma däck.
Min viktbesparing blev c:a 3 kg per hjul, totalt 12 kg.
Obs, baserat på mina egna erfarenheter och en badrumsvåg som enda tillförlitliga mätinstrument. ;)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tycker samma, förstår liksom inte vitsen med detta. Jag har bara sett en så trasig fälg en gång, det var en Porche som i väldigt hög fart kört in i ett viaduktfundament på autobahn.
 
Toppen