• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fälgar

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,5 td 95hk
Årsmodell Chassie: 1991
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: Kontiki 640/6
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1991
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej
Söker uppgift om fälgbeteckning på min Swift. I dag sitter det AL fälgar och hittar ingen vettig beteckning. Tänkte skaffa beg plåtfälgar o sätta på vinterdäck, men den är så trång i hjulhuset bak, så det måste vara originalmått på fälgarna. Däcken skall vara 195/75/R16C, lite svår bredd på dem. Om någon har sådant liggandes hemma, så hör av er, eller tips var jag hittar info. De flesta nätfirmor jag kollat på, har inte ens mitt reg nummret med.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, eftersom det är en äldre Ducato från -91 och du skall ha 16" fälgar till den så måste du säkra om det är 118 m.m. eller 130 m.m. bultcirkeldiameter på hjulbultarna. Det är inte helt säkert vilket i alla lägen på äldre Ducato.
På lite nyare så hänger 16" fälgar samman med 130 m.m. och då finns det rätt gott om stålfälgar. Men 16" och 118 m.m. är rätt ovanligt och kanske svårt att få tag på som stålfälgar.
Så du inte till slut står med nya fälgar och däck som inte passar.
Ev. kanske du kan ta 15" fälgar om du har 118 m.m. bultcirkel, men med lite större däcksdim.
Men då måste du först kolla så att det går fritt vid bromsoken fram.

M.v.h. JANKRO.
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Finns ju ingen info på trafikverkets sida och däckfirmor vet inte något. Vilken bultcirkel o navmått kan jag ju kolla, men själva inpressningen och mått ifrån nav är ju värre, det är ju så trångt i hjulhuset, så man får inte in handen mellan däck o kaross. Det finns väl några i klubben som kanske har en lös omgång hjul som de kunde kolla på och se beteckning på. Får forska lite till.
Tack.:confused:
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Kan detta vara till någon hjälp?

Det borde finnas instansat på fälgen typ "6,5x16" samt "ET 68" och ET-numret anger ju inpressningsdjupet. Däremot anges inte själva bultcirkeln på något sätt. Det finns tips på nätet om hur man mäter. Jag mätte enligt alla instruktioner och med tumstock (inte särskilt noggrant alltså), fick fram att jag borde ha 5/130 till min Fiat 35L-15, men "Gummi-mojen" plockade fram en "tolk" och mätte bultcirkeln till att vara 5/118 och då beställde jag nya alu-fälgar enl hans rek. Det stämmer bättre överens med att jag har en Fiat 35 Light, då Heavy-chassiet har en kraftigare axel och därmed också bultcirkeln 5/130. (16 tum fälgar finns sådeles både i 5/118 och 5/130)

Om de nya fälgarna passade? Tja, det visar sig i vår, när jag plockar ut HB:n från vinterdvalan och monterar mina nya LM-fälgar :).
Då blir kanske mina stålfälgar 6,5X16 ET 68 ett saluobjekt, förutsatt att "Gummi-mojen" hade rätt ang bultcirkeln...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Toppen