• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra POI Editor tack och adjö

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
It’s time to say farewell….. All free and classroom Wikis will become inaccessible in 56 day(s). You must ensure any data that you require is exported before July 31st, 2018. For more information on how to do this, click HERE

Detta finns att läsa på deras sida.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dette var der de hadde dokumentasjonen, tjenesteleverandøren har lukket gratis tjenesten som ble benyttet. Hva som skjer med programvaren er det muligens noen som er bedre informert enn meg.
 
F

F.d. 14324

Guest
muligens noen som er bedre informert enn meg.

Skulle möjligen kunna vara jag då. ;)
Frank, lagringsplatsen där programmet distribuerades har lagt ner, men det är det lilla problemet.
Det stora problemet är att Turboccc som byggt EPE stanande upp i utvecklingen för ett par år sedan men trots det klev han fram och rättade till programmet när något slutade fungera.
Det jag hörde sist var att han inte mår så bra, det finns lite att läsa en bit ner i den här tråden: Extra POI Editor | POI Factory

V6.04 är den sista verisionen av programmet, det som syns gansla tydligt är att kartan är utgråad och grunden till det är att google ändrade förutsättningar för ett par månader sedan och det skulle behövas en justering i EPE för att komma till rätta med det.
Förutom att kartan inte visas som den ska så har jag inte sett något annat direkt problem, behöver du exe-filen V6.04 så har jag sparat ner den nånstans i röran.

mvh jocke
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Tack Jocke. Jag har den. men just att jag fick detta meddelande idag. Dels har Maps börjat strula på många sidor. Något med API. eller rättigheter. (snåla jävlar ha ha)
Jag har ett program som heter RouteConverterWindowsOffline det har nu börjar med Open Street istället.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En stoooor fordel med Route Converter Windows er at det er et Open Source prosjekt med mange utviklere. En kan kommunisere med utviklerne i et eget forum. Det mangler svensk språkdrakt, men finnes norsk og dansk :D

Online utgaven bruker google maps api, med de problemer det medfører - så benytt offline.

For batch konverteringer så finnes det en kommando linje utgave.
 
F

F.d. 14324

Guest
2843524 kilometer skulle sträckan bli om man åker till alla platser vi har i hbk enligt route converters föreslagna rutt, det fanns en knapp att trycka på, naturligtvis var jag ju helt enkelt tvungen att trycka på den... :oops::D
(de hade väl inte monterat en knapp där om det inte var meningen att trycka på den, eller?)

Jag antar att rutten inte beräknats som optimal rutt utan att den startar vid vald plats i filen och därefter till nästa plats i filen, osv.
Nu skulle det vara kul om det finns en knapp i stil med "optimera rutt", fast det skulle nog kunna knäcka vilken server som helst. ;)

upload_2018-9-26_18-18-22.png
 
F

Fd.16159

Guest
Efter att EPE började krångla med API för kartorna så kollade jag in GPX Editor. Den hade tidigare Google Maps men i den senare beta-utgåvan av programmet så är det OpenStreetMap. En fördel är att det går att lägga till egna kartleverantörer bl.a. HERE och då få satellitkartor. Kräver egen API nyckel men den går att få fritt från HERE.
Utvecklaren av progammet är aktiv på forumet Gpspassion.
Har bara provat programmet i mindre skala och det verka vara ok. Gillar att kunna växla mellan kartbilderna.
Bosse
 
F

F.d. 14324

Guest
Nån som känner till någon gpf-editor som även är bra för att redigera platsers beskrivning?
Jag letar efter en ersättare till EPE men de jag testat från den här tråden verkar vara mer åt hållet "bra på kartan och rutter" och inte riktigt lika bra på att redigera en plats och dess beskrivning med tex separata fält för de olika sakerna som koordinater, namn, beskrivning, bildadress etc, och gärna med ett bra användarvänligt interface.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja, det er problemet - mulig at GPX Editor klarer en del. Har lett en del, men det er ikke mye å teste.

Men du kunne spørre på forumet til Route Converter om noen har laget en editor for ett waypoint.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Såg att knut skrivit om den
En annan fråga. Hur tar man bort sitt inlägg som ovan. Förra ver. HBK var det enkelt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En kan gjøre endinger i et innlegg i en tid etter det ble skrevet, dette er som i det gamle forumet. Det å ta bort et innlegg er det kun webadmin og moderatorer som kan gjøre. Om det er viktig å få det vekk rapporter innlegget og kommenter at du vil ha det fjernet.
 
F

Fd.16159

Guest
Har provat att använda en Android-emulator på Windows 10 för att köra Locus Maps där.
Syftet var att prova om det gick att redigera waypoint-filer där. I mitt tycke är redigering av waypoints i Locus i telefonen förnämlig för enstaka punkter i en befintlig fil. Även html kod fungerar.

Det fungerade utmärkt att köra Locus på PCn och inga bekymmer att få in filerna och redigera dem, spara och att sedan ta ut dem. Egna ikoner kunde läggas till.
Online-kartorna fungerade. Däremot fick inte offline-kartor att fungera men behovet finns inte heller. Det går dessutom bra lägga till egna karttjänster i filen providers.xml för att utöka online-kartorna.
PC-ns processor är lite kraftfullare än telefonen vilket också märks.
Egentligen inte så knöligt att använda när man väl kommit på hur det fungerade. Trodde det skulle vara mer huvudbry och besvär men det gick snabbt att komma igång.
Har provat Bluestack o Memu varav jag fastnade för den sistnämnda.

Locus hanterar ju inte csv-filer där jag gör mina waypoints-underlag så kalkylblad och EPE får hänga med ett tag till.

Bosse
 
Toppen