• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra framfjäder Hymer på Sprinterchassi

Suntracker

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
22124
Medlemskap
2024
Hej,

Vi har en husbil Hymer MLI 620 Ed-S från 2016. Fram står den ganska lågt. Det finns bara ca. 1 cm mellanrum mellan gummi- och axeldelen och vi vil gärna ha ca. 5 - 6 cm mellanrum. Husbilen är bygd på en Mercedes Sprinter chassi. Max. totalvikt är 4200 kg. På bakaxel har vi redan lufthjälpfjädring av Goldschmitt.

Undrar om vi kan montera någonting liknande Koni FSD med extra framfjäder för att lyfta framsida 5 cm.
Dessutom behöver vi förmodligen ha i samband med nya extra framfjäder mer mellanrum så det behövs montage av ca. 3 cm tjocka ringar bakom varje hjul fram, och bak för att få samma bred på fram och bakaxel.

Vilket företag kan montera ett sådant. Vi har sökt en hel del på nätet och hittade ett företag i Tyskland och ett i Nederländerna. Finns det inte något i Sverige?
Det finns några i Sverige som jobbar med Fiat dock inte med Mercedes Sprinter, tyvärr.

Hur mycket skulle det kosta?

Behöver vi anmäla det till transportstyrelsen?

Hör gärna av er.
 
Senast ändrad:

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Hej.
Ring Dohini Däck AB prata med Gert Ove han har tillgång Lesjöfors fjädrar och har bytt ett antal så han vet vad som krävs.
 

Suntracker

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
22124
Medlemskap
2024
Tack! Jag hade kontakt med honom innan och han svarade:

Hej
Vi kan tyvärr inte hjälpa dej med din husbil, vi har endast fjädrar till Fiat chassi.
Mwh
Gert-Owe Petersson

Nu ska vi i april till Nederländerna för att montera extra framfjäder + Koni FSD dämpare hos ett företag som heter Carsupport.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej!
Har du kollat vad det sitter för framfjädrar på Sprinter 5T modellen, antar när jag kollade Sprinters modeller att det finns massor med vikt klasser, har du en 4,2T så borde 5T ha hårdare o kanske längre fjädrar, jag hade kollat med Mercedes o frågat om vad för skillnad det är imellan 4,2T o 5T!

Jag håller på med veteranbilar många av dom finns det inga fjädrar till, men har kollat Mecas hemsida, där anger dom dimensionerna på fjädrdrarna, o köpt efter dimensionerna från helt andra märken, det har funkat bra!
Kollade efter Sprinter 2016 men dom har inga till dom ännu, men Mercedes borde kunna hjälpa dej!!

Mvh Affe:2
 
Toppen