• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Expansionskärlet

vadden

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
16432
Medlemskap
2024
Kan någon kunnig människa tala om för mig hur ofta man behöver fylla på ex pansionsbehållaren under normala förhållanden.Husbil med golvvärme.Har fått fylla på 5dl på sex månader.Är detta ok?
 
C

chiva

Guest
Hej, det verkar onormalt. I mitt exp.kärl står nivån oförändrad sedan jag för 3 år sedan bytte pannan, Alde, och då åtgärdade småläckor i skarvar på gummislangarna vid konvektorerna. Har inte golvvärme.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hej.
Om bilen är ny kan det vara normalt.För avluftningen från fabriken är inte hundra.Först när man börjar använda värmepannan några gånger kommer all luft ut och nivån sjunker i expansionkärlet något, sedan stabiliserar nivån.Om du fortsättningsvis måste fylla på så är det liten läcka någonstans.På den tiden då jag jobbade fyllde vi på vid första service nästan alltid minst halvliter , om inte ägaren hade haft koll på detta.
Mvh.s670sl
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Glykol,av samma färg som finns där.Blanda aldrig olika färger av glykol för dom är olika typer.
S670sl
Färgen säger egentligen inget. Det finns olika sorters glykol som har samma färg. Och de olika glykolsorterna har olika additativ som kan ställa till det. Så kolla med tillverkaren/leverantören vad som ska användas.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Får också fylla ca 1dl på hösten, har sökt ordentligt efter läcka men aldrig hittat nåt.
Tror att det försvinner genom avluftn slangen på kärlet efter en tids hårdkörning av värmaren?
En verkstadskille sa att aldrig fylla över minsträcket annars far det ut ännu fortare?...
 
Senast ändrad:
Toppen